Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med plattskärm


Göteborg

Rekommendera Poster

Tjena!

JAg har nyss varit och inhandlat en platt 17'' skärm. Den funkar kanon bra och jag skulle rekomendera alla med platsbrist att köpa en likadan. Men nu e det så att jag har två problem med den:

1, Mitt på skärmen så är det en röd prick. Den är väldig lite och syns bara om bakgrunden är vit, men det är ändå irriterande. Pricen är alltså backom glaset och går inte att tvätta bort. Vad kan det vara för något? E det fel på skärmen??

2, När jag är inne på internet och får uopp sidor med väldigt starka färger så bildas det konstiga ränder, uppifrån och ner, på vänstra kanten på skärmen. Detta ser väldigt fult ut och jag har provat allt för att få bort det.

Är det någon som har haft samma problöem eller vet vad det kan tänkas vara för fel, så är jag väldigt tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1.

Transistorn som styr den bildpunkt som lyser rött är trasig. I de flesta fall får man räkna med ett par trasiga transistorer på TFT-skärmar.

 

2.

Från Mikrodatorn:

http://mikrodatorn.idg.se/testcentret/md1098/tftskarmar/

" Även om den vanliga typen av flimmer inte förekommer på platta skärmar kan det bli störningar i bilden av olika skäl. Eftersom bildpunkterna är fasta på skärmen måste bildpunktsinformationen i den analoga insignalen vara perfekt anpassad till skärmens bildpunkter. Annars blir det mycket störande interferensmönster på skärmen. Det gäller också att signalen från grafikkortet är stabil, eftersom även små variationer kan göra att passningen påverkas till det sämre."

 

--

Who is General Failure and why is he reading Drive C?

- Unknown

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, ditt tips om att signalen från grafikkortet måste vara perfekt löste mitt problem med ränderna (jag hade en för lång sladd) Men pricken är det något jag får leva med eller går det att göra något åt det??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Jag skulle absolut reklammera skärmen för den där prickens skull.

 

En störande prick på en helt ny skärm skall det inte vara. TFT-skärmar har tyvärr den egenheten att det går pixlar i dem. När skärmen är ny, skall den dock vara felfri.

 

Råkade ut för en vanlig tv-apparat som hade ett liknande fel på masken. Den tv:n åkte bums tillbaka till affären.

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.

Kan ju säga att skärmen inte var billig direkt. Så det känns ju en aning störande. Du tycker alltså jag ska byta den??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer till fullo med tidigare skribent.

 

Byt skärmen.

 

Har ett svagt minne av att tillverkarna tillåter någon enstaka trasig transistor, men tror nog inte att den ska få vara så dominerande när skärmen är ny. Konsumentlagstiftningen ger om inte annat dig stöd att kräva ny produkt.

 

Återkomm gärna hit med vad de sade i butiken när du bytte skärmen.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska nog ringa och höra vad säljaren säger. Pricken är ju väldigt lite och det finns ju inga garantier mot att någon enstaka bildpunkt inte får vara trasig, vilket jag tycker är uruselt. Det hade kännts bättre om pricken var svart istället för röd.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte produkten som man kan förvänta sig så ska du få den utbytt. Och likt tidigare skribenter så tycker jag inte att man ska förvänta sig sådana brister på en ny skärm...

 

Nöj dig inte om din ÅF trilskas lite men bli inte heller arg på honom utan tala lugnt och sakligt om för honom att du vill ha skärmen utbytt och varför.

 

/Stefan

___________________________________________________________

The face of a child can say it all, especially the mouth part of the face.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Kire skrev:

"Okej.

Kan ju säga att skärmen inte var billig direkt. Så det känns ju en aning störande. Du tycker alltså jag ska byta den??"

 

Japp. Byt den. Du har fått någon sorts "andrasortering". Men du har fått betala fullt pris för undermåliga grejor.

 

Vill försäljaren inte byta skärmen så kan du antingen ta kontakt med företaget som tillverkat skärmen eller med ARN. Gå först till tillverkaren, därefter ARN. (Även om svenska konsumenter inte behöver gå till tillverkaren enligt lag, utan det är butiken som har skyldighet att fixa felaktiga varor först.)

 

Stå på dig! (för du har rätt!)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...