Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Skrivartips

Yvonne

Recommended Posts

Jag tänker köpa en bläckstråleskrivare och vill ha tips.

Upp till ca 2000 kr är jag beredd att betala. Jag önskar en skrivare som har billigt bläck och som dessutom skriver ut bra.

Själv har jag en Epson Stylus Photo 890. Maskinen och bläcket är billigt.

Hade tidigare en HP Deskjet...akta dig för dem...

Själv tycker jag precis tvärtom. Akta dig för epson, använder man inte dom hela tiden så torkar bläcket och det är i princip bara att kasta skrivaren. HP:s bläck däremot verkar klara att maskinen inte används långa tider. Sen är det möjlgt att Epson ger snyggare utskrifter....så länge den fungerar. Jag tycker att HP är robustare. Jag h ar alltid kört med HP och är nöjd med dom. Många av mina jobbarkompisar har problem med sina Epson av ovanstående skäl... Det ingick Epson i vårat senate personalpaket och det är ständigt klagomål. Skulle vara intressant att höra varför Johan och Kristoffer tycker att man ska passa sig för HP, ifall dom vet nåt som inte jag vet. Jag har en Deskjet 895 just nu och är på väg att köpa nåt mordernare. Hade bestämt mig för en HP igen, men om man ska passa sig för dom skulle jag gärna vilja veta varör.

Jag har inga större erfarenheter av Epson, men HP DeskJet 990Cxi eller 995 är de bästa bläckskrivarna som jag har använt. Det är ungefär samma konstruktion som DJ 960 (1.695 kr) men lite snabbare. HP's drivisar har ju alltid varit halvkonstiga men absolut inte till 9xx-serien, de har funkat kanon och innehåller dessutom mängder med finesser.

Skrivaren klarar dessutom dubbelsidiga utskrifter.

/A

På min före detta HP Deskjet (670C) tog det lång tid att skriva ut, den lät mycket om apparaten, bläcket var dyrt och utskrifterna blev allmänt dåliga. Den var även ganska klumpig och det var svårt att få pappren att ligga i 90 grader, så det blev ofta "sneda" utskrifter.

Jag har ju visserligen inte haft några andra produkter från HP, så det är ju möjligt att denna skrivaren bara var ett undantag.

/Kristoffer

Tack för tipsen - om jag blev klokare vet jag inte. Jag har en gammal HP som faktiskt har fungerat. Största "felet", som jag ser det, med HP är nog att deras bläck är dyrt och att de dessutom bara har två bläckpatroner.

Jag tar gärna emot fler tips.

Jag håller absolut med sig om att bläcket är dyrt hos HP. Att de endast har två bläckpatroner är ju ännu ett argument mot att inte köpa en HP-skrivare...

Jag kör nu mera på principen köp en billig skrivare, och köp sen en ny när bläcket tar slut, om man ser på totalkostnaden så går det kanske inte med vinst, men man får alltid en ny o modern skrivare som fungerar... okey, det blir inga foto utskrifter, men det får du inte på en skrivare för 2000 heller...

En billig skrivare på Siba/onoff mf. kostar ~500-800:- en ny bläck patron kostar ca lika mycket, och man brukar ju alltid köpa två en s/v o en färg...

---

Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.

- Vägverket

[inlägget ändrat 2002-01-29 00:19:41 av Stoffe-2k]

• 2 months later...
Fotografen1

Man kan visst få fotoutskrifter för runt 2000:- Själv är jag fotograf och investerade i en ny dator, en negativscanner (nikonl ls-40) och en bläckstråleskrivare (epson stylus photo 1290) den senare kostade 4500:- men tar A3+ papper, lillebror photo 890 kostar ungefär hälften och är samma skrivare men tar bara a4. Min erfarenhet är att bläcket iofs inte är jättebiligt (c:a 300kr för färg/foto patronen och hälften för den svarta) men är det foton man ska skriva ut så är det de skrivarna som gäller. Personligen har jag svårt att se skillnad på en uskrift från min skrivare och en traditionell fotokopia, men utskrifterna är DEFINITIVT bättre än de kopior man får från en "vanlig" 1-veckas framkallning där automatik styr processerna.. i datorn kan man färghantera bilderna bättre och ibland bättre än den "analoga" personalen på ett proffslabb (som alltid har för mkt att göra) totalt (med dator) kostade mitt "digitala färglabb" c:a 25000:- vilket kan verka mycket, men jämför kostnaden med ett analogt färglabb som säkert landar på 15-20.000:- där driftskostnaden stiger en åt öronen.

• 2 months later...

Hej !

såg att du tycker att bläckpatronerna är dyra.

Det finns system som gör att du aldrig mer behöver byta patroner till din Epson 1290, bläcket sugs från stora behållare vid sidan om skrivaren och för varje bläckdroppe som lämnar skrivhuvudet kommer en ny in.

Jag får ej göra reklam på detta forum men du hittar mig enkelt på de vanliga sökmotorena.

/Per

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...