Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad har mac som PC inte har?


Shai'tan

Rekommendera Poster

Hörru hammerman. Jag tror du missuppfattat min mening med detta inlägg.

 

Jag går verkligen inte i planer på att köpa en Mac, jag trivs bra med PC. Anledningen till att jag ställde frågan vad en Mac har som PC inte har är att jag undrade över vad alla Mac användare anser att de har som PC inte har. Och hur de skulle motivera ett byte från PC till Mac (inte för att de kan få mig att byta, men jag är intresserad ändå).

 

Mvh Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Istället för att behöva hålla ner musknappar eller trycka massor av tangentkombinationer om man vill att en bootdisk ska sitta kvar när man startar om datorn. Är det inte lättare att göra så att man får välja när man vill att den ska ut eller inte, genom en liten knapp.

 

Nämen oj, de som tillverkar PC:s har redan varit så smarta och tänkt på det!

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte komma på något bättre svar än "nja", "nej", "fel" eller liknande. Skulle du kunna motivera dina svar lite?!

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

men oj så viktigt med en konfigurationsfil.. dte går väl att kopiera över till HDn!!!

dessutom... konfigurationfil? hallå, det är Mac vi pratar om!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

låt mig göra klart för alla hur det är med det här...

närman stänger av datorn ploppar ALLA disketter ur, inkl startdisketter.

när man startar datorn så ploppar den ut disketten om det inte är en startdiskett, för då startar den därifrån istället.

omman håller ner musknapper UNDER UPPSTART så ploppar den ut alla disketter, inkl startdisketter. (precis som när man stänger av)

detta gäller förstås bara om man inte håller ner andra tangenter för att starta från alternativ HD.

 

för att starta från CD-ROM på Mac håller man ner bokstaven C som står för CDROM när det sitter en startCD i. men om du inte håller ner C och det sitter en startCD i så startar den från HDn i alla fall.

 

låter krångligt men det är enkelt.

nu kom jag på en historia sen när jag var liten... när jag precis hade fått min första dator, en Mac, och var jättesmåtting så förstog inte jag nånting. tyckte det var så kul att pilla med allt, även med disketter när datorn var avstängd... jag förstg aldrig varför den spottade ut alla disketter som satt i när den startade UTOM en. jag visst inte att det var nåt annorlunda med den... trodde datorn var kär i den och ville behålla den... (jag var jätteliten!!!)

men sen förstog jag ju efter några veckor att bakgrunden ändrades när disketten satt i så jag antog att den fipplade med disketten istället för HDn ifall det skulle bli nåt fel på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

det är dyrt för en vanlig användare. det är inte många som bara kan kasta ut 13000 spänn bara sådär, men en dator är en dator och du får mycket dator för pengarna om du köper iMac. naturligtvis får du ännu mer dator för pengarna om du köper en ännu dyrare Mac. ju dyrare desto billigare.... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

ni tjålar om att seriella skrivare är slöa... fattar inte vad ni pratar om... jag upplever inte seriellporten som seg, så länge man använder den till skrivaren. fast min skrivare är ju ganska gammal (StyleWriter II)

 

men kan ni PCanvändare koppla ihop två PCs via skrivarporten med en skrivarkabel med ca 10 klick på "ok" och "koppla upp"? tänkte väl det...

fast det blir seeegt med nätverk över serieporten!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att någon äntligen erkänner att Mac också krånglar.

 

Men vad fan är "en win98". Windows 98 är ett operativsystem inte en dator. Du kan ju inte jämföra en Mac med Windows 98 (eller med NT för den delen). Det beror ju på vad du har för operatvisystem på Macen.

 

"Mkt prestanda för pengarna, inte mer än en noname PC, dock samma som NT"

 

euhm...vet du vad NT är för nåt?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga bara. Om man trycker in en diskett när datorn är avstängd, går det inte eller är det så att den åker in och stannar kvar?

 

Tycker fortfarande att det är lättare att ha en liten knapp på diskettstationen.

(Det verkar som om man tar för givet att Mac användarna antingen är dumma i huvudet, glömska som fan, eller har bråttom jämt.)

 

Och hur länge sen var det som denna lilla historia utspelade sig, 2 år sen eller?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"ni tjålar om att seriella skrivare är slöa... fattar inte vad ni pratar om... jag upplever inte seriellporten som seg, så

länge man använder den till skrivaren. fast min skrivare är ju ganska gammal (StyleWriter II)"

 

Hur många 24-bitars bilder brukar du skriva ut med den?

 

"men kan ni PCanvändare koppla ihop två PCs via skrivarporten med en skrivarkabel med ca 10 klick på "ok" och "koppla upp"? tänkte väl det..."

 

Det ni kallar "skrivarport" kallar vi "seriell port" och det behövs nog bara 5 musklick, eftersom det är en inbyggd funktion i Windows (Koppla in, säg åt windows att använda serieporten och tryck "aktivera"). Men det går betydligt snabbare (8 gånger, för att vara exakt) att köra ett parallel nätverk genom vad vi kallar för skrivarporten.

