Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Relevanssökning

Kalinka

Recommended Posts

Hejsan! Jag har skapat en, enligt mig själv, ganska avancerad sökning med union osv.

Sökningen, som är tänkt att sorteras efter relevans, går till så här:

Användaren söker på exempelvis Romeo och Julia, en sökning sker:

först på frasen 'romeo och julia',

därefter körs en sökning på poster som innehåller romeo AND och AND julia, och sist görs en sökning på romeo OR och OR julia.

De tre sökningarna sammanfogas med UNION ALL och blir till en gigantisk SQL-sats som går ganska trögt ibland.

Jag vet att jag kan snabba upp sökningen med Stored Procedures men finns det fler sätt? Indexering kanseke (det hela rör sig om poster med väääldigt stora värden...

Dessutom tänkte jag fråga om det där är den ultimata metoden för att göra en relevanssökning, nån annan måste ju gjort en sådan och kanske kan tipsa om metoder, sjater med info osv.

Finns det tips gällande ASP-metoder osv för att snabba upp det hela? Tack på förhand!

TACK*1000! (igen) /Olle

Jag gjorde något liknande.. fast.. istället för UNION så gör jag det i tre steg.. först som fras, sedan m.h.a. AND och sedan OR... Jag har iofs inte stora datamängder, men, det är inga hastighetsproblem. (Dessutom får jag "relevanta" träffar först.. (fras))

Ciao,

Anders

- som egentligen inte har någon poäng med inlägget

[inlägget ändrat 2002-02-01 23:25:30 av Anders Nilsson]

Ja ja, det är ju kul att få svar iaf. =) Jo, de sorteras i relevans för mig oxå... men...

en liten fråga till: (kanske borde ställa den i en ny tiopic, skit samma)

om jag söker i en post:

SELECT id FROM tabell WHERE text LIKE '%test%'

GÅR det att få resultaten att sorteras efter hur många ggr, i detta fall strängen 'test' visas?

Danke

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...