Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

PC för trycksaker?


alain

Rekommendera Poster

Hej!

 

Under många år har jag varit en hårdnackad förkämpe för mac. Jag har jobbat med repro (inscanning och bildbehandling) och formgivning på en mindre tidning

där vi bara använt macar.

 

Nu börjar jag vackla i min tro på macen som hårdvara, jag uppfattar den som dyr, långsam och i många fall krånglig, då PC är så dominerande som system (vilket gör att man får problem med att öppna pc-dokument etc). Mac OS X skulle ju vara ett lyft, men det lilla jag har hunnit titta på det verkar det vara långsamt och dessutom sakna funktioner som jag uppskattade hos Mac OS 9.

 

Det lilla jag använt PC verkar de kvickare, billigare och stabilare och allting som finns för mac finns i princip för pc, fast pc-versionerna prioriteras och alltså kommer tidigare, har fler/bättre funktioner och färre buggar.

Hårdvaran är billigare och det finns ett stort utbud där man kan välja billiga eller dyra komponenter.

Och gränssnittet är som jag upplever det lika bra som mac os, även om mac os hittills kanske varit snyggare och mer konsekvent.

 

Men nu till min egentliga fråga:

Det som får mig att tveka om att gå över till pc är att jag alltid fått höra att det blir problem att jobba med pc inom den grafiska branchen, och jag vet att det tidigare varit så. Samtidigt vet jag att till exempel professionella tidningsmakare som Magazine i alla fall för några år sedan jobbade med pc.

 

Frågan är hur det är nu? Är det jobbigare för mig som trycksaksproducent (inte tryckare!) att producera material på pc? Är det en myt att det blir mer problem med pc-material? Finns det problem uppstår enbart som en följd av att man inte jobbar med mac? Vilka problem i så fall och varför? Hur fungerar det med färghantering på pc?

 

Det skulle vara intressant att höra åsikter från folk som verkligen jobbar med pc och trycksaker, och från folk som jobbat/jobbar med båda systemen. Och gärna en nyanserad diskussion, där man inte stenhårt hävdar att det inte skulle vara några problem alls med att välja pc, eller tvärtom; att det är omöjligt att jobba med pc och trycksaker.

 

Mvh,

Alain

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att problemet längre ligger i om det är PC eller MAC och om det är Windows eller Mac-OS.

 

Fråga är nog istället till vilken plattform de program finns som du använder. Finns programmen till PC, ser jag ingen anledning att inte använda PC.

 

PC/windows är idag en stabil miljö (med rätt hårdvara och Windows-version) och lämpar sig väl för bildhantering.

 

Precis som du säger, så prioriterar utvecklarna ofta PC-miljön, för att den helt enkelt är vanligare och att man då kan sälja flest program där.

 

För dig är det viktigt att färgerna blir rätt och då bör du välja en bildskärm som är gjort för ändamålet och inte köpa det billigaste tänkbara.

 

En bra skärm kostar en del pengar.

 

Kolla också att programmen du använder kan läsa både PC och MAC-versionerna av filerna. Tryckaren som du skickar ditt material till använder kanske MAC och då är det ju bra om han kan läsa dina PC-filer.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jobbar en hel del med MAC-människor på min avdelining och jag tycker deras datorer kraschar stup i kvarten. Jag försökte använda deras Mac en gång och inom loppet av 30 minuter så hade datorn kraschat 3 gånger. Det enda jag gjorde var att öppna photoshop och skapa några bilder.

 

Mac är för övrigt väldigt tålmodig när det gäller att använda PC-filer och det är inte så särskilt mycket problem åt andra hållet heller.

 

En sak som dock kan krångla är tecken och typsnitt. å, ä och ö har en förmåga att bli krumelurer. Som tur är så finns det en del program där ute som kan konvertera mac-tecken till PC.

 

Conversions Plus är ett program som är helt ok för såna ändamål. Programmet har också förmågan att kunna konvertera bilder (om det nu verkligen skulle behövas) men jag har inte behövt pröva dessa funktioner än så jag vet inte hur de fungerar.

