Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Längd på fält?

Jakob Nanneson

Recommended Posts

Jakob Nanneson

Jag håller på att göra en sajt och använder mig av MySQL som databas. Dock är det litet klurigt och veta hur pass många tecken man ska sätta fälten till. Jag tänker att det borde finnas riktlinjer och undersökning kring detta. Är det någon som känner till något sådant? Vore bra med hjälp!

Jag brukar ta i lite i överkant.

I de fall du är säker på att du inte vill spara mer än ett visst antal tecken kan du sätta det antalet, tex postnummer i sverige innehåller 5 tecken + 1 mellanrum. Adresser och namn sätter jag till 50 tecken respektive.

Hårddiskar är billiga nuförtiden...:)

Magnus Ahlkvist

Och eftersom varchar är en variabel datatyp så slösar man inte hårddiskutrymme heller - åtminstone inte i SQL Server, och om jag minns min lärares ord rätt så gäller det för alla databaser som implementerar type varchar.

En varchar tar upp så mycket plats den behöver för att rymma den sträng som är inskriven. Så en varchar(1000) som innehåller 'apa' tar ändå bara upp tre bytes.

Läs avsnittet 6.5.3.1 Silent Column Specification Changes i Mysql-manulen (http://mysql.com/documentation/mysql/bychapter/manual_Reference.html#Silent_column_changes)

Mysql har lite interna trix för att optimera datatyperna. Så egentligen behöver du inte oroa dig för mycket. Det kan ju dock vara bra att vara konsekvent, så att alla fält med samma betydelse i olika tabeller har samma datatyp och storlek (ex.vis IDs).

Själv brukar jag alltid av någon anledning använda stränglängder som är jämna 2-potenser (32, 64, 128 osv)...

Jakob Nanneson
Hårddiskar är billiga nuförtiden...:)

Nu är det ju ändå hastigheten vi är ute efter :) Men, visst, att ta i överkant kan nog vara vettigt.

Jakob Nanneson

Men det här id-fälet... hur långt ska det vara? Man vill ju inte att det ska bli fullt direkt.

Sajten jag gör är en sajt där man kan köpa och sälja begangade cd-skivor. Antal inlagda skivor blev 17000 på tre år. Nu är det cirka 500 personer inne varje dag och tillökningen var senaste kanske några 100 skivor i veckan... sajten heter föresten Skivstället (.nu).

Vad är era rekomendationer för längd på id-fält?

[inlägget ändrat 2002-02-02 15:09:44 av jakob.]

en UNSIGNED INT lär nog räcka ett tag... (32 bitar)

Annars går det väl lika bra med en MEDIUMINT som är 24 bitar...

men med 100 skivor i veckan, så klarar du ju dig 10 år med en SMALLINT.

Gör en uppskattning av dina behov. Det är ju inga problem att ändra i efterhand.

Sorry, men i din fråga står inget att du vill veta vilket som är snabbast, du frågar bara hur man ska göra och om det finns några riktlinjer.

Ta alltid i överkant, det finns ingen anledning att inte göra det.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...