Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Egen server


Dahlgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Är det någon som vet hur man gör för att få en egen server? Utan brandväggar eller nåt? Det finns väl iongen bredbandsleverantör utan brandväggar? Måste men ha en helt egen kabel framdragen till huset eller? Är det någon som vet? Jag vill bara kunna ha min hemsida på min egen hårddisk.

 

Mvh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

Om din leverantör tillåster det, så bör du kunna använda istort sett vilken webbserver som helst.

 

Vilket operativ kör du?

Lite mer info hur du tänkte dig vore oxå bra...

 

Generellt sett behöver du detta på en webbserver som kommer så uppkopplad mot internet jämt:

Webbserver (IIS, OMNIHttpd och Apache är trevliga för windows - varierande svårighetsgrad. För *NIX rekommenderar jag apache.)

Brandvägg (Tiny Personal Firewall, Norton, McAffe, ZoneAlarm, listan kan göras lång)

 

Antivirusprogram (Norton, McAffe, Kaspersky, listan kan göras lång här oxå)

 

Någon webbadress för att folk skall slippa komma ihåg ditt ip-adress samt att du bara behöver uppdatera ditt ip till webbadressen så behöver du bara ge ut en adress. (www.dyndns.org, listan kan göras lång här oxå)

Du kan använda (nästan) vilken dator som helst som är uppkopplad mot internet och får en publik ip-adress.

 

Detta är väl i stort sett det som behövs/rekommenderas för att köra din egen webbserver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Givetvis kan du sätta upp en server på din egen dator, även om det finns en del saker att tänka på.

 

Det är inte alla Internet-leverantörer som godkänner att användarna sätter upp en webbserver.

 

Om du vill ha en egen webbserver bör du ha fast IP-adress. Finns dock program för att styra om detta om du har dynamisk adress (tex DNS2Go).

 

Har du dessutom flera datorer som använder samma IP behöver du styra vilken dator det är som innehåller webbservern.

 

Brandvägg brukar vara valfritt om man vill använda hos Internet-leverantören.

 

(Jaha, så var man tvåa på inlägget. Finns fortfarande andra som är alertare så här dags :)

[inlägget ändrat 2002-02-06 00:55:47 av paramoz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en egen, och fast IP-adress men när man försöker ansluta till den via en annan dator går det inte. Antagligen för att operatörernas brandvägg inte släpper igenom den IP-adressen.

 

mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

Försöker du göra detta via lan?

Be nån kompis på internet att försöka ansluta till din ip-adress.

Se till att du har webbservern rätt konfigurerad och att den är startad samt en html-sida som visas när man surfar till den.

 

Om du skriver http://localhost eller http://127.0.0.1 i browsern på den datorn som du har webbservern på och se om du får fram sidan eller får ett fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för Internet-leverantör? Någon annan som har samma som du vet säkert vad de blockerar. Kan vara så att de blockerar trafiken till porten för webbservern.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan nå sidan via min dator, men min mamma kunde inte ansluta till den. Jag tror att det bara går att ansluta till denna IP-adressen om man är i samma nätverk eftersom IP-adressen ändras när den går utanför stadsnätet, men jag kan ju ha fel. Jag hoppas jag har fel :)

 

mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

Du skriver att ip-adressen ändras när man går utanför stadsnätet...

 

Den ip-adressen som din dator har, börjar den på 192.168.? eller 172.? eller 10.?

 

I så fall kommer det troligtvis inte att fungera då detta är privat-ip nummer, och inte får användas på internet.

 

Och dä kommer det endast, som du skriver, att fungera inom stadsnätet/den del där din dator finns/eller nåt liknande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla adresser som börjar på 10 är avsedda för internt bruk. En sådan adress kan inte komma från Internet utan måste finnas i ett lokalt nät.

 

Då fungerar det så att din Internet-leverantör mappar om adresserna mellan din dator och Internet. Så dessvärre är det inte mycket du kan göra för att kunna ha en server på den egna hårddisken. Den kommer bara att fungera i det lokala nätet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...