Just nu i M3-nätverket
Jump to content

CeleronII 850MHz - 3vlig lite pryl...

force2

Recommended Posts

Hej!

Kan rekommendera en Celeron som uppgradering för er som är intresserad och har möjlighet att överklocka (inte direkt nån nyhet för er som varit med ett tag förstås)!

Har precis fått min nya CeleronII 850MHz och satt i mitt moderkort (ASUS P3V4X). Har inte ens provat att köra den i original 100MHz FSB, direkt i 133MHz utan problem. Kör just nu i 138MHZ FSB och nu så ger den ut 1173MHz - inte illa va?

En billig penning (750kr) för att få lite mer flås i datorn.

/F

hej.

jag hade själv planer på att upgradera till celeron men en 1200 då.

kan man klocka den också, tror du.

jag är inne på att köpa ett GigaByte 6OXET moderkort också.

jag vill förvisso att det ska va tyst under skrivbordet, inte låta som om det ska lyfta när som helst.

//Roger

Det är ju fullt möjligt att uppgradera till en 1200:as Celeron, men då måste du ha i åtanke att de är Tualatin-processorer och ditt moderkort måste stödja FCPGA2-processorer. Det är inte alltför många moderkort som stödjer dem.

Sitter nu och har klockat upp Celeronen lite mer, kör den just nu i 1209MHz, d v s FSB=142MHz.

Men om du har ett sånt moderkort som stödjer Celeron1200 så kan du nog räkna med överklockning till nånstans runt 1500-1600MHz.

Eller om du har ett Slot1-moderkort så kan du köpa en en Celeron1200 OCH en Powerleap FCPGA2->Slot1 converter och peta ned din 1200 i ett gammalt BX-kort eller vad du nu har för moderkort.

Men med tanke på att en Celeron1200 kostar ca 1500 kronor och en Powerleap kostar ca 600-700 kronor så är det bättre att lägga ut några hundralappar på en CeleronII 700-900 MHz istället och klocka upp den till nånstans runt 1100-1300 (beroende på moderkort+övrig hårdvara som du har).

/F

hehe läste lite om mitt moderkort, så såg jag att det stod,FSB 66~155MHz clocks are supported. Det är en p3a 500 som sitter i, hur mycket tror ni man kan klocka den? eller gårre i överhuvutaget och måste man köpa en ny cpu fläkt?

/keffo

FSB (Front Side Bus) ställs oftast in på nyare moderkort i BIOS, på lite äldre moderkort så kan man ställa in FSB vis dipswitchar eller jumprar som finns på moderkortet. Det är bara att kolla i instruktionsboken till moderkortet för att se hur man gör och om det är möjligt.

/F

Ditt moderkort stödjer ju faktiskt en Tualatin-processor i och med att det stödjer FCPGA2. Det inebär ju att du kan köpa dig en Celeron 1200MHz om du vill. Den är ju helt klart mer klockvänlig än en PIII500.

En PIII500 kan du om du har bra grejer i övrigt komma en bit över 600MHz med.

Du har ju en FCPGA PIII:a vilket innebär att du också har en originalmonteradfläkt (borde i alla fall ha det). Om du bara vill överklocka lite grand så räcker den ett bra tag, men det gäller att ha koll på temperaturen på CPU'n innan du ger dig in på överklockning (t.ex. med hjälp av MotherboardMonitor).

En 1200:a kan du om du har ett bra ex komma upp i närmare 1600MHz med.

/F

hej.

så du tror att det är möjligt att komma upp i 1600 med en 1200.

men det krävs väl en hel del kylning va, med tanke på att jag bara har en p2 300 nu så kanske det räcker med de 1200 som den är gjord för.

men det är ju klart att det är kul att trixa lite med burken.

//Roger

Thomas Nordlander

Om man tänker klocka upp sin 1200 till 1600, hur ska man då ställa in den? Öka multiplier eller fsb? Går själv i uppgraderingstankar, saknar bara pengarna till det.

Det är fullt möjligt att klocka en Celeron 1200 till 1600 kolla in länken till overclockers:

http://www.overclockers.com

Klicka på CPU-database och välj en Celeron 1200 så ser man att det är möjligt att klocka upp den till 1600, det beror förstås väldigt mycket på moderkortet och kylningen som man har.

Vad har du för moderkort? Troligen ett Slot1 va? Om du har en PII300 så är det ju inte alltför otroligt att du sitter med ett LX-kort, de är inte alltför klockvänliga (tyvärr).

Jag själv har en AlphaPEP66 med en Delta-fläkt(7000rpm) vilket ger skaplig kylning men inte så bra som jag vill ha.

Just nu så snurrar min Celeron850 i 1241MHz alldeles stabil!

