Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

256 DDR för 1499?


City

Rekommendera Poster

Jag har ingen större koll på vcad det är för egentlig skillnad på olika ram minnen (ddr etc), men jag vill köpa till 256 DDR i en databutik och de vill ha 1499 för det, är det verkligen rimligt?

Jag har sett ett "256 Mb PC-133 SD-RAM 3,3V 16 chips Spektech " för 599:- vilket är mest prisvärt? Alltså det jag antar att min fråga är är vad är det för skillnad på olika ramminnen (kanske finns det nån länk för att förtydliga det hela) och vad är rimligt att betala för 256 extra i ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade ett "512MB PC133 SDram Seitec /kom " för 999:- borde inte det vara mer prisvärt än 256 DDR för 1499? Går det att bland olika minnen i datorn?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Du måste (beroende på ditt moderkort i datorn) välja ett slags minne.

 

"Välja och välja".. Du måste välja det slag av minne som ditt moderkort stöder.

 

Titta i manualen (bruksanvisningen) till din dator/ditt moderkort. Där står det förhoppningsvis vad du skall köpa.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tänker använda en Athlonprocessor så stödjer ditt moderkort säkert DDR(bäst att kolla iofs), men förhoppningsvis har du ett moderkort med VIA KT266A chipset ? Isåfall är det värt en hel del att satsa på DDR; minnesbussen kommer då att gå i 266MHz jmfrt med bara 133MHZ med vanligt PC133 SDRAM. Dubbla hastigheten alltså. I moderna program är det ofta systemminnets bandbredd som är den största flaskhalsen, genom att välja DDR minne vidgar du alltså den flaskhalsen till dubbla omfånget, teoretiskt sett. I RL funkar det inte riktigt så, men med en snabb processor kan du få 15-30% högre prestanda med DDR. Det spelar alltså ingen roll hur snabb processor du har om inte systemminet hänger med.

 

Sen tycker jag iofs att det var lite dyra priser du hittat ? Jag vet att minnespriserna gått upp, men jag köpte själv 2st 256MB PC2100 cas2 DDR SDRAM minnen = 512MB för 1200kr tillsammans på Sekvencia, så sent som i November förra året. Kan det verkligen ha blivit så mycket dyrare sen dess ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det verkligen ha blivit så mycket dyrare sen dess ?

 

Oh ja! :(

 

datorbutiken.se:

256MB DDR noname: 928kr

256MB DDR original: 1571kr

512MB DDR both: 2728kr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte är i akut behov av minne råder jag dig att avvakta ett tag. Priserna har stigit ganska kraftigt senaste månaderna. De kommer att sjunka tids nog.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ala svar det var precis det här jag ville veta.

 

Wayland: Men det är det där jag menar, original är 50% dyrare än 256 DDR noname...vad är det för skillnad? Jag har inte kunnat hitta några testet med minnen där de sammanfattar vad som är bäst och snabbast (inte som med grafikkort och ljudkort)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

"original" brukar betyda att det är minnes-ic-tillverkaren som monterat minnena på det lilla kretskortet som minneskretsarna sitter på. Samsung / Huyndai etc.

 

"tredjepart" betyder att en annan fabrik/firma har lött fast minneskretsarna på det lilla kretskortet. Och så kanske det inte står minnestillverkarens namn på heller.

 

(Eller har jag fattat det fel?)

 

Originalminnen anses vara av högre kvalitet än tredjeparts. Jämför med öl: Står det Carlsberg på eller står det bara "starköl" på burken ;-)

 

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-28 05:48:00 av pedagogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...