Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Tappar anslutningen router - modem!


Mecman

Rekommendera Poster

Jag har Telia ADSL och en Bipac 640SE router. Ofta tappar jag förbindelsen mellan router och modem. Modemet är fortfarande uppkopplat, och jag kan nå mitt LAN. Efter ett ryckt ur kabeln, och åter satt i den, får jag WAN-dioden på routern att lysa igen. Felet uppkommer bara under aktivitet, annars är jag ansluten i timmar....

Några tips?? Jag har ett Alcatel speed touch home modem. Hur kan jag komma in och konfiga modemet?

 

[inlägget ändrat 2002-01-14 16:11:50 av Mecman]

[inlägget ändrat 2002-01-15 15:29:22 av Mecman]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett liknande problem, samt jag vet att en i min bekantskapskrets har liknande problem.

 

Mitt problem är att min Billion BIPAC-640SE tappar IP´t stup i kvarten. Och renew hjälper inte utan jag måste stänga av ADSL modemet ett tag för att få en ny IP.

 

När jag satt på PC/adsl-modem så hade jag samma IP i månader. När problemet med routern uppstår får jag ny, sågott som varje gång och måste logga in, ibland måste jag logga in, även fast det bara rört sig om 20-30sek "modem-rebooten". Detta även om jag har samma IP, detta behövdes aldrig när jag körde 1pc/adsl-modemet.

 

Jag har även gett routern mitt nätverkskorts macadress.

Då fick jag min gammla IP, tills jag var tvungen att åter igen starta om modemet.

 

Jag har märkt att jag tappar IP/anslutningen när jag antingen tankar eller någon tankar från mig, eller när gör något annat som belastar uppkopplingen mer än enbart surf.

Om jag endast surfar uppstår inte problemet alls så gott som.

 

Jag kör inte med dhcp baserat internt nät utan kör routern som gateway. och allt funkar fint för övrigtmed portmappningen osv.

 

Dock börjar detta problem gå mig på nerverna.Har provat många olika lösningar dock utan större skillnader.

 

Vore tacksam för råd/tips.

 

Har provat en j*kla massa nu är det snart slut på fantasin.

 

[inlägget ändrat 2002-01-20 00:06:15 av mAdmAn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...