Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad har mac som PC inte har?


Shai'tan

Rekommendera Poster

Nu verkar den värsta diskussionen (smutskastningen) ha lagt sig, men jag har fortfarande inte fått svar på min fråga:

 

Vad är det som Mac har som PC inte har?

Varför skulle jag välja Mac?

 

PS. JAg bryr mig inte om enkelheten, för jag tycker inte PC är svårt. DS

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mac (& Mac OS) är:

stabil

säker

inte buggig

snabb

snygg

enkel

mkt prestanda för pengarna

kvalitè

Fungerar alltid smärtfritt (ALLTID)

m.m.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac har:

 

* Låg prestanda för pengarna

* Dåligt utbud av kommersiell mjukvara

* Obefintligt ShareWare/FreeWare utbud (jämför med AmiNET, ett arkiv för en "död" dator").

* Dåligt utbud av hårdvara

* Dyra komponenter

* Seriella skrivare (extra långsamt)

* Inbyggd liten 15" skärm (iMac) som inte kan uppgraderas.

* Kasst och långsamt OS (MacOS)

* Bara en knapp på musen (måste köpa ny om man vill köra Linux)

* Ingen knapp på diskdriven (kan inte ta ut diketter när datorn är avstängd)

 

Slutsats:

 

Du vill inte ha Mac om du inte tänker slänga ut MacOS och installera Linux.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(* Låg prestanda för pengarna)

Kan man få en Mercedes eller en Jeep för samma pengar, tar jag macen. Mac har en högre "komfort".

 

( * Dåligt utbud av kommersiell mjukvara )

Visst, de finns fler olika program till PC, men de bästa programmen finns till Mac.

Exempel: GoLive, CodeWarrior..

 

 

(* Obefintligt ShareWare/FreeWare utbud )

När det gäller shareware/freeware , samma sak här, Finns inte lika mycket, fast de program som finns, håller betydligt högre kvalitet än många komersiella program för PC.

 

 

(* Dåligt utbud av hårdvara )

Vad tänker du på?? inputdevices? kort? Ram? Drives?? Allt finns, men inte lika mycket. (Jag behöver inte 127 sorters kaviar heller )

 

( * Dyra komponenter )

Att saker till macen skulle vara dyrare förstår jag inte?? Skulle en SCSI disk eller IDE disk vara DYRARE till amc än till PC???

 

(* Seriella skrivare (extra långsamt) )

Jag har då inte kört några seriella skrivare... har haft mac sen 1987. har hkört localtalk fran til 89, och Ethernet sen dess.

 

 

 

(* Inbyggd liten 15" skärm (iMac) som inte kan uppgraderas.)

En skärm (iMac) som man kör 1024 x 768 på utan mista problem. Annars, välj vilken skärm som helst.

 

(* Kasst och långsamt OS (MacOS) )

Jämfört med linux, ja, jämfört med win98 vinner MacOS 8.5 klart! Btw, världen kortaste bok, EZ Unix.

 

(* Bara en knapp på musen (måste köpa ny om man vill köra Linux) )

Om du nu vill ha massor av knappar på musen, sätt en kula under tangentbordet, eller köp den där franska datorn från Bull jag såg 1986 på en mässa i Schwiez, med 12 knappar på musen.

 

( * Ingen knapp på diskdriven (kan inte ta ut diketter när datorn är avstängd) )

Eftersom macen automatiskt slänger ut icke bootbara disketter vid uppstart, slipper man problemet som händer på PC varje dag, då användare glömmer disketter i maskinen, och sedan ringer till Internsupport med andran i halsen "Min data har diskfel!!!" när det startar om den, efter en Win95 crash.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

disketten flyger ut när du stänger av och sätter på datorn så det är inget problem. vad ska du pilla med disketter i datorn för om den är avstängd???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste säga att du inte har läst på innan detta inlägg.

Du behöver bara vända dig om och titta på datorer som IBM och COMPAQ,hur är det med utbud av hårdvara som fungerar tillfredställande.

Hur är det med priser på komponenter till dessa märken, jag bara undrar.

 

/P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Låg prestanda för pengarna

-Skitsnack

* Dåligt utbud av kommersiell mjukvara

-Inte ett dåligt utbud, mer än vad man någonsin hinner använda under en livstid.

* Obefintligt ShareWare/FreeWare utbud (jämför med AmiNET, ett arkiv för en "död" dator").

-Du har aldrig kollat info-mac va?

