Just nu i M3-nätverket
Jump to content

ADSL via switch?

Thoor

Recommended Posts

kan bara köra internet på en av datorerna fast ska ju funka på båda när jag har switch(växel) den ger juh lokala ip-nummer för datorerna i nätverket.....kan någon hjälpa dem vägrar juh säga något på Telia! =P

Du kan inte bara ha en switch för att dela din Telia ADSL anslutning.. du måste ha någon form av gateway/router.

En switch kan inte dela ut IP nummer, den kan endast förmedla trafik vidare.

Finns olika lösningar. En variant är att du har två nätverkskort i en dator och låter denna agera router åt dina övriga datorer. En annan variant är att du köper en bredbandsrouter, kostar väl kring 1500kr eller nåt, finns lite olika att välja på.

jag läste en artikel i internetworld där det stod att en switch delar ut lokala ip-nummer och att det skulle räcka med en switch, så nu har jag lagt ut 800kr i onödan? =(

nja... beror väl lite på hur många datorer du har nu och kommer ha i framtiden.. samt hur de står i förhållande till varandra... så din switch kommer säkert till användning :)

[inlägget ändrat 2002-02-04 22:58:05 av Cytech]

ok jag måste skriva till internetworld och fråga vad dem menade med det där! =) men tack för hjälpen höll på att bryta ihop när jag bara fick igång det på ena datorn försökte med olika dns servrar och allt men det var så enkelt! =) Var helt övertygad att det skulle funka eftersom switchen gav datorerna 2 olika IP-nummer med samma nätmask! =) JAJA tack ändå!

*hmm* Har du uppfattat allt rätt ? Vet ej vad tidningen skrev, men det verkar som begreppen switch, gateway och router har blandats ihop något. Det finns en hel del utmärkt att läsa i ämnet om du söker i forumet, att dela internet i ett "hemmanätverk" är en synnerligen vanlig frågeställning här.

Du kan läsa litet på min hemsida, annars så finns det flera tips på bra "hur gör man" sidor om du (som sagt( söker i forumet.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...