På Intels CPU:er (i alla fall de nyare, d v s PII och framåt) så går det bara att klocka med hjälp av FSB och höja volten. Multiplikatorn är låst. Går inte att låsa upp heller!

Men ska man över 140MHz i FSB så gäller det att ha bra minnen och övrig hårdvara förstås.

/F

Vill man överklocka och dessutom komma undan billigt är Duron ett bättre val än Celeron.

Min Duron 650 har gått stabilt i 1 Ghz i snart ett år nu.

Jag har planerat att uppgradera min burk när CPU:n pajar men det verkar som om det kommer att dröja ett bra tag.

[inlägget ändrat 2002-01-13 15:52:30 av Jack Tramiel]

Håller fullständigt med om att Duron är bättre än Celeron, MEN då måste man köpa sig ett nytt moderkort och det kan ju kännas lite onödigt om man har ett moderkort som är relativt nytt, har bra inställningsmöjligheter och är stabilt - eller hur?

Sen så skulle jag inte gå över till AMD utan att satsa på DDR-moderkort, det i sin tur gör att jag måste köpa nya RAM-minnen också, vilket skjuter iväg priset uppåt yterligare...

Men inget snack, AMD ger mer prestanda för pengarna om man ska köpa ett helt nytt paket. Det är svårt att få tag på ett Duron-paket för 750 kronor, vilket är det jag lagt ut och höjt prestandan i min dator från tidigare PIII700E@933MHz.

Nu får jag i alla fall värden (bara testat 3DMark2001) som spöar de flesta Duron-användare med liknande grafikkort.

/F

[inlägget ändrat 2002-01-13 16:36:26 av force]

Jorå, jag har kört den stabil i 966MHz också.

Då jag använde mig av Win98SE så kunde jag få upp den i 994 (nästan stabil.. inte benchmarking dock...).

Den här Celeron 850 har jag nu kört stabil i alla spel som jag vill spela samt 3DMark2001 i 1243MHz utan problem. Men då är den här en cD0 och 700E var en cB0. Det har väl hänt en del efter cB0 kan jag tänka mig...

/F

700E@933!! Hur lyckas du?!?! (antar att du körde på samma p3v4x du nämner ovan?)

Min 733E gav upp vid 825MHz med Vcore 1,75V på samma moderkort.

Vad kör du för minnen? Gissar att minneskvalitet spelar in ganska mycket vad gäller överklockningsförmåga nu för tiden. Mina 133MHz:are från Apacer kanske inte är så mycket att räkna med i dessa sammanhang?

En 733EB (det finns inga 733E) är inte den av Intel's CPU:er som är mest klockningsvänliga. En 733:a körs i FSB=133MHz från början vilket inte ger så mycket utrymme för klockning om man nu inte har ett utmärkt moderkort för överklockning.

Min 700E (som för övrigt är till salu!) går ju i 100MHz FSB default vilket ger en klart större möjlighet till överklockning.

Volten som jag använde med min 700@933 var 1,85V.

Mina minnen som jag använder är Crucial PC133 cas2.

Det förklarar ju saken...

Enkel matematik säger att det enda du behöver göra är att köra dina minnen i ~133MHz, alltså den hastighet de är gjorda för!

Var det verkligen en stor prestandaförbättring att byta ut PIII:an mot en Celeron? Ger en CII:a bättre prestanda i motsvarande klockfrekvens?

P.S.

Tror processorn heter bara 733. Den har bara tillverkats med 0,18 mikrometer och endast med 133MHz FSB. Alltså skulle postfixen vara onödiga.

En stor prestandaförbättring kan jag ju inte säga att det var vid exakt samma FSB - det jag har att jämföra med är 3DMark2001.

Men med tanke på att Celeronen är mer överklockningsvänlig (har fått den att nästan vara stabil i FSB=150MHz - snart så!) så ger den ju i alla fall mer prestanda än PIII:an (max FSB = 140-142).

Det mesta jag fick ut från PIII:an i 3DMark2001 var 5688 poäng och det mesta jag hittills fått med Celeronen är 6250.

Av någon underlig anledning så kan jag även klocka grafikkortet mer med Celeronen än vad jag kunde med PII:an (inte mycket men lite grand).

Man ska inte förväxla minneshastigheten med FSB, det är dock väldigt vanligt att man kör minnena i samma som FSB, det är möjligt att på vissa moderkort ställa minneshastigheten separat. T.ex. så är det möjligt at köra minnena i lägre/högre hastighet än FSB.

Ang. posfixet så är det viktigt vid vissa MHz, ta t.ex. 800MHz vid den hastigheten så är det stor skillnad på E (multiplikator 8) och EB (multiplikator 6). En "icke-överklockad" EB ger mer prestanda än en E.

/F

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...