Du vet juh tydligen inte vad du talar om iaf.

* Dåligt utbud av hårdvara

-Bra utbud av hårdvara, den mesta av PC hårdvaran funkar på mac.

* Dyra komponenter

-hmpf, vad dillar du om nu då?

* Seriella skrivare (extra långsamt)

-bah, det sämsta argument jag hört, tidsfördröjning på 0.1 ms?

* Inbyggd liten 15" skärm (iMac) som inte kan uppgraderas.

-Köp ingen Imac då!

Imac konseptet går ut på att det ska vara alltiett,det är klumpigt att ha en kompakt dator med 17" monitor. Dessutom har Compaq kompakta datorer, du verkar hänga upp dig speciellt på apples alternativ.

* Kasst och långsamt OS (MacOS)

-Snabbt, snyggt, och stabilt fungerande OS.

Om man inte är nöjd finns Linux mfl.

* Bara en knapp på musen (måste köpa ny om man vill köra Linux)

-måste? det går utmärkt att köra LinuxPPC med en musknapp även om det är smidigare med två.

* Ingen knapp på diskdriven (kan inte ta ut diketter när datorn är avstängd)

-Jo det kan du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är i dina drömmar som iMac har en 17" monitor.

 

Den har en monitor som Apple påstår är 15" med via andra nog skulle klassa som

runt 14".

 

1152*864*32 Rullar fett!

 

/Z

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kanske inte läste frågan så noga. Den var vad Mac har som PC inte har.

 

För det första:

Vad är skillnaden mellan stabil, säker, inte buggig och "fungerar alltid smärtfritt"? Du ville bara försöka få det att se ut som om det var fler fördelar än det egentligen är.

 

Snabb:

PC är snabb. Jag litar inte på tester från små skitskidor eller från apples hemsida. När jag ser ett rättivst test på väletablerade och erkända sidor som tex Tomshardware eller Anandtech, som visar att Mac är snabbare, då tror jag på det.

 

Snygg:

Smaksak. Jag tycker inte Mac är snyggare än PC, faktum är att jag inte bryr mig så himla mycket om just utseendet. Det är vad som finns inuti som är viktigt.

 

Enkel:

Jag sa att jag inte brydde mig om enkelheten. Men förklara gärna mer vad som är så himla mycket enklare.

 

Mkt prestanda för pengarna:

Se ovan om snabb.

 

Kvalité:

Se ovan om prestanda.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följande svar är ett svar på Mattias Vibergs svar på mitt inlägg. Jag skriver det här nere bara för att alla ska se det:

 

Du kanske inte läste frågan så noga. Den var vad Mac har som PC inte har.

 

För det första:

Vad är skillnaden mellan stabil, säker, inte buggig och "fungerar alltid smärtfritt"? Du ville bara försöka få det att se ut som om det var fler fördelar än det egentligen är.

 

Snabb:

PC är snabb. Jag litar inte på tester från små skitskidor eller från apples hemsida. När jag ser ett rättivst test på väletablerade och erkända sidor som tex Tomshardware eller Anandtech, som visar att Mac är snabbare, då tror jag på det.

 

Snygg:

Smaksak. Jag tycker inte Mac är snyggare än PC, faktum är att jag inte bryr mig så himla mycket om just utseendet. Det är vad som finns inuti som är viktigt.

 

Enkel:

Jag sa att jag inte brydde mig om enkelheten. Men förklara gärna mer vad som är så himla mycket enklare.

 

Mkt prestanda för pengarna:

Se ovan om snabb.

 

Kvalité:

Se ovan om prestanda.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt om jag tycker dina argument är bättre än Ulfs.

Det enda du säger som svar på hans påståenden är ju:

skitsnack, fel, vad snackar du om, jo mm.

Du måste ju lägga till lite fakta om du vill visa att du kan något eller hur?

(Det som du klagar på att han inte gjort)

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Eriksson

* * Kasst och långsamt OS (MacOS)

Man jobbar snabbare i MacOS än i windos

Visst gör man.... jag skriver lika snabbt i en ordbehandlare oavsett vilken plattform den ligger på eller av vem den är skriven... eller manipulerar bilder eller programmerar eller ...... vad du vill...