Varför man nu skulle vilja göra det över huvud taget eftersom alla(?) har nätverkskort.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss säga att det är ett 10mbit nätverkskort som ska kopplas i en av dessa som inte har det inbyggt. Hur går man till väga för att få igång det!? En hel del här säger ju att allt till PC fungerar på Mac.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken deperimerande läsning.........

 

Jag gillar NT5, och jag hade gillat MAC om jag hade haft samma möjligheter med den som jag har med min dator.

 

Och jag har provat många olika MACar och jag HAR bildat mig en uppfattning. Den är inte grundad på en massa skit, utan faktum är att om jag trodde på MACen som dator skulle jag ju ha en.

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Att "kräva" att någon skall göra bort sig, genom att inte kunna svar på frågan hur man skulle göra för att få ett nätverkskort av fel typ att fungera i en dator det inte är anpassat för är rätt dumt tycker jag. Och sedan efter mitt inlägg (Drag 'n drop) "kräva" hur det hela skulle gå till genom Drag 'n Drop är bara att spä på."

 

Det är bara det att jag får höra gång på gång hur det visst går att använda alla PC tillbehör till Mac. Och det där med "Drag'n'Drop"; jag hade ingen aning om att "tillägg" var samma sak som drivrutin.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** "Hur många 24-bitars bilder brukar du skriva ut med den?"

*Vem gör det lokalt?

 

Den som nu vill göra det. Det är inget ovanligt, om det är det du menar.

 

** "...eftersom det är en inbyggd funktion i Window..."

* Vilken Win? Inte NT i vart fall.

 

Win95 och 98

 

** "Men det går betydligt snabbare ... att köra ett parallel nätverk"

* Då kan du väl lika gärna vrida runt skärmen. En paralellsignal är ju kass efter några meter.

 

Vem använder seriella/paralella nätverk längre sträckor över huvud taget?!

 

** Varför tror du SCSI-skrivare blev så hatade på mac:en?

 

Det är nog bäst att du svarar på det eftersom jag inte har en blekaste aning om det.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionen heter "Direkt kabel anslutning". Den ligger under: start/program/tillbehör/kommunikation

 

Om den inte finns där så beror det på att du inte valde att installera den när du installerade operativsystemet.

(du lägger till den under: kontrollpanelen/lägg till/ta bort program/windows installations program)

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det ni kallar "skrivarport" kallar vi "seriell port""

 

Fel. Skrivarporten är samma sak som Parallellporten (förkortas LPT)

 

Seriellport kallas även com-port

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Fel. Skrivarporten är samma sak som Parallellporten (förkortas LPT)"

 

Inte på en Mac. Där är det en seriell port.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Visserligen låter det inte billigt, men för det första borde du kanske jämföra med en Pentium II 400 mhz för att få samma processorprestanda."

 

Hur har du kommit fram till det?

 

"Ljudkort?? Läs på! Macen behöver inget ljudkort, tänk på det!"

 

Men om man vill ha bättre ljud än det som sitter inbyggt i Macen då!? Kom inte och påstå att det inte finns några ljudkort till PC som har bättre ljud än det inbyggda ljudet i en Mac.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kom inte och snacka om att du pratar om denna prisjämförelse i sådana fall."

 

Prisjämförelsen har inte med detta att göra.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Macen är så smart att om den inte hittar ett system på diskan så spottar den ut den. Pc stannar å går inte i gång!"

 

Om jag lämnar en icke bootbar diskett i datorn så stannar datorn upp och säger:

"Ogiltig systemdiskett. Ta ut disketten och tryck på enter" (eller liknande)

 

Och då gör man det, och så har man lärt sig att det inte ät bra att lämna disketter i datorn.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

bryr dig inte om enkelheten??? varför anvävänder du en dator då??? en dator gjordes för att det skulle va enkelt att redigera texter och enkelt att koppla av med ett bra spel.

men om inte du bryr dig om enkelhet så kan du ju slänga ut skitPCn och gå tillbaka till skrivmaskin eller papper & penna med en sån där 'stencilator' eller vad det heter (såna där kopieringsmaskiner som drivs på alkohol)

 

man kan rita upp enkelheten med ett streck:

 

[----------------------------------------------------]

Skrivmaskin-------DOS----3.11-----Win95-------MacOS--

linux kan jag inte lägga in för det har jag inte använt så mycket.

kolla på http://w1.240.telia.com/~u24003402/jonte/bilder/evolution.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lite över 100 themes och om man inte tycker att det förändrar tillräckligt mycket behöver man bara byta windowmanager, vilketgör att X får ett _helt_ annat utseende. Det finns bl.a. windowmanagers som gör att X ser ut som MacOS, Win95 och AmigaOS bl.a.

 

Fressten, "Drawing board" var ganska hyfsad, men de andra var inga höjdare (enligt min mening).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...