Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mp3-volym


Björn G

Rekommendera Poster

Har samlat på mig en rätt stor mp3-samling, men jag störs lite av att de håller en ganska ojämn volymnivå.

 

Någon som har ett bra tips hur man kan "jämna till" volymen på ett stort antal mp3-låtar på ett smidigt sätt?

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går ju iofs att koda om mp3:orna också men det är (imho)inte någon bra lösning.

 

Hmm... jag är ingen expert på sånt här... om jag alltså vill justera volymen i själva mp3-orna (inte bara output-nivån i Winamp) måste jag koda om dem?

 

Och att koda om dem är dåligt för att..? Blir det sämre kvalitet? Tar det lång tid? Annan nackdel?

 

Annars funkade TomSteady-pluginen du rekommenderade ganska bra. Poäng för det.

 

/Björn G

 

---

"Under certain circumstances, profanity provides a relief denied even to prayer."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... jag är ingen expert på sånt här... om jag alltså vill justera volymen i själva mp3-orna (inte bara output-nivån i Winamp) måste jag koda om dem?

Jag är ingen expert heller, men kan försöka mig på ett svar i alla fall. Du behöver först koda mp3-filerna till wav, öppna dem i ett redigeringsprogram (tex Cool Edit) för att i det justera volymen och sedan konvertera tillbaka filen till mp3. Finns program som både kan öppna, redigera och spara som mp3. Har dock inget i huvudet just nu.

 

Och att koda om dem är dåligt för att..? Blir det sämre kvalitet? Tar det lång tid? Annan nackdel?

Det blir sämre ljud om du kodar till lägre kvalitet (lägre bitrate). Om filen från början är 192 khz och du exempelvis kodar om till 128 khz får du sämre ljud.

Om det tar lång tid beror (som du säkert kan gissa) på hur snabb dator du har.

Annan nackdel? Nja, inte som jag kan komma på så här dags...

[inlägget ändrat 2002-01-18 02:24:06 av paramoz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du öppnar filen (dvs komprimerar upp den) och sedan komprimerar den igen blir kvaliteten mycket försämrad. Det är precis samma fenomen som att öppna en jpeg-bild, redigera den och sedan spara den som jpeg igen.

 

Således är omkomprimering det absolut sista alternativet du bör ta till.

 

Den bästa (men mest tidskrävande) lösningen är att rippa filerna igen och köra normalisering/mp3-komprimering direkt. För du har väl originalskivorna? ;)

 

Ett program som är alldeles utmärkt (och även underbart snabbt) på detta är audiograbber. Använder du LameEnc dll-plugin så komprimerar den även till mp3 snabbt och snyggt.

 

[inlägget ändrat 2002-01-18 04:30:53 av .jonasn.]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Om du ska göra det i ett redigeringsprogram ska du leta efter "Normalize". Det betyder att den jämnar ut ljudet till 100% så inga onödiga basljud spelar högre än sången.

Om du ska göra det så hör av dig till mig så kan jag hjälpa dig. Förresten tror jag faktiskt att det hela kommer vara tidskrävande, men själv har jag 700 mp3 på hårddisken men har aldrig känt att jag behövt göra en sådan aktion...

 

Så fundera om du verkligen behöver göra det?!

 

 

[ge mig poäng, för jag är poängtörstig]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Skrev lite fel. Normalize innebär inte bara "Det betyder att den jämnar ut ljudet till 100% så inga onödiga basljud spelar högre än sången.

" utan den normaliserar hela låten...

sorry!

 

[ge mig poäng, för jag är poängtörstig]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Jag är ingen expert heller, men kan försöka mig på ett svar i alla fall. Du behöver först koda mp3-filerna till wav, öppna dem i ett redigeringsprogram (tex Cool Edit) för att i det justera volymen och sedan konvertera tillbaka filen till mp3. Finns program som både kan öppna, redigera och spara som mp3. Har dock inget i huvudet just nu.

Jag vet inte hur MP3 formatet är uppbyggt. Men på något sätt (om än tidsödande) borde man kunna plocka ut frekvenskomponenterna i varje frame(?) och höja sänka intensiteten på dem - utan kvalitétsförlust. Kvalitétsförslusten skulle inte bli större än om du gjorde normalize i en ljudeditor. Men kanske är MP3 formatet extremt komplext så att detta inte är möjligt. Någon MP3-guru som kan säga nåt om det här?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kvalitétsförslusten skulle inte bli större än om du gjorde normalize i en ljudeditor. Men kanske är MP3 formatet extremt komplext så att detta inte är möjligt.

 

Jag noterade att det var ett program med på förförra(?) cover CD:n av engelska PC Plus som just "städade upp" mp3-filer mha ett enkelt gränssnitt i ett enda fönster. Har tyvärr glömt bort namnet, men någon kanske vet nu när jag härlett så lång som till vilken tidning som hade med programmet ?

 

Ääh, STFW!, jag gjorde en snabb Google-sökning och redan andra svaret på sidan leder till en Argentisnk(!) site med "massor" av gratis program som gör just vad som efterfrågades.

 

http://www.mp3software.com.ar/

 

Finns säkert många fler, om man fortsätter leta...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...