Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Nyhetsdatabas - Utveckling

Mikael Österlund

Recommended Posts

Mikael Österlund

Hej!

Har börjat använda den nyhetsdatabas som beskrivits i webmastern. Saknar dock en del funktioner. Dels skulle jag vilja ha en möjlighet att begränsa antalet dagar en nyhet publiceras, dels skulle jag vilja ha en möjlighet att prioritera en nyhetet, så en nyhet med prio 10 alltid hamnar först! Hur göra?

Om jag har förstått ditt problem rätt så kan du väl sortera nyheterna efter prio eftersom du inte behöver sortera nyheterna efter datum, eller?. För att sedan få en nyhet att bara publiceras ett visst antal dagar kan du väl kolla med funktionen datediff om den är nyare/äldre än t ex 3 dagar och låta en IF-sats avgöra om den skall skrivas ut eller inte. Syntaxen för datediff finns i hjälpavsnittet till IIS/PWS

Hoppas att det hjälper dig!

//Clas

Mikael Österlund

Jodå... Om inte annat så räckte det till ett ordentligt lyft... Saken är dock den att jag vill ha möjlighet att redan i klienten kunna välja att mellan 3/9 och 12/9 skall denna nyhet visas, tex. Med andra ord är det inte något statisk tillstånd med 3 dagar, utan det kan variera! Det är detta som vållar problemet!

Okej, då förstår jag.

Är det inte då lättare att redan vid inmatningen av nyheten till db:n ha ett fält för startdatum resp. ett för slutdatum. Då kan du ju enkelt kolla med en IF-sats om dagens datum ligger mellan start- resp. slutdatum för att skriva ut nyheten eller inte. På så sätt får du ju en flexibel lösning.

//Clas

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...