Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Komma igång med SQL Server 2000


Jocke

Rekommendera Poster

Hej!

Jag är total nybörjare när det gäller att skapa en databas i SQL Server 2000, har använt access hela tiden. Nu undra jag vart jag ska börja... Finns det inget grafisktgränsnitt för att fylla i kolumner och poster? Var skriver man annars in koden för detta? Hjälp mig komma igång, bitte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett grafiskt gränssnitt till SQL Server!

 

Du skall välja något som heter 'Enterprise Manager'->Microsoft SQL Servers->SQL Server Group->[DatorNamner].

 

-Höger klicka på databases och välj, New Database.

- Skriv ett namn på databasen och tryck OK.

- Dubbelklicka på 'Databases'.

- Dubbeklicka på din databas.

- Markera 'Tables' och högerklicka, välj new tables.

 

 

- Magnus

----------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En helt annan fråga i sammanhanget. Hur gör man något motsvarande en DESC i MSSQL?

 

Och nej, jag vill inte klicka mig fram till det...

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste var askönt att få jobba med en RIKTIG databas för engång skulle och inte leksaks databasen som du har sysslat med tidigar. :)

 

- Magnus

----------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe... o hur definierar du en _riktig_ DB? :)

 

Spelar mycket hellre både Orakel, mySQL, Postgres eller whatever istället för för det andra aset..

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Magnus Ahlkvist

För att differentiera mot Orakel och annat får man väl lova att nämna distribuerade vyer som definition för en "riktig" databas ;)