Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Film på nätet igen


AllA

Rekommendera Poster

Detta kanske har besvarats innan men jag hittar inget svar.. Man får ju spela in på en vhs från TVn.. Får man göra samma sak till en mpeg?? Tex DarkAngel som går på TV4 nu.. Har testat att spela in till datorn och det blev bra.. Letaade lite på nätet och hittade sen alla 30 avsnitten och undrar om det är lagligt att spela in för eget bruk.. OM man nu laddar ner.. då kan man inte kolla om det är jag som spelat in eller om det är någon annan..

 

Antar att de olagliga ligger i att dom läggs ut för nerladdning... Har inte fått nått bra svar på dennan frågan ännu.. plzz help me

 

M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Vad jag har förstått så är det inte olagligt att ladda ner diverse filmer etc. Däremot är det absolut olagligt att lägga ut filmerna för publik nerladdning.

 

Har man exempelvis lagt hela sin dvd-samling i en server och vill nå den "globalt", får man säkerligen göra så under förutsättning att det endast är en själv som kommer åt filmerna.

 

(ganska bra idé faktiskt när bredbandet är bredare än idag: komma åt alla ens filer från en server, oavsett var man befinner sig på planeten. Kunna titta på ens filmer på laptopen man har "hemma" i Sverige när man befinner sig i LA eller liknande.. Givetvis är det 100-tals gigs jag snackar om. Inte som idag kanske 50 MB)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått så är det inte olagligt att ladda ner diverse filmer etc. Däremot är det absolut olagligt att lägga ut filmerna för publik nerladdning.

 

Exakt. Man får lov att göra kopior* för enskilt bruk. Det slås fast i §12 i Lagen om upphovsrätt. Det gäller dock inte för datorprogram, de är som bektant undantagna från §12.

 

(* Att ladda ner eller spela in till videoband/mpg-fil kallas i upphovsrättssammanhang för att "framställa exemplar", eller med andra ord göra en kopia.)

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

[inlägget ändrat 2002-01-28 06:21:27 av Björn G]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...