Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virus?


Mikael Söderlund

Rekommendera Poster

Mikael Söderlund

Jag har ett stort problem med min hårdisk.

När jag har formaterat den och ska installera Windows ME eller Windows 98 2:a utg så dyker det upp en ruta där det står följande:

"BootSector Write !! VIRUS : Continue (Y/N)?"

När denna ruta har kommit upp på skärmen så "fryser" sig datorn och man kan således inte göra någonting.

 

Vad betyder det? Hur går man tillväga för att lösa problemet?

 

Jag skulle vara evigt tacksam för en lösning.

 

Modellen är en Fujitsu 20GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som en BIOS-inställning som varnar när nåt program försöker skriva till bootsektorn.

Gå in i BIOS och stäng av detta isåfall.

 

/A

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag är inte säker, men om du har tillgång till ett antivirus program så kan du göra en "rescue disc" som du sedan kan boota på. Den bör även kunna fixa virus i bootsektorn. Sen kan du prova med att skriva (efter att du startat datorn med en startdiskett) Fdisk /MBR

 

 

Copy Con

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som att det är Windows installationsprogram som vill skriva i startsektorn. I BIOS går det att ställa in så att datorn säger till när något program försöker att skriva till startsektorn. Tryck "Y" för att komma vidare så att du kan installera Windows. Om du väljer "Y" är dessutom startsektorkontrollen aktiverad även fortsättningsvis. Stäng således inte av den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Söderlund

Ok, jag ska prova med det där med "rescue disk". Har testat det där med C: fdisk /mbr men samma medelande dyker upp på skärmen ändå.

Tack för ett snabbt svar!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mikael Söderlund

Det gick inte att trycka på "Y" när medelandet kom upp, bilden "fryste" när varningstexten kom upp.

Tack för svaret! :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...