Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows uppdatering fungerar ej.


TicoRoman

Rekommendera Poster

Hej på er alla glada!

 

Jag använder Windows Xp Pro (svensk utgåva) och den sk "Windows Update" verkar inte fungera.

 

(Jag har följt ett antal trådar angående detta, men ingen har dock givit någon hjälp).

 

----------------1-----------------------

 

Vad är det som är fel då, ja följande:

 

Om jag startar ifrån Windows Update genvägen i Start-menyn, då öppnas förstås ett IE-fönster med Windows Update på svenska. Och så får jag följande meddelanden:

 

1. Sökning görs efter den senaste versionen av Windows Update-programvaran...

 

2. Ny Windows Update-programvara krävs (jag trycker på uppdatera)

 

3. Programuppdateringen slutfördes inte

 

Förslag på vad som har orsakat detta är:

 

- Du kanske klickade på Nej när du ombads att acceptera säkerhetscertifikatet.... (Jag "ombads" inte acceptera nåt!)

 

- Säkerhetsinställningarna i Internet Explorer kanske är för strikta... (Har provat att sätta de på 'Lågt' och aktivera i stort sett allt som går, activex osv...)

 

----------------2-----------------------

 

Sedan läste jag i tråd //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=249004 att man kunde ladda ner uppdateringarna från http://v4.windowsupdate.microsoft.com/en/default.asp?corporate=true.

 

Gissa om jag blev glad?

 

Gick in dit (sidan på engelska), tryckte på "Find Ms Win updates", nu kunde jag välja OS och språk, gick vidare, valde uppdateringar, gick till "Download Basket", alla valda komponenter finns i listan, men högst upp måste jag välja till vilken mapp jag ska ladda ner filerna, knappen "Browse..." verkar ha tagit semester, knappar in manuellt några olika mappar (som finns), går inte.

 

Då väljer jag att starta om IE och försöka igen. Hoppas att det ska gå bättre nästa gång. Men nej, till min förvåning får ja nu exakt samma fel som i --1-- ovanför fast på engelska!

 

Nu har jag skrivit en massa text känns det som. Någon som orkat läsa ända hit? ;)

 

 

Allvarligt talat, om det är någon som har några förslag, så HJÄLP. Jag vet att någon kan ;)

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

[inlägget ändrat 2002-01-11 21:40:34 av MagicBoy (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om det kan vara något som inte stämmer i webläsarens inställningar.

Du kan ju faktiskt testa att installera om webläsaren och försök på nytt.

 

/ Kristoffer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack för idén. "Installerade om" IE och nu kan jag välja uppdateringar igen.

 

Men men den förbannade "Browse..." knappen är fortfarande lika död som förut!!

 

Jag skapar då en mapp "updates", och skriver sedan in denna manuellt "D:\updates" och felmeddelandet då jag trycker på download blir:

 

"Windows Update cannot download to the specified folder. Either the folder dose not exist or you do not have permission to add items to it...."

 

Mappen finns. Och vaddå "note have permission to add items to it"? Jag är inloggad som administratör och använder fat32. Borde ha alla rättigheter som behövs.

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-11 22:13:40 av MagicBoy (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Verkar som updaten ligger nere, har varit inne i Googles newsgroup o forskat lite o de verkar vara fler som har problem. En polare gjorde sin update för ett par dar sen, helt utan problem. Antar att det bara är att prova igen.

 

/lulu

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

windowsupdate och winxp funkar ej genom en proxy, i alla fall inte med IE:s standardinställningar. om du ansluter till nätet genom en proxyserver, gör så här: 1. stäng av den tillfälligt 2. om du inte kan stänga av den själv (eller du måste ansluta via en proxy, t ex på en arbetsplats): gå in på avancerade inställningar i IE och bocka för "Använd HTTP 1.1 genom proxyanslutningar". prova windowsupdate igen så borde det funka.

