Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Miljarder

ASP och SQL

Rekommendera Poster

Om man gör en sida med sql-databas, måste man ha sql installerat i någon form om man till exempel har sidan lokalt? Finns det något gratisalternativ/små och billiga alternativ? Vad skulle man få böta för dessa licenser?

Tackar för svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blanda inte ihop frågespråket SQL (Structured Query Language) med databashanterare namngivna tex (MS)SQL Server och MySQL. För att skriva SQL frågor behövs inget program.

För att spara data behöver du någon typ av databas/databashanterare, tex MS Access eller MySQL.

För att sedan få fram data ur din databas och tex visa den på en webbsida, så behöver du först skapa en fysisk koppling mellan webservern och databasen (ADODB objektet eller ren ODBC). Nästa steg är att välja vilken data som skall visas, och det är här språket SQL kommer in i bilden. (tex "SELECT * FROM tabellnamn").

Databasen kan mao kosta allt från gratis till hundratusentals kronor, men att använda SQL språket kostar inget och kräver ingen installation.

Hoppas att det blev lite klarare :)

==Coleburn==

--------------------

"It takes a lot of knowledge to

really mess something up!"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exempel på äkta SQL-databassystem är MySQL, Microsoft SQL-server, Oracle, IBM DB2, Sybase etc

I dessa system skapar man databaser som man hanterar via SQL-språket.

Även andra databassystem, text Microsoft Access, kan till viss del förstå SQL-språket, men är inte en äkta SQL-databas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort en hel del ASP-grejer men då har det bara handlat om Access-databaser så att nästan allt du har skrivit visste jag redan.. hehe.. :)

Vad är det för skillnad på SQL server och MySQL? Om man har gjort en databas i SQL server, kan man då ha MySQL installerat så att man kan hämta data från tabellerna? Om man kör ASP och Access så måste man ju ha resp access-version installerat på den dator man kör det hela på..

Hemma har jag en 486 som webserver och den duger bra för ASP och Access-databaser, är SQL-databaser mer krävande?

Om databasen kan vara gratis så skulle ju ingen betala hundratusentals kronor, alltså är det en hel del fördelar med att betala som gör det värt det.. vilka är dom?

Tack för hjälpen!

//Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När det gäller mySQL och SQL-server måste du ha en klient installerad som kan kommunicera med databasservern.

Kör man ASP och SQL-servern på samma dator finns allting installerat och de behöver bara lägga upp databasen i ODBC-hanteraten.

Om mySQL ska kunna hämta data från MS-SQL-server måste det passera genom ODBC så då måste du ha en klient för MS-SQL installerad på din mySQL-server.

Inget jag rekomenderar om det inte är absolut nödvändigt....

[inlägget ändrat 2002-01-16 09:26:17 av M Andersson]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Satan.. jag hade skrivit ett långt inlägg men sedan så blev det error när jag skulle skicka.. :(

Vi tar det igen då..

Finns det nåt billigt eller gratisalternativ som möjliggör att det finns en SQL-server databas centralt på webben, som folk med ej fast lina kan plocka hem och köra lokalt? Dessutom så ska det vara lätt att installera och att sköta..

Allt detta besväret för att alla inte har fast lina! /&%(¤#)=&&¤# *pik åt telia!*

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Äkta SQL-servers är ofta inte direkt enkla att hantera eftersom de innehåller så många och komplexa funktioner.

Jag skulle rekomendera dig att kolla på lite olika webhotell. En del har databaslösningar via MySQL eller MS-SQL.

Men det är inte billigt.

Äkta SQL-databaser hör inte ihop med orden "billigt" och "enkelt".

Då är det MS-access som gäller.

Vill du ha prestanda och flexibilitet ska du välja en äkta SQL-server. Vilken du väljer är till viss del en smaksak, men det skiljer en hel del på dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är faktiskt så att Microsoft ger bort sin MS SQL Server gratis på nätet! Ja nu ljög jag lite, de ger bort en bantad version en så kallad MSDE, för att få använda den tror jag man måste ha köpt något MS program där den ingår typ OFFICE!

Men den finns att ladda ner från deras hemsida: http://msdn.microsoft.com/vstudio/msde/

- Magnus

----------------------------------------

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om databasen kan vara gratis så skulle ju ingen betala hundratusentals kronor, alltså är det en hel del fördelar med att betala som gör det värt det.. vilka är dom?

Det finns 4 kriterier som en databas måste uppfylla för att den skall räknas som en riktig! Tyvärr har jag glömt de flesta men kommer iallafall ihåg att databasen måste kunna hantera transaktioner.

Det finns vad jag vet ingen databas som är gratis eller billig som uppfyller dessa 4 kriterier, nu när MySQL har fått(skall få) transaktionshantering så är den en bit på vägen, men den uppfyller nog inte alla 4 kriterier (fy f-n för dåligt minne).

Den bästa på marknaden är Oracle, som man faktiskt kan ladda ner gratis från oracles sida och sätta upp. Den som har fått bäst pris/prestande är MS SQL Server 2000

- Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, du kan ladda ner Oracle, MEN det är bara en tidsbegränsad version.

Oracle finns kanske på någon annan typ av site där man inte behöver betala men får hela programmet ändå, men sånt supportar inte jag....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ACID (Atomicity, Consistency, Isolation, and Durability)

MySQL kan kompileras med InnoDB-support vilket gör den ACID-compliant

Nice fel när jag postade detta sist... dök upp en table med allt från postningen.. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sist jag laddade ner nåt från Oracle så var det inte tidsbegränsat.

Till skillnad från andra klåpare, så erbjuder de ju gratis nerladdning av alla deras prylar. Enda skillnaden är licensvillkoret, vilket endast låter dig göra en installation för en användare för icke-komersiellt bruk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se där där var orden jag letade efter, det är ju nästan 2 år sedan man gick kursen man kan inte komma ihåg alla förkortningar.

- Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller med paddskalle, den version jag har tankat ner har klart sig nu i 6 månader så jag tror inte den är tidsbegränsad.

Men helt klart är att man inte får använda det komersiellt endast för test och utveckling.

- Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tripper? Fredags?

hmmmm... kanske jag har glömt mer än jag borde!

Du kan hjälpa mig med ett Oracle (j-vla skitdatabas) problem. Jag får inte göra subqueries i den.

SELECT (SELECT Count(1) FROM Table1) as ID, * FROM Table2

Det vägrar fungera! Vet du hur man kan göra istället

- Magnus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe.. bara skojade...

Såg det där med din fråga innan, men är inte helt säkert o har inget Orakel till hands.

Dock tror jag du kan göra något i stil med:

SELECT Table2.*, cnt FROM Table2, (SELECT count(1) cnt FROM Table1)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...