Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Enkel nybörjarfråga.

TicoRoman

Recommended Posts

Hej!

Började nyligen jobba med PHP i kombination med MySQL (nybörjare på båda). Problemet som jag har är att jag inte riktigt får till det, när innehållet i txt-rutor skall skrivas in i databasen.

Det är inget fel med själva kopplingen, utan att jag bara får en TOM rad inlagd, istället för textrutornas innehåll.

Jag använder add.php där man får fylla i värden i ett formulär, och data.php som tar hand om de inmatade värdena och i sin tur skriver dessa till databasen.

add.php:

<FORM METHOD=post ACTION=data.php>

<INPUT TYPE=”text” NAME=”name”>

<INPUT TYPE=”text” NAME=”lastname”>

<INPUT TYPE=”text” NAME=”email”>

<INPUT TYPE=”text” NAME=”username”>

<INPUT TYPE=”text” NAME=”password”>

<input type="image" border="0" src="ok.gif" onClick="submit">

</FORM>

data.php:

<?php

mysql_connect ("127.0.0.1", "", "");

mysql_select_db ("bchat");

if (($name || "") && ($lastname || "") && ($lastname || "") && ($email || "") && ($username || "") && ($password || ""))

{

mysql_query("INSERT INTO users (id, name, lastname, email, username, password) VALUES ('', '$name', '$lastname', '$email', '$username', '$password')");

mysql_close();

}

?>

Ja ja, så här enkla frågor ställer man om är nybörjare på PHP/MySQL. :)

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

$name != "" osv, skall det nog stå.

"||" står för eller..

du kan även skriva !empty($name)

[inlägget ändrat 2002-01-17 09:00:29 av Allan Svensson]

Stämmer, fast jag har nog större problem än så.

Även om jag tar bort hela IF-satsen så blir det bara en tom rad i databasen. De inmatade värdena verkar inte "följa med" från add.php till data.php.

Fler förslag?

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

Purre Håkansson

Misstänker att du har id som en räknare. Då skippar du den helt när du lägger in en post. En god idé brukar vara att lägga SQL-uttrycket i en variabel och om den inte fungerar som den ska kan man printa den för att se hur den egentligen ser uti och med att du har variabler i den som kanske är tomma :)

$sqlariabel="INSERT INTO users(name, lastname, email, username, password) VALUES ('$name', '$lastname', '$email', '$username', '$password')";

print $sqlvariabel;

mysql_query($sqlvariabel);

[inlägget ändrat 2002-01-17 10:46:23 av Purre]

Japp ID är en räknare.

När jag följer ditt råd och skriver enligt följande

$sqlvariabel="INSERT INTO users(name, lastname, email, username, password) VALUES ('$name', '$lastname', '$email', '$username', '$password')";

print $sqlvariabel;

mysql_query($sqlvariabel);

blir resultatet en tom rad i databasen i alla fall. Utskriften blir följande:

INSERT INTO users(name, lastname, email, username, password) VALUES ('', '', '', '', '')

Variablerna ser alltså ut att vara toma, fast jag fyllt i dem i add.php.

Försöker jag till exempel skriva print $name; så skrivs det heller inte ut något.

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

Jippi! Nu funkar det.

Fast jag använde inte $HTTP_POST_VARS['name'] eller $_POST['name'], eftersom register_globals var inställd på on så det gick att bara använda $name.

Vad var felet då undrar ni kanske. Hmm ärligt talat så har jag INGEN ANING.

Jag gjorde om filerna men koden ser likadan ut som i mitt första inlägg, förutom att jag tagit bort den felaktiga IF-satsen. Jag hade tagit bort den redan innan men det fungerar inte i alla fall. Så det är inte därför det fungerar nu.

Men men det fungerar nu i alla fall ;)

[inlägget ändrat 2002-01-17 15:36:58 av MagicBoy (Almir)]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...