Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PCI eller ISA???


Erik Thörnblom

Rekommendera Poster

Erik Thörnblom

Hej,

 

Jag hade tänkt att köpa två st nätverks kort... men vad ska jag välja??? PCI eller ISA???

 

Tack på förhand

//Erik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror helt klart på vad du har för platser lediga.

 

PCI är att föredra. En snabbare buss som tar upp mindre kraft från CPU'n. Ok, detta beror mer på buffertminnet på nätverkskortet, men allmänt sett är ju PCI-kort att föredra. mer PnP och mer up2date helt klart.

 

Frågan är om prisskilnaden är motiverad. Kanske.. i dagens läge börjar ISA-platserna bli en raritet på moderkorten, så kanske skaffa PCI och behåll dom även under nästa uppgradering?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns PCI-kort som fungerar alldeles utmärkt under 150 kr. Undvik ISA-kort om möjligt. Jag har också mycket svårt att rekommendera någon att köpa ett 3Com eller något annat dyrare kort när det finns billiga nätverkskort som fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan ett bättre nätverkskort och ett sämre är Processorbelastning och pingtider via nätverkskortet. Och förståss kompabilitet med olika OS.

 

Iof, inget utesluter att ett billigare kort kan vara bättre, men åt andra sidan, om ett företag vet att som har den bästa produkten lär dom nog ta lite mer betalt för den bara för att folk vet att den är bra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av erfarenhet rekommenderar jag 3COM. Om kortet trots allt skulle gå sönder byter 3COM ut det gratis. Jag har för övrigt aldrig hört talas om ett 3COM-kort som har gått sönder.

 

med vänliga

 

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att inte tala om att 3Com's reklam att vara det snabbaste nätverkskortet inte är långt från sanningen. Se bara om man går på lan-partyn och kör t.ex. quake, så ser man vad folk har för nätverkskort :)

 

Typ alla sitetr med P2-400 eller snabbare, och pingen skiljer sig från 10-70, och det är inte 3com korten som ligger på 70 vill jag lova, utan snarare "noname-kort"...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...