Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Samba för fileshare Windows<->Linux


eggertsen

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag försöker sätta upp Samba för att komma åt min Linuxfiler från en Win ME burk.

 

Nätverket är rätt konfigurerat. Jag kan pinga båda maskiner, och jag kan surfa på Win ME-maskinen med Linux-burken som router.

 

Jag har kommit så långt, att jag kan se Linuxdatorn i Win ME-datorns "Network neighbourhood". Då jag försker "browsa" Linuxburken får jag upp en passworddialog (försöker ansluta till \\LINUXNAMN\IPC$). Jag skriver in det password som jag är inloggad med på linuxburken, men det fungerar inte. Jag får felmeddelande "The password wasn't recognized...". Jag får samma meddelande om jag försöker "map newtwork drive" med sökväg \\LINUXNAMN\myzli (där myzli är namn på min utdelade map på linuxburken).

 

Jag har blivit rekommenderad att inte använda krypterade lösenord. Finns det någon dold inställning på WIN ME-burken som gör att den använder krypterade lösenord, och hur ändrar jag detta?

 

Finns det några generella tips hur man felsöker?

 

smb.conf följer:

 

[global]

security = user

workgroup = HEMMA

netbios name = Sparkle

encrypt passwords = no

local master = no

 

[myzli]

comment = myzli

path = /home/myzli/

public = yes

guest ok = yes

only guest = no

write list = myzli

 

Hoppas att någon kan hjälpa.

 

Mvh

 

Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jao, du måste nog stänga av krypterade lösenord i winME via registret... gör en STFW så ordnar det sig nog?

 

MEN vad tusan är det för fel på krypterade lösenord? SÅ svårt är det inte att fixa samba med dessa - läs bara igenom ENCRYPTION eller vad nu textfilen heter som beskriver förfarandet... ;)

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en .reg fil med någonstans tillsammans med manualen till samba som du kör för att få bort krypteringen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I W98 ligger registernyckeln här:

 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\VxD\vnetsup]

"EnablePlainTextPassword"=dword:00000001

 

 

==Coleburn==

 

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...