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-12 02:15:06 av Johan Malm]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem med win2k svensk version. Har precis stoppat i en ny hårddisk och installerade win2k. När jag skulle uppdatera från windows update så börjar hämtningen, men avbryts efter någon minut. Grymt störande. Lyckades ta hem SP2 iaf från annat håll.....

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Internet-alternativ, Anslutningar, LAN-inställningar. Där kan du bocka av Använd proxyserver.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Har nu försökt ändra till "Använd HTTP 1.1 genom proxyanslutningar"

 

2. Har till o med ställt in så att proxy-server inte ska användas i IE

 

3. La till windowsupdate.microsoft.com i listan av adresser som ska kringgå proxyn.

 

Samtliga leder till samma resultat.

 

Jag kör Windows Update från startmenyn. Den väljer 1 uppdatering, laddar ner, och börjar installera, efter några sekunder avryts den (utan att ha installerats), och jag får meddelandet att försöka igen.

 

Om jag försöker använda http://v4.windowsupdate.microsoft.com/en/default.asp?corporate=true, så väljer jag uppdateringar, de börjar laddas ner men efter 5-10 sekunder avbryts nedladdningen. Ingen felmeddelande visas egentligen, bara en lista med alla misslyckade/lyckade nedladdningar (download history).

 

Några fler förslag?

 

PS. Kanske brandväggen som ställer till det? ZoneAlarm Pro... är inställd på att fråga vid varje anslutning och den frågar inte något.

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan påpeka att Windows Update inte har fungerat de tre-fyra senaste dagarna. Man kommer så långt att man får välja vilka patchar man vill ha men nerladdningen fungerar inte.

 

M.a.o. så är det nog ingen idé att ni ändrar en massa inställningar nu - det kommer ändå inte att fungera.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok kan kanske stämma att den för närvarande är ur funktion. (polaroid2 nämnde det också)

 

M.a.o. så är det nog ingen idé att ni ändrar en massa inställningar nu - det kommer ändå inte att fungera.

 

Tidigare kom jag inte ens så långt så att jag kunde välja uppdateringar (innan jag ändrade instälningar).

 

Nu kan jag i alla fall välja uppdateringar, så jag får väl vänta tills Windows Update fungerar fullt ut.

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tittat i loggfilen vad det blev för fel? Loggfilen finns i katalogen \Windows och heter Windows Update.log. Titta (på raderna längst ned) i den för att se vad det blev för fel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggen säger b.l.a följande:

 

2002-01-12 12:32:51 Error IUENGINE Library download error. Will retry. (Error 0x8007019B)

 

2002-01-12 12:32:51 Error IUENGINE Library download error. Will retry. (Error 0x8007019B)

 

2002-01-12 12:32:51 Error IUENGINE Library download error. Will retry. (Error 0x8007019B)

 

2002-01-12 12:32:51 Error IUENGINE See iuhist.xml for details: Download finished (Error 0x8007019B)

 

 

 

Tydligen fungerar inte Windows Update för närvarande, som några redan nämnt, eller har jag kanske något annat fel?

 

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-12 12:43:59 av MagicBoy (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, då är det väl glasklart vad som är fel???

 

Nja, jag kan inte riktigt säga vad det innebär, men "Library download error" låter som någon föreslagit tidigare att Windows Update inte fungerar och att det inte går att ladda ned filer. Det blir nog till att avakta och prova igen när Windows Update fungerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för Er hjälp!

 

Nu kommer jag i alla fall fram till att det börjar ladda ner. Det avbryts dock. Men som många här säger så är väl servern nere, eller överbelastad.

 

 

Men men tack!

 

 

PS. Verkar som om trådarna sorteras helt fel? Detta inlägg ligger för tillfället i mitten av alla andra, fast det är den senaste.. *skumt*

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-12 21:41:46 av MagicBoy (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

OK-såhär gör man, funkade för mig

 

sök efter filen

C:\WINDOWS\system32\drivers\etc", gå in i mappen o dubbelklicka på "hosts",

Välj att öppna med Wordpad.

