Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Vill formatera om C: HJÄLP!

Vlad

Recommended Posts

Jag har just konverterat c: till NTFS och som ett resultat av detta funkar inte en del program längre, eller så beror det på att jag mixtrat med rättigheter. I vilket fall som helst funkar inte programmen längre och jag vill installera om mitt OS.

MEN DET GÅR INTE!??!

En fundering jag har är om det är OK att installera om win 2000 på C: från CD-skivan som ren ovanpå den gamla installationen. Formateras den gamla bort automatiskt?

Som jag har förstått det så kan man inte skapa några startdisketter i win 2000, förrut när jag hade FAT32 gick det ju fortfarande att använda mina gamla startdisketter men nu går ju inte det längre eftersom jag har NTFS och då förstår inte filsystemet vad jag menar med format c:.

Så jag har försökt ta bort ICKE-DOS partitionerna men det går inte heller. Jag har två partitioner, man bör ju alltid gå bakifrån i raderings processen, men trots att min d: partition är NTFS så kan man inte ta bort den som en icke-dos partition... ...Svaret "detta är inte en icke dos-partition". Min primära c: partition anges ha NTFS filsystem men min d: partition anges ha EXT DOS, vad nu det är.

Känner någon av er igen det här mönstret och vet hur det åtgärdas?

[inlägget ändrat 2002-01-25 12:39:34 av Vlad]

Du måste först ta bort den logiska enheten, sedan den utökade och slutligen ntfs-partitionen.

Normalt är en disk med flera partitioner uppdelad på en primär partition (c:) och en utökad. Den utökade partitionen kan sedan innehålla en eller flera logiska enheter. I ditt fall verkar det vara en logisk enhet (D:) med filsystem FAT (DOS).

Jag vet att man ska göra som du säger, vad jag kan minnas var det också precis vad jag gjorde, och svaret när jag skulle ta bort den logiska partitionen var att alla logiska enheter är bortagna. Sen så gick jag till steg två(ta bort den utökade partitionen) och får då redan nämnda svar:

"detta är inte en icke dos-partition"

Det är en NTFS partition. Jag har dubbelkollat det med convert som säger att d: redan är NTFS.

Jo du kan "ominstallera" ditt OS.

Boota upp från cd-skivan. där kan du deleta/radera/skapa nya partioner i FAT/NTFS...så du behöver inga start disketter...men om du nu vill ha de 4 st disketterna så har du en mapp i roten på din win2k skva som heter *boot..nått med boot typ makeboot lr nått i den stilen...titta så hittar du den.

Fetmätt efter lunch, så man är såsigare än vanligt, men hoppas att du fattar mig..

Richard Tapper

Jag har oxå ett liknande problem.

Jag kan inte boota på min CD inte heller startdisketterna som jag skapat genom CD-skivan.

Så problemet jag har är att jag inte kan köra F-disk och plocka bort mina partitioner.

Har försökt att installera om win2k ovanpå den gamla men det blev inge bra.

Jag har råkat ut för samma problem som du nämner med partitionerna. Att man inte kan ta bort dom helt. Det jag gjorde då var att när jag tagit bort så mycket jag kan. Boota på WinNT-CD (om du har en) I installations programmet för NT kan man lägga till/ ta Bort partitioner samt formatera dessa. När man tagit bort sina partitioner och skapat en ny, låter man installationsprogrammet formatera denna. När det är klart avbryter man installationen och installerar det OS man vill ha.

Lycka till.

M.v.h

Richard

.................................................

[GUBBE] Live for today, tomorrow it can be to late.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...