Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Indesign-forum


Peter Löf

Rekommendera Poster

Känner någon till något speciellt forum på svenska eller svensk epostlista där Indesign specifikt diskuteras.

 

Jag har testkört beta på InDesign/PC nu under sommaren, men inte hittat något ställe som man kan diskutera programmet (på svenska).

 

Finns det någon som gjort motsvarande och hittat några bra plugin för innehållsförteckning, sökindex, övergripande mallhantering (typ Words .dot) efter dessa funktioner saknas i grundmodulen av "programmet"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte hjälpa dig... MEN, jag tycker någon duktig själ på InDesign skulle snacka med IDG eforum och fråga om det inte gick att lägga upp en tråd med InDesign - En idé vore ju att den fick ligga här under CAP&Design.

 

Själv har jag fått min kopia av InDesign förra veckan och retar mig på några småsaker. Har inte sammanställt dem ännu, men jag kommer nog med en lista längre fram när jag testat programmet mer.

 

Direkt kan jag ju säga att det är oerhört irriterande att jag inte kan ange automatiskt radavstånd (i default inställningarna) i punkter istället för bara procent. Vem sjutton använder procent????

 

Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, du har helt rätt.

 

Här är i alla fall några kommentarer jag själv tecknade ned i somras innan jag då (för tillfället?) tröttnade på Indesign:

 

Kommentarer utifrån Adobe InDesign, engelsk version Beta 3, Build No. 440 på Windows 98.

 

Anfang (Drop cap)

Funktionen fortfarande oanvändbar för professionella arbeten. Manuellt arbete erfordas som i tidigare versioner av PageMaker.

 

Bindesstreck saknas fortfarande när InDesign gör avstavning på de rader som anfangen berör. Fungerar exakt som med PageMaker.

Ingen optisk justering, så klackarna vid serif-teckensnitt ligger fortfarande innanför textramen. Fungerar exakt som med PageMaker.

File/Preferences/Text och "Automatically Use Correct Optical Size" förkryssad påverkar inte optisk justering av Anfang.

 

Type/Story och "Optical Margin Alignment" ger heller ingen önskad effekt på Anfang. Denna funktion passar nog bäst på amerikansk layout med marginaljusterad text.

 

 

Ligaturer / Gemena siffror från "Expertfonter"

Vid konvertering av PageMaker-dokument med ligaturer kodade som X, W, m fl borde antingen:

 

kodas om till InDesign-ligaturer när man öppnar gamla dokument, eller visas som tidigare.

Nu visas de rosamarkeras som layoutproblem "substituted font error". Konverteringen av fi, fl-lingaturer går bra när man skiver in texten normalt. Däremot saknar jag ffl som förekommer i vissa svenska ord (bl a Säffle), samt ffi (officiell, Microsoft Office !!!)!

 

Samma förfarande gäller även gemena siffror från expertfonter, som markeras som font-fel.

 

 

 

Formatmallar

PageMakers gamla sorgebarn verkar till stor del leva kvar. Det verkar inte finnas någon möjlighet att ha en basmall som man länkar in i respektive kapitel. Till och med Word kan ju ha stycke- och teckenmallar som inlänkas till valda dokument med uppdateringsfunktion.

 

Ska man dela upp saker i kapitel måste det ju finnas en funktion med basmallar så man kan göra varje kapitel lika.

 

 

 

Kantutjämning (Antialias)

En bra funktion är nu att man kan slå av och på kantutjämning av text enbart för InDesign.Oberoende av vad man har inställt i ATM så hanteras detta fritt i InDesign. Kan vara bra vid precisionslayout och för att snabba upp stor och komplicerade dokument på långsammare maskiner.

 

 

 

Innehållsförteckning (TOC)

Har Adobe glömt detta????

 

 

Sökregister

Har Adobe glömt detta????

 

 

Tabellfunktioner

Själv gör jag nästan uteslutande tabeller med hjälp av vanliga stycken där jag utnyttjar tabuleringar. Det ger vanligen möjlighet till god typografisk kontroll.

Men i vissa tillämpningar -- troligen bl a produktkataloger som ska exporteras till HTML-format -- kan det vara befogat att bygga tabeller i en cellstruktur. Det hjälpmedel som tidigare fanns för detta verkar vara borttaget.

 

 

 

Målgrupp

Utifrån de funktioner om lagts till InDesign, men kanske främst de funktioner som tagits bort, kan man nu verkligen fundera på vilken målgrupp InDesign har med programmet. Många gamla PageMaker-användare måste ju bli djupt besvikna av den bristande funktionalitet som InDesign verkar ha i sitt grunutförande. Fontproblemen kan man ju hoppas att de är fixade till riktiga version ett!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...