Längst ner på sidan kopierar du in

207.68.131.20 www.download.windowsupdate.com <http://www.download.windowsupdate.com>

 

Spara

 

Kör update igen så ska du se att det funkar.

 

/lulu

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok du har kanske rätt i polaroid2.

 

Men men nu ska du få höra om mera problem hos mig! :(

 

Jag har kommit fram till att http://www.download.windowsupdate.com är helt DÖD, och att om jag byter ut URLen till IP-adressen 207.68.131.20, så hittar jag filerna (tex licensavtalet).

 

Men problemet är att IE inte vill "mappa" www.download.windowsupdate.com till 207.68.131.20.

 

 

Jag har i filen 'hosts' längst ner lag in följande

 

207.68.131.20 www.download.windowsupdate.com

 

men det verkar inte göra någon större nytta. www.download.windowsupdate.com pekar tydligen fortfarande mot samma j**la IP som den alltid gjort.

 

Vad är det för fel nu då?

 

 

 

(Ärligt talat så börjar jag tröttna på det här och MS, att de inte kan fixa Windows Update så att den fungerar. Helt otroligt, hur många är det som kan mappa om adresser för att få det att funka? Hm...)

 

 

 

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-13 03:01:26 av MagicBoy (Almir)]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För tusan. Testade att skriva in http://www.download.windowsupdate.com/ i Netscape, och vad händer? Ja, här är URLEN "mappad" till den nya IP-adressen! Precis som det ska vara.

 

Men så är inte fallet i IE. Har tömt cache, cookies och vad fasen mer man kan tömma, men inget resultat. URLen pekar mot samma gamla IP som alltid. :(

 

Synd att de inte tillåter (längre) att uppdateringen körs i Netscape. :(

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du testat att gå dit via verktyg i menyraden. (bara en tanke, har själv haft konstiga problem men det har funkat via meny raden).

 

//Roger

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälper inte, det är först när den ska ladda ner filerna som det blir fel, eftersom URLEN http://www.download.windowsupdate.com'>http://www.download.windowsupdate.com därifrån den vill ladda ner uppdateringsfilerna inte fungerar.

 

Det är därför jag försöker mappa (eller vad det kallas?) http://www.download.windowsupdate.com till IP-adressen 207.68.131.20 (som är den fungerande adressen till nedladdningsservern).

 

Men "mappningen" fungerar endast i Netscape, och inte i Internet Explorer, och i Netscape kan man inte köra W.U.

 

Så frågan som gäller nu är: Hur får jag mappningen att fungera i IE också?

 

 

____________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på Mälardalens Högskola, Västerås.-

 

Nöjd med svaret? Ge mig poäng!! ;)

 

Missnöjd? Kritisera mig och klaga jättemycket! :(

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir samma sak hos mig.

 

Min gissning är dock att det är länkarna hos Microsoft är fel. När jag får information om uppdateringarna är en länk tex http://www.download.windowsupdate.com/msdownload/update/v3/static/RTF/sv/4820.htm'>http://www.download.windowsupdate.com/msdownload/update/v3/static/RTF/sv/4820.htm . Den fungerar inte, däremot fungerar http://download.windowsupdate.com/msdownload/update/v3/static/RTF/sv/4820.htm , dvs samma men utan www i början. http://www.download.windowsupdate.com/ fungerar varken i IE eller Netscape. Jag kommer fram till rutan med licensavtalet, men i stället för något licensavtal visas "Den här sidan kan inte visas".

 

Adressen du anger (207.68.131.20) är mappad till fedwu.windowsupdate.com och inte till (www.)download.windowsupdate.com.

 

Vad jag undrar är om någon annan har lyckats ladda ned och installera uppdateringar för svenska XP update, i så fall ligger förmodligen inte felet hos Microsoft.

 

(Inte mycket till inlägg det här... kontentan blir väl att jag har samma fel som du!)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se över dina lokala rättigheter och framförallt ägarskap. Det verkar vara där skon klämmer

 

________________________________________

Tigger andra poäng tigger jag ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...