Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

spela upp midi med soundfonts?


Elq

Rekommendera Poster

Finns det något program/midispelare som man kan spela upp midifiler med soundfonts?

Har ett Yamahaljudkort med Xg-midi synth som jag tycker låter bra. Är lite nyfiken och skulle vilja prova att höra hur bra eller dåligt det låter med soundfonts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ett Yamahaljudkort med Xg-midi synth som jag tycker låter bra. Är lite nyfiken och skulle vilja prova att höra hur bra eller dåligt det låter med soundfonts

 

Det går inte att säga att det låter generellt på ett visst sätt med soundfonts. Soundfonts är juh samplade ljud, så det beror mao helt på kvaliteten hos dom aktuella soundfonterna man för tillfället använder. Med tex Creative Audigy kan man lagra upp till 1GB med soundfontljud i datorns systemminne, det är lätt att föreställa sig kvalitetsvinsten som går att uppnå jmfrt ett 4MB wavetable soundset innehållande 676 olika ljud(som i Yamaha)... Det gäller alltså att antingen köpa, ladda ner eller göra själv, om man har särskilda krav på sina soundfonts. En standardbank med 128 ljud som oxå är på 4MB i ex SB Live gör ingen speciellt glad. Men om man har tex ett piano som bara är en enda patch i en enda bank och är på 10-12MB anar man att den patchen kan vara lite bättre än en 128/del av 4MB ;-) Det finns pianon som är på uppåt 1GB för bara EN patch, från tex Steinberg och till Gigasampler, det är inga soundfonts men principen är exakt densamma.

 

Soundfontspelare i mjukvara ? Nej, det finns ingen jag känner till, men typ Gigasampler fungerar juh då på ett liknande sätt. Men Gigasampler är såvitt jag vet ett dyrt program, och det spelar nog inte upp midifiler "standalone" utan man måste spela upp filen i ett sequencerprogram isåfall. Dessutom krävs en snabb dator.

 

Det närmaste Soundfonts i mjukvara som jag kan komma på, är ett program som finns i Microsofts DirectX. Närmare bestämt i DirectX SDK. Det heter Direct Music Producer, och fungerar i princip som soundfonts dvs man kan skapa egna ljud och banker från samplingar och tom göra egna syntesalgorithmer. Dom skapade filerna går att spela upp i Microsoft Synthesizer, som finns i "vanliga" DirectX i din dator. Det går att få det att låta hyfsat ok, men jag har aldrig hört någon DirectX låt som låtit lika bra som soundfonts kan låta dessutom är denna metod enormt prestandakrävande för datorn. DirectX Music Producer används mest för programmering av soundtracken till spel, och då nöjer man sig ofta med lite lägre kvalitet på synthljuden.

 

Kontentan är att sampling, typ soundfonts, mår bra av hårdvaruacceleration typ den som finns i ett Creative Audigy eller en separat hårdvarusynth. Ska man köra en ren mjukvarusynth är trots allt Yamahas bud i frågan riktigt ok, även om man tyvärr inte har någon möjlighet att påverka kvaliteten på dom valda ljuden. Yamahas mjukvarusynthar brukar iaf låta betydligt bättre än dom wavetableljud som finns på dom flesta ljudkort. Yamaha har förresten också hårdvaruaccelration i form av en DSP på dom flesta av sina ljudkort, jag förmodar att även Yamaha har något liknande soundfonts till sina DSP-kort ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för det långa svaret svaret.

 

Att det inte går att säga generellt hur det låter med soundfonts det va jag helt på det klara med. Tänkte att man kan prova med lite olika, beroende på vad man kan hitta för soundfonts på nätet. Gigasampler som du nämnde är ju kanon. jag använder det en del själv. Det är helt riktigt att man inte kan spela upp midi direkt med gigasamplern utan man samkör den med ett sequencerprogram och det är mera enstaka instrument och inte kompletta midibanker. Jag letade runt lite på nätet och hittadde faktiskt ett program som heter AudioCompositor som stödjer soundfonts, plus en del andra format DLS bland annat. Har ej testat programet änu. Tänkte leta upp och ladda hem lite Sf2-filer först.

Här finns info om AudioCompositor och programet för nedladddning , shareware version http://home.att.net/~audiocompositor/

 

/ Eriq

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag letade runt lite på nätet och hittadde faktiskt ett program som heter AudioCompositor som stödjer soundfonts, plus en del andra format DLS bland annat.

 

Intressant. Det hade jag förträngt, förmodligen för att jag använt SB Live sen det kom. Och nu Audigy. Jag tror tom att jag har en diskett/disketter nånstans med en tidig version av AudioCompositor. Det är iaf tilräckligt skojigt för att jag ska följa din länk :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...