Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma igång med SQL Server 2000


Jocke

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är total nybörjare när det gäller att skapa en databas i SQL Server 2000, har använt access hela tiden. Nu undra jag vart jag ska börja... Finns det inget grafisktgränsnitt för att fylla i kolumner och poster? Var skriver man annars in koden för detta? Hjälp mig komma igång, bitte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett grafiskt gränssnitt till SQL Server!

 

Du skall välja något som heter 'Enterprise Manager'->Microsoft SQL Servers->SQL Server Group->[DatorNamner].

 

-Höger klicka på databases och välj, New Database.

- Skriv ett namn på databasen och tryck OK.

- Dubbelklicka på 'Databases'.

- Dubbeklicka på din databas.

- Markera 'Tables' och högerklicka, välj new tables.

 

 

- Magnus

----------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En helt annan fråga i sammanhanget. Hur gör man något motsvarande en DESC i MSSQL?

 

Och nej, jag vill inte klicka mig fram till det...

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste var askönt att få jobba med en RIKTIG databas för engång skulle och inte leksaks databasen som du har sysslat med tidigar. :)

 

- Magnus

----------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... o hur definierar du en _riktig_ DB? :)

 

Spelar mycket hellre både Orakel, mySQL, Postgres eller whatever istället för för det andra aset..

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Magnus Ahlkvist

För att differentiera mot Orakel och annat får man väl lova att nämna distribuerade vyer som definition för en "riktig" databas ;)

 

Detta är för övrigt vad Microsoft använt för att spöa Oracle prestandamässigt. Man har satt upp 12 windows2000-maskiner, skapat en likadan tabell på alla maskiner, och spridit lika mycket data på varje tabell, sorterat efter något index, och sedan skapat en distribuerad vy för det datat. På så sätt har man kunnat söka med avseende på det index man distribuerat på, och haft bara 1/12 så mycket data att söka i.

Den tekniken fins inte i Oracle - så prestandatestet som visar att sql2000 är mycket mycket snabbare än Oracle är egentligen bara ett troll, eftersom distribuerade vyer över 12 maskiner knappast är att rekommendera underhållsmässigt :)

 

mvh/Marwin - som inser att det här var en rejäl avstickare :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... benchmarks är alltid roliga. Kikade lite på TPC (http://www.tpc.org) och det är ju inte klokt vilka monster som plockats fram ur gömmorna för att kunna piska nån konkurrent. Dock är ju inte mätningarna helt jämförbara, men det ser inte ut som att MSSQL har mycket att hämta utan klustring. Men det kan ju kanske bero på att man inte kan köra windows på vilka maskiner som helst.

 

En annan avstickare är ju att i somras gjorde IBM en reklamkampanj där man skröt med att ha de snabbaste maskinerna att köra Oracle på. Vad hände med deras egen DB2? :)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...