Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad är puk2?


ReToX

Rekommendera Poster

Jag behöver min puk2 kod för jag har glömt min pin2 kod och den är låst nu pga jag inte kan hitta nån puk2 kod, har sökt på telias sida och inte hittat ett enda ord om puk2. Är det nån kod för återförsäljare eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

de koder som används i mobiler är dessa:

 

pin kod - koden för att komma åt sim kortet

 

puk kod - lång sifferkod som används om man slagit fel pin kod tre gånger, står på lappen som följde med simkortet.

 

pin2 och puk2 används inte av de svenska operatörerna på deras simkort. Men om detta görs, så ska puk2 koden stå på de papper som hör till sim kortet. Ring till Telias kundtjänst (om det nu är den operatören du har) på 90350 så kan dom hjälpa dig.

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-30 22:57:24 av Cytech]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PUK står för PIN unlocking Key. Som namnet antyder behöver du den för att låsa upp PIN-koden. Vänd dig till din operatör för att få koden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns nån funktion på T29 som gör så man kan bestämma gränsen för hur mycke man kan tala, då behöver man skriva in samtals priset (förmodar jag) och när jag gick till samtals taxa fråga han mig efter en pin2 kod, först undrar jag varför dom har en kod till nåt så simpelt som skriva in hur mycke de kostar att ringa och sen får jag panik när jag kommer på att jag inte har nåt lösen till pin2. Jaha nu måste man ringa till Telias kundtjänst som verkar kosta pengar pga dom har glömt lägga upp nån puk2 kod, *mummel* ersättning...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är (mig veterligen) ingen svensk operatör som stöder de funktioner som är låsta med PIN2. Har pratat med Europolitan om det tidigare...

 

Anledningen till att funktionen för att ändra taxa är låst med kod är att du ska kunna dela en telefon mellan flera personer men endast den som har PIN2-koden ska kunna ändra taxa.

För att detta ska fungera så krävs dock stöd för funktionen i operatörens nät men eftersom det saknas så har de heller ingen PIN2-kod.

 

/Stefan

___________________________________________________________

The face of a child can say it all, especially the mouth part of the face.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...