 

/JANspeed

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag jobbar med både Mac och PC dagligen på PrePress.

 

Jag kan säga att det där hur dokument funkar på olika maskiner ligger vääldigt mycket i hur bra personen som hanterar burken är på att göra just det. "Tyvärr" så är PC billiga maskiner, och folk som har tagit EDCDL (eller vad det heter) eller behärskar Word och PowerPoint och har en Hem-PC hemma tror sig ofta kunna göra dokument som är dugliga för tryck. Ofta såååå fel...

 

Men OM man vet vad man håller på med i en PC, och har koll på typsnitt, bildformat och kan sina program bra, då är det precis lika bra (om inte bättre) att jobba i PC.

Det är SÅ mycket som man saknar i Macens OS när man setat med en PC ett tag. Ta en sådan enkel sak som multitaskingen. I en PC kan du oftast göra andra saker i burken fast du har t.ex. en "öppna"-dialog uppe i ett program. Stört omöjligt i en Mac.

 

Att sedan hela maskinen hänger sig 99 gånger av 100 när bara ett litet program kraschar gör inte saken bättre. I en PC kan du nästan jämt tvångsavsluta programmet som hängt sig och starta det igen. Utan omstart.

Att flytta dokument mellan plattformarna är ju inte att rekommendera. Men jag tror att de flesta tryckerier / PrePress som hänger med skapligt kan ta PC-dokumet utan problem.

 

 

Vi har lite + och - möte =)

 

Mac:

+

Ofta cool design.

Allmänt vedertaget.

DTP-program "känns bättre" i Mac-miljö.

Operativet är enkelt.

 

-

Priset: Dyyyyrt för halvbra prestanda.

Kraschbenägna, stoor skillnad mot PC.

Operativet är FÖR enkelt :/

Supporten när maskinen pajjar.

Dax att vakna och inse att rpm/Mhz/GB går före design.

 

PC:

+

Priset: Mycket prestanda för bra peng.

Operativet är fullt med bra funktioner.

Supporten när maskinen pajjar.

Billiga delar.

Utvecklas i rasande takt.

 

-

Är inte fullt så vanligt inom den grafiska branschen. Än.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de saker jag undrar över är hur mycket problem det är med att leverera pc-filer till tryckerier. Jag vet att till exempel Sörmlands grafiska, som ju är stora, åtminstone för några år sedan var ganska negativa och gjorde om pc-dokument till mac innan man körde ut dem. hur det är nu vet jag inte.

 

Sedan tror jag nog att det ligger mycket i att det kommer mycket material från folk som inte kan trycksaker som är just pc-filer vilket ju inte har med själva pcn att göra.

 

/Alain

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En av de saker jag undrar över är hur mycket problem det är med att leverera pc-filer till tryckerier.

 

Tja, jag har inte jobbat sådär enormt mycket mot fristående tryckerier, men de tre tryckerier jag har arbetat med hade absolut inga problem att ta emot mina PC-dokument. De hade en uppsättning Macar och en uppsättning PCs och alla vanliga DTP-program i diverse versioner för att kunna ta emot dokument i alla möjliga format.

 

Enda gången det var lite problem var när jag var lite "för snabb" med att uppgradera till ny QXP-version... då hann tryckeriet inte riktigt med i svängarna.

 

Som jag ser det är det på det här viset ett tryckeri SKA fungera. Att inte kunna ta emot dokument tillverkade på en vanligt förekommande plattform med en vanligt förekommande applikation är oproffsigt och inte acceptabelt.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är precis som du säger. Är det skit bakom spakarna så blir det inga roliga grejjor man får.

 

På Mac är det ju oftast "proffs" som jobbar eftersom maskinernam är dyrare och används mestadels på byråer och sätterier, därav det orättvisa ryktet att Mac-material är bättre för att det är GJORT på Mac.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

 

Har jobbat med PC i många år och levererat till

tryckerier och tidningar som "bara" har Mac.

