Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hurdan switch behövs?

Thomas P

Recommended Posts

det kommer fiber ända in i huset som via en panel och tranceiver möjliggör uppkoppling till internet med vanlig rj-45-kabel. eftersom jag tänkte skapa ett hemmanätverk undrar jag om det är vettigast att koppla en switch till tranceivern och om det spelar någon roll hurdan? Det kan hända att vi tilldelas en ip-address av servern då vi tecknar abonnemang och i så fall är det väl bra om switchen tilldelas den ip-addressen så att datorerna bakom den alla kan använda den?

I ditt fall låter det som en bredbandsdelare för tusenlappen skulle göra susen.

Om man inte är säker på att man får mer än EN ip-adress, och inte skall koppla ihop mer än 3-4 datorer är det mycket kostnadseffektivt.

Om du skulle behöva fler portar längre fram är det bara att investera i en vanlig switch för 500-1000 kr och koppla in.

D-Link DI-804 eller Netgear RP114GE.

** tillägg **

Obs. Du kommer kanske inte att få ut full kräm genom din router. Räkna med en maxhastighet på några Mbit/s, men inte 10 Mbit iallafall.

/A

[inlägget ändrat 2002-02-05 23:06:41 av Anp]

Då är det inte en switch primärt du behöver utan en router.Den fungerar på det sätt du beskriver. En switch har inget eget ip nummer. Sedan behöver du ju kanske en switch i ditt lokala nätverk också.

kanske en router då, det centrala är iaf att från tranceivern få en delare av något slag, varifrån jag kan dra kablar till 2-3 datorer som alla skall dela på bandbredden och gärna kunna kommunicera med varandra med dhcp för att slippa omkonfigurera de två bärbara datorerna mellan jobbet och hemmet. Men varför en switch också i så fall? Jag är inte ännu på det klara om vad som skulle vara vettigast. Och om en router, t.ex. av typ "D-Link DI-804" bara klarar av 2,3 Mbps så är det nog för lite för mig. I så fall är väl en switch bättre som vad jag förstått ger samma bandbredd åt alla portar och dessutom i 10/100Mbps?

[inlägget ändrat 2002-02-05 23:34:23 av skäribo2001.]

Skall du sätta en switch direkt "på Internet" måste alla dina burkar ha egna publika IP-adresser (o du fick väl bara en?). Alltså måste du ha en "burk" som klarar adressöversättning/NAT/PAT så du kan köra ett privat nät på insidan - med tex DHCP. Denna burk kan vara en router/brandvägg/PC/osv. Vissa har inbyggd hub/switch på insidan - om inte behöver du en separat.

Men varför en switch också i så fall? Jag är inte ännu på det klara om vad som skulle vara vettigast. Och om en router, t.ex. av typ "D-Link DI-804" bara klarar av 2,3 Mbps så är det nog för lite för mig. I så fall är väl en switch bättre som vad jag förstått ger samma bandbredd åt alla portar och dessutom i 10/100Mbps?

En switch oxå för att kunna ha flera datorer på insidan, budgetalternativ en hub. Om man väljer en router som DI-804 så får man ju en switch på köpet. Visst lär den inte klara att routa 10Mbps men kan switcha 10/100Mbps mellan övriga portar. Vad har du för bandbredd mot internet att dela?

Det otroliga är att bandbredden till en börjar kommmer att vara 10Mbps LAN pga router på annat håll, och senare 100Mbps! Detta delas dock mellan andra användare, så den definitiva bandbredden klarnar efter hand.

Jag skulle alltså vilja köra DHCP med 3 datorer bakom en ip-address.

En router som klarar att dela en 100Mbps anslutning kostar mer än en Dlink804... Bästa och billigaste alternativet är nog då att sätta en dator som router, t.ex. m.h.a. Freesco.

Om du vill ha en Freesco-lösning som klarar 100 Mbit/s behöver du en dator som kostar mer än vad en router i den prestandaklassen kostar.

Välj en industri-router istället säger jag.

/A

Man skall väl också väga in i vilken omfattning som man vill routa 100Mbps... Väldigt få ställen erbjuder så bra förbindelse, och med tre datorer på insidan blir det rätt bra tryck även om man bara skulle klara 10 - 30 Mbps. Sedan kräver det nog inte en sådan jätte datorkapacitet. En 486 på 66MHz och 16MB ram klarar 10Mbps, det vet jag.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...