Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Försvunnen partion?

Vad e det för siffror?

Recommended Posts

Vad e det för siffror?

Någon som har koll hur man "får tillbaka" en försvunnen partion?

Efter omstart finns inte partion "D" kvar längre utan CD-spelaren som förut var "E" finns nu som "D" istället?

Har provat att "mappa" nätverksenheter men det fungerar inte utan svaret blir att den finns inte?

Om man går in i I MS-dos läge finns ej heller "partionen" tillgänglig?

null

Hur i hela fridens namn 'försvann' den?

Mao vad gjorde du före omstarten?

==Coleburn==

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

Vad e det för siffror?

Hämtade uppdateringar från Windows update???

Om man använder startdisketten och skriver fdisk/status så syns "hela utrymmet" på disken men bara enhet C anges som "aktiv" och har enhetsbeteckning? (Går inte att ha aktivt både C och den tomma)

Hur kan jag printa "skärmdump" när jag står i dos?

Jag har en backup på partionen gjord igår med backupfunktionen i Win98 men för att kunna använda den och lägga tillbaka informationen måste jag väl först ha en enhetsbeteckning på partionen?

Hur stor är den partition som är kvar - C: alltså? Du borde i alla fall kunna lösa det i DOS genom att köra fdisk, kolla noga på valen i menyn.

Mitt lilla exempel, vet inte om det ger några ledtrådar:

- häromdagen var jag hos släktingar som "lyckats" tappa 6 av 8 Gb i samband med att de skulle uppgradera från W98 till ME. Jag såg att partitionen som var kvar körde med FAT, vilket förklarade varför bara 2 GB fanns kvar - FAT klarar ju inte större partitioner.

Hur de hade åstadkommit det vete fåglarna...

Jag är inte så kunnig i DOS och sånt, men jag konverterade till FAT32 och gick sedan in i DOS med fdisk, och efter lite grejande i menyerna så lyckades jag göra de resterande 6 gigen till en D:-partition. Men jag behövde sedan markera att C:-delen var den atkiva eftersom Windows låg där.

Sedan, efter att ha startat Windows igen, låg D: prydligt där, tom och oformatterad. Efter formattering av den fungerade allt som det ska.

Kanske någon som varit inne i dessa domäner och vet vad de gör - jag testade mig fram i ett par timmar med ominstallationer osv - kan komplettera??

Vad e det för siffror?

Tack för hjälpen!

Det kommer nog att lösa sig om jag partionerar om.

Har en backup gjord nyligen men för att slippa missa några filer som tillkommit efter backupen om någon annan har någon annan lösning?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...