Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder


Indiana

Rekommendera Poster

Vad gäller vid användande av bilder? Kan man kopiera en bild från nätet, klippa och förändra den för att sedan använda den på ett företags kommersiella hemsida? Vad är det som gäller???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först så ska jag bara säga att jag kan inget djupare i copyright lagarna, men jag kan nog med största säkerhet säga blå nej till det, om Du inte har något deal med "ägaren" till bilden..Lr om "ägaren" till bilden klart säger att det är ok...men annars nope

 

 

//Dreben

_____________________________________________

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om bilden du använder blir så förvrängd att ingen ser att det är ursprungsbilden går det bra. Det går också bra om bilden är en pytteliten del av ett större verk. Det bästa rådet jag kan ge är att fråga upphovsrättsinnehavaren om du får använda bilden.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om bilden du använder blir så förvrängd att ingen ser att det är ursprungsbilden går det bra. Det går också bra om bilden är en pytteliten del av ett större verk. Det bästa rådet jag kan ge är att fråga upphovsrättsinnehavaren om du får använda bilden.

 

 

 

Vad jag vet finns det inget domstolsutslag på ett dyligt fall, men om man har "tagit" en bild, gjort om den lite säger vi, men upphovsrättinnehavaren upptäcker att man har gjort så med "dennes" bild, så kan man få en stämmning på halsen.Det har hänt några ggr har jag läst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...