Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Koppla ihop två datorer?


Gabbe

Rekommendera Poster

Ska koppla ihop två datorer tillfälligt för att kunna föra över filer imellan dem. Jag har en korsad kabel och nätverkskort på båda datorerna. Ena datorn kör win XP, andra datorn win ME. Det är inte intressant för mig med delad internetuppkoppling m.m, jag vill bara kunna föra över filer mellan datorerna. Har försökt med "Create new connection wizard" på XP datorn, får det inte att fungera. Hur ska jag gå till väga för att få det att fungera? Tacksam för hjälp.

 

Till saken hör kanske också TCP/IP protokollet på båda datorerna är likadant konfiguerat eftersom jag använder samma bredbandsuppkoppling på båda datorerna (byter bara kabel i bredbandsuttaget när jag ska använda internet på en ena eller andra datorn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte pulat så mycket med xp men detta brukar funka, du får testa det på egen risk!

Det lättaste är att installera Netbui protokollet och klienten för microsoft nätverk men även tjänsten, fil och skrivar delning.

Då till konfig.

Du måste först döpa datorerna till ett specifikt namn och gemensamt namn på arbets gruppen , detta gör du på fliken, identifiering.

Där efter gå in på inställningar för tcp/ip på fliken bindningar och tar bort bocken framför fil och skrivar delning, man vill vanligtvis inte dela ut filer över tcp/ip.

Nu ska du bara dela ut kataloger på båda datorerna för att skicka filer emellan!

Har upptäck att millenium ibland inte hittar datorern i nätet. då kan man söka efter datorn om man höger klickar på nätverks iconen, du söker då efter namnet som var specifikt för den datorn.

Lite snurrigt men jag hoppas att du förstår.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när man väl fört över filerna så tycker jag att man bör disabla netbui. Speciellt om du inte har en firewall

 

Copy Con

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...