Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Outlook XP/2002 ansluter långsamt mot Exchange


Weyland

Rekommendera Poster

Jao, klienter som kör Outlook XP/2002 tar en alldeles för god tid på sig (30-60 sek) att ansluta till en extern exchangeserver - någon som har några ideer om vad som eventuellt är fel? Det är alltså bara uppstarten av Outlook som tar lång tid, när det väl är igång fungerar det hela prima.

 

Klienter som kör Outlook97 har inte samma problem, och om jag exempelvis prövar med en Outlook XP-klient att ansluta till exchangeservern via IMAP istället så går det blixtsnabbt. Leverantören av exchangeservern har själva provat detta och kommit fram till samma sak, utan att hittills kunnat undersöka närmre om varför. Tycker det är eländigt att det tar nästan en minut att dra igång grupprogramvaran på morgonen för folk ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland,

 

Utgår från att Ni har ställt om OL 2002 från Internet Mail only till Corporate/Workgroup :-)

 

Följande citat är hämtat från en e-postkontakts svar på samma fråga jag, i höstas brottades, med:

 

- You could have an RPC binding order problem. Take a look at this registry

key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Exchange\Exchange

Provider\RPC_Binding_Order

 

Move the token that represents the protocol that you're using to the front

of the pile. Occasionally I've found that the protocol that gets used isn't

always the one you think, so if it doesn't work right the first time try

reordering the protocols again.

 

Två bidrag från Kungliga Biblioteket (MS Knowledge Base)kan vara Er behjälpliga:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;SV;q152234

 

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;SV;q155048

 

Personligen misstänker jag att det kan bero på inkorrekt DNS eller WINS på klienterna eller så är det en ny feature of OL 2002 Ni har upptäckt....

 

Ursäkta svengelskan men f n sitter jag vid en engelsk dator....

 

Lycka till

Dennis

http://www.xldennis.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, visste väl att jag kunde lita på dig ;) ...smälter informationen och ger mig på problemet på plats imorrn fm å återkommer efter det. God natt.

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright, det var ett WINS-problem i princip. Vi satte upp en statisk mappning mot exchangeservern så löste det sig, gick dessutom jäkligt snabbt oxå på köpet. Varför en klient inte alls kunde ansluta förut, medans de andra bara tog tid på sig, vete tusan dock ,)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...