Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

OSX och Telenordia ADSL


GunnarM

Rekommendera Poster

Jag funderar på att skaffa Telenordia ADSL men behöver veta om det fungerar bra tillsammans med OSX. Supporten på Telenordia verkar inte kunna svara så är det någon här som har testat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Det borde funka bra.

Jag kör Felias ADSL på OS X och det är då inga problem och det borde funka på samma sätt tycker jag.

 

Micke

 

"För övrigt vet jag att MS är en sjukdom."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning varning!

 

Ska du skaffa ADSL, låt då bli Telenordia. De erbjuder en långsam tjänst som kostar för mycket. Jag rekommenderar istället Bostream som erbjuder 5 ggr högre hastighet på nedladdningar och snabbare uppladdningar för 249 kronor per månad.

 

Jag har Bostream och det fungerar i Mac OS X. Deras lösningen kräver inga inloggningar (som Felenordia och Felia ADSL Smalband). Med Bostream är det bara att koppla in allt och köra. Inga inloggningar eller annat tjafs.

 

Man får dessutom köra egen server hos Bostream, vilket är förbjudet hos Felenordia och Felia. Jag anser därmed att du bör skaffa Bostream och låta bli Felenordia.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men om man har tillgång till Bostream finns det ingen som helst anledning att ens tänka på Telenordia. De bästa leverantörerna i Sverige är Bostream och Bredbandsbolaget enligt undersökningarna och det finns ju anledningar. Ska man välja ett bredband är det antingen Bostream (ADSL) om det går eller LAN (om det finns tillgängligt) som är intressant. Dock är BBB helt klart bäst på det sistnämnda.

 

En kompis här i Malmö har HSB Bo-Lina (Felia LAN) och det går trögt (mycket trögt).

 

Kabel-TV-lösningar från Com Hem, Chello, KabelVision etc bör undvikas om man har möjlighet.

 

Fördelarna med Bostream, som är allvarliga nackdelar med Felia och Felenordia är:

 

1. Man får köra server (bra att kunna komma åt sin dator när man inte är hemma).

 

2. Lägre månadskostnad (249 kronor/månad) för betydligt högre prestanda (2,5 Mbit ner, 0,768 Mbit upp) jämfört med 512 Kilobit för 325 kronor. Jag brukar tanka med uppemot 290 Kilobyte per sekund via Bostream och det är bra mycket bättre än 30 - 50 Kilobyte per sekund.

 

3. Man slipper inloggning och behovet av MacIC och liknande. Med Bostream är det bara att dra igång webbläsaren och surfa direkt (man behöver inte heller ha någon särskild startsida).

 

4. Bostream är en stabil och bra lösning som är lättinstallerad. Det är bara att ställa in TCP/IP (efter att modemet kopplats in) och surfa.

 

P.g.a detta (och mycket mer) rekommenderar jag Bostream ADSL framför Felia eller Felenordia. Har man dock inte tillgång till Bostream är de andra ADSL-lösningarna något som duger.

 

Jag vet dock inte om jag kan rekommendera den ena före den andra, eftersom Felia och Felenordia erbjuder identiska tjänster till samma pris.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: fördelarna med Bostream är nackdelar hos Felia/Felenordia, eftersom de saknas (man får inte köra server, tvingas betala mer för lägre prestanda etc etc).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Micke Hansson

Nu är det inte så att jag tycker att Bostream är dåligt , utan det verkar väldigt bra.

Problemet är att jag också skulle vilja ha det istället för Felia ADSL men Bostram funkar inte i Falun där jag bor. :(

 

"För övrigt vet jag att MS är en sjukdom."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast Telenordia och Telia använder inte riktigt samma inloggningsteknik. Telenordia kör så vitt jag förstått PPPoE och kräver åtminstone i Mac OS 9 en särskild programinstallation. Se till att få bekräftat att det funkar innan du satsar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...