 

tror han syftar på den viktigaste.. filhanteringen. det är där Macen verkligen har sitt försprång..

desutom så finns det fler småkommandon som fixar fram specialtecken. du behöver inte trycka alt+123 för att få fram specialtecken. du bygger ihop dom istället, t ex om du ska göra ett ñ så trycker du först kommandot för ~ och sen ett n istället för att trycka alt+en massa sifferkåder. nu tror jag att på just ñ så kan man göra likadant på PCn, men inte på alla såna specialtecken. och så kan du göra tre punkter [.] mycke snabbare åxå. och det är nåt man använder ofta. nackdelen är att inte PCanvändare kan läsa det..........

 

 

* * Ingen knapp på diskdriven (kan inte ta ut diketter när datorn är avstängd)

 

går men det är mera invecklat. däremot så försöker inte macen läsa en tom disk drive. vilket windos gör och stannar för en halv timma innan du kan jobba vidare.

VA??? har du bara använt M$ OS eller ???

 

det där är ni PCmisters vanliga undanflykt... skyller allt på M$!! visst dom är skit, men faktum är att de flesta PCanvändare kör ett OS från M$. så det där är ingen bra undanflykt...

antar att du syftar på linux... jag håller med om att linux är jävligt bra och det går att köra på Mac med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"t ex om du ska göra ett ñ så trycker du först kommandot för ~ och sen ett n istället för att trycka alt+en massa sifferkåder. nu tror jag att på just ñ så kan man göra likadant på PCn, men inte på alla såna specialtecken."

 

Vilka tecken fyftar du på som man inte kan göra? Alla tecken med n, `, ^,· görs lika enkelt som med ditt ~ exempel.

 

"och så kan du göra tre punkter [.] mycke snabbare åxå."

 

Ojjjjjj. Nu måste jag ju bara köpa en Mac. Jag skriver 3 punker i rad väääldigt ofta.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man t.ex vill ha ut en bootbar disk som man glömde ta ut. Då måste man slå igång datorn innan man kan få ut den (om man inte vill pilla med tandpetare i det lilla hålet).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kan man få en Mercedes eller en Jeep för samma pengar, tar jag macen. Mac har en högre "komfort"."

 

Det beror på var man kör. Kör man i tung terräng är nog inte din mercedes så himla skön eller användbar över huvud taget.

 

"Visst, de finns fler olika program till PC, men de bästa programmen finns till Mac.

Exempel: GoLive, CodeWarrior.."

 

Wow. Så ni har 2 bra program. Måste dock säga att jag föredrar GNU C/C++ framför CodeWarrior.

 

"När det gäller shareware/freeware , samma sak här, Finns inte lika mycket, fast de program som finns, håller betydligt högre kvalitet än många komersiella program för PC."

 

Ok. Räkna upp 10 st och deras motsvarande kommersiella variant på PC.

 

"Vad tänker du på?? inputdevices? kort? Ram? Drives?? Allt finns, men inte lika mycket. (Jag behöver inte 127 sorters kaviar heller )"

 

Är det inte bättre med ett stor utbud som man kan välja fritt ifrån och som pressar priserna än 5 produkter som är svindyra och inte behöver vara speciellt bra, eftersom de (tillverkaren) vet att de kommer att få sålt det ändå eftersom man inte kan köpa något annat.

 

"Att saker till macen skulle vara dyrare förstår jag inte?? Skulle en SCSI disk eller IDE disk vara DYRARE till amc än till PC???"

 

Generellt är tillbehör dyrare till Mac. Du skrev ju själv precis ovanför att ni inte har samma utbud av hårdvara till Mac som till PC.

 

"En skärm (iMac) som man kör 1024 x 768 på utan mista problem. Annars, välj vilken skärm som helst."

 

Visst. Då är den datorn defintiv inte för den stora massan. Jag tycker iaf att 1024x768 på en 15" skärm är alldeles för hög upplösning.

 

"Jämfört med linux, ja, jämfört med win98 vinner MacOS 8.5 klart! Btw, världen kortaste bok, EZ Unix."

 

På vilket sätt är MacOS så himla mycketbättre än Windows då!? Har du några konkreta exempel?

 

"Om du nu vill ha massor av knappar på musen, sätt en kula under tangentbordet, eller köp den där franska datorn från Bull jag såg 1986 på en mässa i Schwiez, med 12 knappar på musen."

 

Du missade nog poängen.

 

"Eftersom macen automatiskt slänger ut icke bootbara disketter vid uppstart, slipper man problemet som händer på PC varje dag, då användare glömmer disketter i maskinen, och sedan ringer till Internsupport med andran i halsen "Min data har diskfel!!!" när det startar om den, efter en Win95 crash."

