Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

ATA-100 kabel???


polaroid

Rekommendera Poster

Är lite förvirrad angående hur man egenligen kopplar hårddiskarna till ATA-kabeln. Har två hårddiskar(IMB Deskstars) som ska kopplas master o slave. Man ska ju koppla den blå kontakten på moderkortet, den svarta till "mastern" o den grå till "slave". Men, jag får inte detta att fungera, däremot om jag kopplar den svarta till "slave" o den grå till "master". Så funkar det. Den jag vill ha som master, kommer oxå upp som master vid datorstart, trots att jag kopplat den som "slave". Hmmm... anledningen till att jag bryr mig, är att jag tycker hårddiskarna låter lite surrigt. Dessutom visar "benchtestet" i Sandra Sisoft, att "slaven" är ganska mycket snabbare än mastern. Trodde det skulle vara tvärtom. Mastern( IMB Deskstar 30 Gb-udma100), byglat som master, slaven(IMB deskstar 40 Gb-udma100)byglat som slave. Konstigt..

 

Någon som har en aning???

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Varför skulle det skilja i hastighet mellan de två diskarna?

 

2. Har du byglat hårddiskarna korrekt? Det låter juh som om dom är byglade tvärt om mot vad du vill, å då inte fungerar om du kopplar dem som du tänkte... IBM-diskarna brukar ha byglingsschema som inkluderar ett par olika modeller inom samma serie, tittar på du på rätt schema på varje disk? :)

 

[inlägget ändrat 2002-01-18 18:30:35 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...