 

Den överlägset bästa tekniken när det gäller att leverera till tryckerier är att köra sina alster

genom Acrobat Distiller med

tryckeriets/tidningens önskemål om sk jobbalternativ.

Inga problem med bilder eller teckensnitt.

Allt blir precis som det ser ut på den egna skärmen

och man kolla det färdiga resultatet i Acrobat Reader innan man skickar.

 

Ang. Cerws + och - om:

1. coola Mac-designer:

nu finns det hur coola designer

som helst i PC-världen också.

Iofs oviktigt för slutresultatet

av trycket...

 

2. Att DTP "känns bättre" på Mac är

inte vederhäftigt. Smaksak.

 

3. PC:s operativ är minst lika enkelt

= användarvänligt som Mac:s.

XP med viss modifiering är som en

dröm!

 

Fler och fler i den grafiska branschen går över till PC.

 

MVH

Berndt

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Berndt!

 

Jag håller med dig till fullo. Jag kör själv som sagt Mac och PC ca 50-50% men alain ville ha en nyanserad diskussion så jag var lite snäll ;)

 

Ska jag hårddra det så är det i princip en enda sak som jag anser är bättre på Mac än på PC: Man kan skapa "ny mapp" med ett tangentkommando på Mac. På PC högerklickar man och väljer "Ny > Mapp".

 

Annars är det precis som du säger.

 

1: Det finns huur coola PC-lådor som helst. Eller varför inte bygga en egen. Eller spika upp den på väggen =) Håller med om att det är fullständig ointressant.

 

2: Samma sak där. Har man jobbat mest med PC så känns såklart en Mac väldigt konstig å jobba i.

 

3: Kolla på mitt - så ser du att Mac har FÖR enkelt operativ. Inställningar m.m. är nästan "gömda" för användaren. Tillägg på och av, mappar hit å dit med filer i. Och bara en så´n enkel sak som: HUR avinstallerar man ett program i en Mac?! (Säg inte att man bara kastar programmappen, för det gör man inte.. Testa med någon nyare Suitcase..)

 

SÅ, alain, mitt slutgiltiga tips är:

Köp en PC :)

 

Angående PDF:er körda genom Distiller är det lite farligt att generalisera och säga att allt är guld och gröna skogar. Som du däger så är det VIKTIGT att använda rätt joboptions, men TROTS det så är det inte alltid man kan lita på det man ser på skärmen. Speciellt när man blandar plattformar. Men det blir bättre och bättre.

 

Jag kan tillägga att vi kör ca 10 olika annonsblad, 20-30 olika DR-tabloider och runt 20 olika månadstidningar. Så olika problem.. Det har jag nog upplevt ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Hej!

Jodå, det går att skapa ny mapp

med tgb-kommandon

 

1. Tryck på Windowstang. + M (minimerarar alla fönster)

2. Tryck på programtang.

3. Välj med piltangenterna

Går snabbt!

 

Har endast under senare tid kört Distiller (tidigare skrev jag ut

till tryckeriets fotoskrivare - till fil - resp.

koverterade annonser o dyl. t. Illustrator eller

ESP).

Vad är det för problem som kan uppstå

i samband m. Distilleranv.?

 

MVH

Berndt

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa.. Bra tips. Hade inte tänkt på det sättet.. Ska börja med det :)

 

Problemen med PDF:er handlar väl mest om "skit bakom spakarna". Om man inte vet vad man gör och det t.ex. är en eps med ej vektoriserade typsnitt i en PDF så kan det bli problem. Men om man vet vad man gör och använder "rätt" inställningar så blir det oftast rätt. Sen är det ju trots allt en digital fil.. Sådana kan det alltid vara fel på. Postscriptfel, skadade bilder m.m. har jag upplevt, även på pdfer.

 

Men det blir bättre och bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berndt Häggbom

Eh... men digitala filer är väl inte OS-relaterade.

"en eps med ej vektoriserade typsnitt i en PDF"

liksom "postscriptfel, skadade bilder m.m." skapar väl lika stora problem oavsett plattform den är gjord på

eller till vilken plattform den ska...

