Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NetBIOS Shares på nätet


Mikael Nord

Rekommendera Poster

En personlig reflektion utan att röra vid ngra lagtexter.

 

Ser att det uppstår NetBIOS anrop, och andra, dagligen mot min brandvägg. Oftast enbart enstaka anropa från varje unik IP-adress. Men om jag ser att samma adress har försökt nå flera portar och/eller varit envis i sina försök att prata med min dator, ja då är det mycket möjligt att jag letar reda på vart ifrån anropen kommer och skickar en kommentar till resp. ISP. vad sedan händer - det är upp till internetleverantören, de avtal som skrivna.

 

Men detta har ännu inte hänt - skulle tro att programmen är så 'smart' konstruerade att det inte uppstår en flod av anrop mot en enskild dator och därmed har en (privat)användare svårt att se när någon gjort en större portscan av en viss port. Så du kan troligen använda programmet utan någon större risk för dig själv, men om någon uppmärksammar vad du gör - ja då är det bara att hoppas att din leverantör inte bryter kontakten.

 

 

Sammanfattning:

Straffbart - ingen aning

Olämpligt - defintivt

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Fråga; vad har bilar för någonting med att dela ut tjänster - Används alltså bilar/dörrar till samma sak?

 

Att aktivera fildelning ÄR att säga "hej, här har jag filer att dela"; har man INTE satt ett lösenord så avskiljer man sig INTE ifrån PUBLIK ÅTKOMST (Alltså kriteriet "olovligen" åker ut igenom fönstret)

 

Angående diskutionen; Ni måste lära er att skilje på Portscanning och att scanna efter delade mappar, dessutom saknas det någonting som alla har glömt; nämligen UPPSÅT.

 

Om man förbisår detta så har jag en affärside;

 

File://x.x.x.x/C$ <-Här har jag filer

 

(Vad jag inte säger är att alla som klickar kommer att bli skadestånds skyldig, eller att få "gratis semester" i X år eller mindre om "gärningen anses ringa")

 

jag anser att bilar, dörrar och fönster inte har ett sket med datorer att göra, den liknelsen är helt fel.

 

Mvh

Glenn

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har man INTE satt ett lösenord så avskiljer man sig INTE ifrån PUBLIK ÅTKOMST

Du menar alltså att om det är okej att fritt vandra in i ICA-affären, kyrkan, bilprovningen, bensinstationen, kommunhuset osv så är det också helt okej att vandra in hemma hos ägaren till ICA, pastorn, bilprovaren, macägaren och kommunchefen om det står olåst?

Exakt så tyder jag ditt resonemang.

 

** tillägg **

 

Hoppsan, så menade du ju inte alls..

jag anser att bilar, dörrar och fönster inte har ett sket med datorer att göra, den liknelsen är helt fel

Sorry.

 

/A

 

[inlägget ändrat 2002-01-31 19:22:06 av Anp]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Lyssna nu; Utdelning av filer är någonting som man kan anse vara publikt; typ en FTP tjänst som accepterar "Anonymous" login, om man då inte spärrar Anonymous så kan man inte börja hävda att någon har brytit sig in, eller hur? På exakt samma sätt fungerar en fildelning tjänst (typ NB Shares) över internet.

 

Har du inte avgränsat din tjänst (typ står och skriker ut den på port 139) så borde du åtminstone räkna med besök.

 

ICA, pastorn, bilprovaren, macägaren och kommunchefen dörrar ÄR INTE AVSEDDA ATT VARA PUBLIKA - där har vi skillnaden. NB Shares ÄR avsedda att dela filer.

 

Därför menar jag att fildelning inte har ett sket med Dörrar, Fönster och hantag att göra då det inte änns handlar om samma teknik, än mindre ett fysiskt ingrepp såsom inbrott; interageringen man gör med en elektronisk tjänst - typ portscanning kan ej liknad vid inbrott, ej heller att scanna efter utdelade shares.

 

Jag liknar detta med att ringa någon och fråga om person X är hemma; och inte inbrott.

 

Än mindre tror jag det kommer att bli olagligt, då lagstiftnarna brukar vilja beskydda den mest puckade parten. (i det här fallet i detta fallet användare som agerar först och tänker sist, om denne änns tänkar alls på sina handlingar)

 

Man får nog akta sig innan man skriver in en ny www adress; man kan ju begå ett inbrott om någon inte vill att man ska gå in där... eller; hur var det där med publika tjänster?

 

Mvh

Glenn

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Kanske dags att avsluta denna tråden?

 

Men jag håller med Glenn i hans resonemang. Det intressanta hade varit att få reda på aktuellt "lagrum" för dessa handlingar.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...