Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommentarer på min hemsida


Huge-RuLeS

Rekommendera Poster

JAg håller på med ett lite hobbyprojekt som heter www.pcguiden.cc och jag skulle vilja höra lite kommentarer... Om designen typ...

 

OBS! Sidan är långt ifrån klar. Är ska lansera den officelt den 2 februari. Och då kommer alla sidor att vara på svenska och långt mer utbyggda än idag

 

 

Vem behöver mer än 640kb minne?? //Bill Gates

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Designen är väl inte det bästa, sajten ser inte 'så proffesionell ut'.

 

Om du nu absolut vill använda ramar så skulle jag ändra bakrundsfärgen på "huvudramen" till något ljusare, kanske vitt. På de andra ramarna så skulle ljusblå (färgkod: #C8D3F8) passa ganska fint.

 

De ljusa färgerna "fräshar upp" sidan och ger ett mer seriöst första intryck.

 

Sist men inte minst så måste du rätta till alla grammatiska och stavfel (rätt så många) som du har i texterna!

 

Tex: attack försök (ska vara ett ord). Du måste försöka ha en bättre känsla för språket, eftersom jag som besökare inte skulle återvända till en 'site' som innehåller slarvigt skrivna texter!

 

Detta var bara några konkreta förslag från mig. Ta det inte på fel sätt. ;)

 

Lycka till!

 

 

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njae... mindre typsnitt kommer att höja intrycket. Använd gärna någon vit färg, antingen i kant/top eller i mitten.

Försök att inte klämma in så mycket på första sidan. Man läser inte det ändå.

Framförallt ska man inte behöva scrolla på första sidan. Det är ok på en sida där man klickat på något intressant.

 

Du måste fixa stavfel och grammatikfel.

Kan du inte själv, ta hjälp av någon som kan. Meningsbyggnaden är kanske inte heller den mest optimala, men det fungerar. Jag har inte läst igenom allt, men kolla så att du absolut inte har några sakfel. Minsta sakfel gör att man kan tappa förtroendet.

 

Vidare bör du ha något som gör att man känner "waow!" och lägger upp sidan om favorit och återkommer varje dag!

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-19 11:56:25 av Mr Andersson]

[inlägget ändrat 2002-01-19 11:57:03 av Mr Andersson]

[inlägget ändrat 2002-01-19 11:57:49 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer

Jag vet att det just nu förekommer mycket stav fel. Men jag ska fixa allt sånt tills sidan väl ska vara klar.

Tycker ni alltså att jag ska ljusa upp framen där själva texten står?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa ramarna, eller på något sätt åtgärda det faktum att om jag maximerar sidan så blir vissa textrader 42 kilometer breda :)

 

Vänsterramen ger en horisontell scrollbar.

 

Som de andra säger, färgkoda bakgrunderna på något vis - eller iaf textfärgerna - så man vet vad som är brödtext å vad som är menyer och listor.

 

Menyn med avdelningar radbryts, inte så vackert.

 

Gul länkfärg vid visited drar för mycket uppmärksamhet till sig - gör tvärtom! Gul länkfärg som standard, som blir mörkare vid visited?

 

Om man trycker ihop sidan för mycket så radbryts logotypen å det blir en scrollbar. Som sagt, ramar ger mer besvär än vinst?

 

Mer luft! Texten under första krönikan innehåller ingen luft och är totalt oläsbar.. åtminstone en blankrad mellan varje avdelningsbeskrivning...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skippa ramarna, eller på något sätt åtgärda det faktum att om jag maximerar sidan så blir vissa textrader 42 kilometer breda :)

 

Håller med! Han kan ju till exempel fixa layouten med hjälp av tabeller, och kanske "sätta bredden" till 780 px kanske. På så sätt kommer sidan se likadan ut oavsett av skärmens upplösningen. Förvisso blir tabellen självklart "mindre" på högre upplösningar, och tvärtom men det är bättre än att få

42 km breda rader
:)

 

Jag säger det igen: En ljusare färg ger ett mer seriöst intryck.

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite för mycket talspråk över texterna och, som sagt, en hel del stavfel.

Att stavningskontrollera texten i Word eller motsvarande skulle inte skada, men det kommer dock INTE att avslöja alla särskrivningar ;-)

 

Exempelvis:

* Nybörjar skola

* Server program

* annons priser

* säkerhets tips

* Lösenords skydda

...ska skrivas ihop!

 

Texterna måste luftas mer med styckeavdelningar och radlängden måste begränsas.

 

Personligen tycker jag inte om tabeller med synliga 3D-kantramar (som finns på huvudsidan). Man har sett sig trött på dem.

Tycker istället att det är snyggare med osynliga kantramar där cellerna eventuellt fylls med en svag bakgrundsfärg.

 

 

/Nurbs

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En annan sak, vissa externa länkar (tex till FTP-serverprogram) öppnas i huvudramen. Inte så snyggt... Min åsikt (som också verkar ganska vanlig på nätet) är att du endast ska öppna eget material i ramarna på din webbsida.

Länkar du utanför din webbplats så ska länken antingen öppnas i samma fönster och då ta upp hela fönstret eller i ett nytt fönster.

 

/Stefan

___________________________________________________________

The face of a child can say it all, especially the mouth part of the face.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med. Och det kommer att fixxas till att sidan läggs ut på Internet "på riktigt" men just nu är det som sagt endast ute för att test syften

 

 

Vem behöver mer än 640kb minne?? //Bill Gates

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...