 

Jasså!? Där ser man hur dum sen storra massan är. Men är det verkligen bättre att försöka styra hur vi ska göra genom att, mot ens vilja, spotta ut disketten om den inte är bootbar? Var stänger man av den funktionen?

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"hur är det med utbud av hårdvara som fungerar tillfredställande."

 

Det finns i överflöd. Bara att gå in i vilken PC butik som helst.

 

"Hur är det med priser på komponenter till dessa märken, jag bara undrar."

 

Ta en prislista när du ändå är där.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** Låg prestanda för pengarna

* -Skitsnack

 

Så du menar att en liten dator med en 233MHz G3 processor, 15" skärm och 32MB RAM för 13000:- + internetabonnemang är billigt?!

 

** Dåligt utbud av kommersiell mjukvara

* -Inte ett dåligt utbud, mer än vad man någonsin hinner använda under en livstid.

 

Ja!? Vem har sagt att en tiondel av det är något att ha?!

 

** Obefintligt ShareWare/FreeWare utbud (jämför med AmiNET, ett arkiv för en "död" dator").

* -Du har aldrig kollat info-mac va?

 

Alldeles riktigt. Var hittar jag det?

 

** Dåligt utbud av hårdvara

* -Bra utbud av hårdvara, den mesta av PC hårdvaran funkar på mac

 

ISA kort? Ljudkort? PS/2 möss? Tangentbord? Hur är det med drivrutiner!? Även om det mesta gå ratt koppla rent fysiskt vill man ju kunna få igång det med.

 

** Dyra komponenter

* -hmpf, vad dillar du om nu då?

 

Jämför priserna i vilken Mac butik som helst med en PC butik.

 

** Seriella skrivare (extra långsamt)

* -bah, det sämsta argument jag hört, tidsfördröjning på 0.1 ms?

 

Det råkar bara vara så att parallelporten är 8 gånger snabbare än seriellporten. Det kan ta en stund för datorn att spotta ut ett A4 ark med en 24-bitars bild genom serieporten.

 

** Inbyggd liten 15" skärm (iMac) som inte kan uppgraderas.

* -Köp ingen Imac då!

 

Det kan du lita på!

 

** Kasst och långsamt OS (MacOS)

* -Snabbt, snyggt, och stabilt fungerande OS.

 

Hmmm. Snyggt? Snabbt? Stabilt? I jämförelse med vadå? Windows?

 

** Bara en knapp på musen (måste köpa ny om man vill köra Linux)

* -måste? det går utmärkt att köra LinuxPPC med en musknapp även om det är smidigare med två.

 

Nä, det är klart. Man måste inte ha en monitor heller, men det underlättar.

 

** Ingen knapp på diskdriven (kan inte ta ut diketter när datorn är avstängd)

* -Jo det kan du.

 

Utan att pilla med tandpetare, såklart.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick intrycket av att bara icke bootbara disketter flög ut när man stängde ner?! Stämmer inte detta!?

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag kan alltså plocka ut mitt DECchip Tulip 21041 PCI nätverks kort, stoppa i det i vilken (någorlunda modern) Mac som helst och så ska det fungera. Allt jag behöver göra är att hålla musknappen inne och flytta musen lite (du vet väl om att det är konceptet bakom uttrycket "Drag'n'Drop"). Inga drivrutiner eller sånt alls?!

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Då kan vi börja med priset på iMacen... En internetdator utan diskrive. 13000:- plus internetabonnemang är i saftigaste laget för en maskin som bara är tänkt för nätet. Tycker du inte det!?

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det behöver inte alls vara bättre. Det hade varit smidigare om man kunnat ställa in Macen på att strunta i om det sitter en disk i och boota från hårddisken automatiskt. Om man t.ex har en Mac server med en diskett i som ska sitta i och den behöver bootas om remote, då ska man inte behöva springa bort till Macen bara för att man vill trycka i disketten igen. Speciellt inte om Macen inte befinner sig i samma byggnad som en själv.

 

(Nu är detta visserligen inte alls speciellt troligt, eftersom Mac servrar är väldigt ovanliga).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höll man nere musknappen om man ville ha ut en disk när datorn är avstängd!? Intressant. Fungerar det när strömsladden är utdragen med?!

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men det var ju det jag menade. Var hittar man dessa drivrutiner som gör att all hårdvara till PC fungerar i Mac med?!

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...