Jag har varit med om när Mac-proffs skickat Mac-filer till "Mac-tryckeri" men med massor med strul.

Jag har också varit med om när PC-killar fått tala om för Mac-folk "hur dom ska göra"...

Då kan man väl prata om SBS (skit bakom spakarna)trots att det är proffs!

 

Alltså kvarstår bådas våra uppfattningar:

idag går det precis lika bra med vilken plattform som helst (Mac eller PC).

 

MVH

Berndt

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

"Att sedan hela maskinen hänger sig 99 gånger av 100 när bara ett litet program kraschar gör inte saken bättre. I en PC kan du nästan jämt tvångsavsluta programmet som hängt sig och starta det igen. Utan omstart."

 

Det känns lite som om vi jämför Mac OS 8.X med Windows 2000 här. I det fallet vinner den senare stabilitets-matchen lätt. En mer rättvis jämförelse är Mac OS 9 vs. Win 98 (de två vanligaste systemen på Mac resp PC idag). Ska man tala om Win 2000 eller XP bör man nog snarare jämföra det med nya Mac OS X. (Även om detta fortfarande inte är etablerat eftersom det saknas viktiga program.)

 

Jag vill också hävda att ett välskrivet program på en välskött mac (med Mac OS 9) krashar inte. Jag har aldrig haft några större sådana problem med program som Photoshop, Illustrator och Quark.

 

Ett vanligt problem med krashande macar är bristande kunskap, inte minst från de som borde veta mest, nämligen datasupport-personal. De är ofta väldigt duktiga på att felsöka och underhålla en PC, men brister i sin Mac-kunskap.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Niklas Forsberg

För att först ge ett svar vill jag nämna att jag jobbar som IT ansvarig på ett medelstort tryckeri i Finland. Förutom traditionell tryck har vi digitaltryck.

 

lite svar på dina frågeställningar;

 

1. Långvariga Macanvändare som byter plattform kommer ofta ganska snabbt fram till att de jobbar bättre och snabbare på Mac-plattformen. Man bör inte byta bara för att få nåt som gör att man spara några sekunder här och där!

 

2. Alla datorer utvecklas även så Mac. Vi kör på jobbet med 2st Dual 800 och 7st 867 stationer och 3 HP-kayak och 1 Compaq Evo Xeon.. Ganska nya allihopa. De flesta av dessa kostar ungefär lika mycket med samma utrustning. Vi har valt att köra med high-end arbetsstationer och vi byter ut utrustningen med ca. 3 års mellanrum.

Att nån av de som jobbar hos oss skulle klaga på att Macarna är för långsamma har jag inte hört. I de vanligaste programmen i vår produktion är Macarna snabbare i vissa program och pc:erna lite snabbare i andra program (får jag säga CorelDraw)

 

3. Underhållsmässigt är det lättare att underhålla mac:arna än hp och och compaq stationerna. Fel på macarna är oftast lösta inom nån timme. Dessvärre enligt bistra erfarenheter kan felsökning i Wintel maskinerna ta enormt lång tid.

 

4. Mac OS X är inte moget ännu för oss. Däremot förväntar jag mig att version 10.2 blir det! Det lär väl komma under sommaren. Då finns även de flesta andra produkter vi behöver för att uppgradera fullständigt program och system.

 

5. Ett välskött OS 9 system på en moderna mac är minst lika eller snarlikt stabilt som tex. WIN 2000. Däremot så kommer vi inte att uppdatera på väldigt länge till Windows XP.

 

6. Jobbar du med trycksaker och har en vana att jobba på mac så tycker jag att du skall fortsätta med detta. Många grafiska program funkar bättre med Macen. Så är det bara!

 

7. Av de tusentals filer vi tar emot årligen. Har jag bara behövt rensa bort virus från kunder som använder windows -

 

8 Mac är ännu starkt och kommer med OS X bli ännu starkare vänta bara och se!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...