Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rätt till domännamn!?


Niklas Engdahl

Rekommendera Poster

Niklas Engdahl

Hjälp!

Om man har ett registrerat xxxxx.se domännamn, har man rätt att kräva xxxxx.com namnet som redan är registrerat av en annan sen tidigare då namnet

är det samma som pekar på ens företag? Har hört att detta kan vara möjligt! båda parter är bosatta i Sverige!

 

Hälsningar

 

Nicke_

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man har ett registrerat xxxxx.se domännamn, har man rätt att kräva xxxxx.com namnet som redan är registrerat av en annan

 

Nej, det finns inte någon automatisk rättighet till det.

 

båda parter är bosatta i Sverige!

 

Det underlättar förvisso. För OM personen som har "din" .com-adress använder den för att göra intrång på ditt varumärke kan du dra det hela inför svensk domstol och ha gott hopp om ett fördelaktigt domslut.

 

Observera dock att varumärkesrätten inte är heltäckande eller absolut (enligt svensk lagstiftning är den dessutom svagare än vad den är i t ex USA). Det krävs att personen i fråga exempelvis försöker åka snålskjuts och tjäna på ditt företags goda namn.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Niklas Engdahl

Om t.ex. personen som har "Min" .com adress registrerade den före mig och jag har ett .se som registrerades efteråt en tid, kommer det att ligga till fördel för den personen i domstol?

 

Hälsningar

 

Nicke_

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om t.ex. personen som har "Min" .com adress registrerade den före mig och jag har ett .se som registrerades efteråt en tid, kommer det att ligga till fördel för den personen i domstol?

 

Njää. Det är som sagt inte ens säkert att det överhuvudtaget FINNS något här som går att ta till domstol.

Ingen har med automatik rätten till ett domännamn.

 

Det finns inga särskilda lagar vad gäller domännamnsregistrering. De lagar som kan komma i fråga är huvudsakligen Varumärkes-, Firma och Marknadsföringslagarna. Om personen i fråga brutit mot någon av de här lagarna kan du agera rättsligt - annars är det inte ens lönt att fundera på.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...