Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är skillnaden märkbar mellan grafikkorte


Jan Friberg

Rekommendera Poster

Jag har en Celeren 400 med 64 M minne och ett 8M grafikkort.

Jag har nu råd att köpa ett nyare grafikkort, men får man valuta för pengarna?

Om någon skulle byta ut mitt grafikkort mot ett av de bästa som finns nu (G400 TNT2 32M) skulle

jag direkt märka något när jag använde min dator?

Vad skulle i så fall märkas och hur mycket? samma sak för ett lite billigare kort?

Jag använder datorn till flygsim och även nyttoprogram-

Vad menar dom att ett kort har bättre bildkvalitet

än ett annat? Beror inte det på monitorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en otrolig skillnad mellan grafikkort !!!

Iaf om man pratar 3D-acceleration.

I 2D så är det helt andra saker som gäller.

 

Få se nu ,du har ett 8Mb-kort, kan det vara ett i740 baserat kort ? eller kanske ett av ATI-xpert korten ? (troligtvis).

Om du skulle byta till ett TNT2 så skulle spel inte bara bli väldigt mycket snyggare, dom skulle bli mycket snabbare också !!

 

Ett TNT2 är kanske 10ggr så snabbt som ett i740 kort, och det märks !!

 

Vad gäller 2D så är de flesta kort bra idag, men om man vill köra i hög upplösning (1600+)så tror jag att Matrox-korten är det bästa valet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Isaksson

NV10 lär väl bara tilltala de riktiga fanatikerna med tanke på att priset kommer att hamna någonstans mellan 4-4500 kr, i USA! Innan det kommer hit så har det knappast blivit billigare. Visst, priser i staterna rabatteras så att den hamnar kanske på 3000 men dessa rabattsystem finns inte i Sverige. Mitt råd, skaffa ett G400 såvida inte din absoluta favoritsysselsättning är Quake.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Isaksson

Oscar,

var fick du det priset? Jag tog mina uppgifter från www.sharkyextreme.com. Men det är klart, priser som sätts innan kortet finns på marknaden är väl inte så tillförlitliga.

 

/Anders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju egentligen samma processor, MEN dom som tillverkar ultra, testar sina inkommna processorer från nvidia och tar ut dom bästa, dvs dom som går att köras i över 150MHz typ.

Sen slänger dom dit (vanligtvis) en fläkt på den, så den ska hålla sig sval när den är överklockad, och sen förståss rediga minnen som är snabba nog att hantera processorn.

 

Dessa snabbare minnen kostar ofta mera.. eller iof kanske inte alltid, men dom vill få oss att tro det iaf :)

 

Sen klockar dom upp hela skiten och kallar den för ultra! :)

 

Chansen att klocka upp ett vanligt TNT2 skulle i princip kunna vara densamma, såvida dom hadde lite bättre minnen på kortet och att man slänger på en fläkt och hoppas på att det var en bra tillverkad serie med processorer.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men kör ultran och tnt2 på samma ramdac?

 

Jag har också hört att G400 har lite problem med open GL, men annars så är den väll också en stark kandidat till "bästa spelkort"??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett AGP 8Mb S3 Savage 3D kort jag har.

Hur stor blir då skillnaden mellan det bästa,dyraste som finns nu dvs AGP 32Mb G400 Matrox Millenium MAX, och kort som kostar kanske en tusenlapp mindre

t.ex

AGP 32Mb Creative 3D Savage 4 895+moms

AGP 32Mb Riva TNT-2 ViewTop 1198+moms (förresten vet någon mer om detta kort jag har inte hittat några uppgifter om det)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...