Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Upphöjt tecken i Excel

RichardSöderqwist

Recommended Posts

RichardSöderqwist

Hej. Har ett problem som Ni kanske kan lösa. Jag vill i Excel skriva vissa bokstöver i upphöjt läge. Finns det något snabbkommando för detta tro?

Tacksam för svar..

RichardSöderqwist

Kan man tillverka ett makro som utför samma sak, höja upp tecknet man vill skriva.?

[inlägget ändrat 2002-01-14 13:26:07 av RichardSöderqwist]

Skriv lite text i valfri cell..Markera cellen, starta inspelning Verktyg/makro/spela in...Tryck CTRL 1, välj upphöjd text. Stoppa inspelningen.

Gå in på Verktyg/makro/makron välj det du spelade in, välj alternativ, bind makrot till valfritt snabbkommando....Klart...

Beror på hur (avancerat) du vill ha det. Är det hela celler som ska ha upphöjd text? Eller är det alltid ett visst tecken, tex alla "A" eller alla "f"? Eller är det alltid en viss position i en cell? Eller ...?

RichardSöderqwist

Tack! Hur gör jag om jag vill endast ha upphöjd text på ett tecken i en meningen?

(Excel är inte min starka sida..)

RichardSöderqwist

Vanligvis bölir det när jag skriver text i kubikform, kvadratmeter. så det blir enstaka gånger.

Ok om jag har fattat det rätt så är det i princip siffrorna 2 och 3 som du vill skriva i upphöjt läge ?

Prova att trycka ner ALT och skriv sedan 0178 med den numeriska delen av tangentbordet...det ger ²....ALT + 0179 ger ³...Kanske hjälper lr ?

Bra sangberg12, fiffig lösning.

Här kommer mitt försök till makro. Det kollar om m2 finns i cell A1. Då ändras det till m². Om du vill använda andra celler eller andra värden (tex kubikmeter) får du anpassa funktionen. Annars kan du använda sangberg12:s lösning.

Sub Makro1()

p = InStr(Range("A1"), "m2")

If p > 0 Then

Range("A1").Characters(Start:=p + 1, Length:=1).Font.Superscript = True

End If

End Sub

"Varför göra det enkelt när vi kan krångla till det?"

I Excel finns en funktion som heter autokorrigering, den kan man använda så slipper man göra ett makro.

Välj verktyg -> Autokorrigering...

sedan skriver man in i rutan ersätt m2 & i rutan med m².

välj sedan läggtill.

Du kan lägga till hur många du vill.

/Milkman

"Varför göra det så enkelt att det inte fungerar?"

Vad händer om du hämtar in värden från exempelvis en databas eller om du hämtar in värden med klipp och klistra-metoden från något annat program? Då fungerar i alla fall inte Autokorrigering i min Excel-version.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...