Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!?!


Kicki

Rekommendera Poster

Hej!

 

När jag startar min data så har jag ca 15 program uppe utan att ha öppnat upp dem. Hur tar man bort dem permanent??? Jag vet att man kan ta bort dem med Ctrl+Alt+Del, men det är ju bara tillfälligt.

Jag vill inte göra denna procedur varje gång jag startar min data.

 

Har nån nåt svar till mig?

 

MVH Kicki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka program är det som startas?

 

Ett första steg kan ju vara att titta i Autostart-mappen i Start-menyn.

 

/Stefan

___________________________________________________________

The face of a child can say it all, especially the mouth part of the face.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är 98 eller Me du har, så är det bara att välja "kör" i startmenyn, och skriva "msconfig" där. Då poppar det upp ett program, där man kan ställa in vilka program som ska starta tillsammans med Windows bla.

 

Du kan även kolla mappen "autostart" i "startmenyn/program", och deleta det du inte vill ha där.

 

I många småprogram brukar det dessutom gå att finna en kryssruta med "start with windows" under "preferences" i det programmet.

 

Slutligen kan man gå in i registret och ta bort uppstartande program, men jag lämnar det därhän tillsvidare.

 

 

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2(Cooker)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nu vet jag inte ens det för jag är inte hemma nu men det är inga program som syns?

 

Autostart-mappen är tom.

 

Kicki

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har ett till problem.

När jag ska in på internet så kommer automatiskt startsidan "FortureCity" upp. Jag har bytt och tryckt verkställ. Efter det så funkar den nya som startsida under tiden jag har på datan. Men stänger jag av den så kommer den tillbaka igen sen när jag startar den igen. Det är väldigt frustrerande!!! Den måste ju också gå att ta bort på nåt sätt?!?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förmodligen så är det något program som autostartar som sätter din startsida till en annan.

 

Skriv av listan som visas i msconfig under fliken "Autostart" och skriv in här så skall det nog gå att lista ut vilket program det är som gör det.

 

Ciao,

Anders

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaret.

 

Jag gör det sen i kväll när jag kommer hem ifrån jobbet. Men jag skriver in det så fort jag kan.

 

Kicki

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Här är alla mina program som finns i autostart (i msconfig);

 

MSMSGS

msbb

eZulaMain

ScanRegistry

TaskMonitor

SystemTray

LoadPowerProfile

NewsUpd

zBrowser Launcher

EM_EXEC

LVComs

StillmageMonitor

MMTray

AudioHQ

SaveNow

KAZAA

SVAPlayer

ClickTheButton

LINUX32

WinampAgent

LoadQM

MovieNetworks Instant Access

webHancer Agent

AvconsoleEXE

Vshwin32EXE

VsStatEXE

McAfeeWebScanX

New.net Startup

Aktivitetsfältet

CreateCD

LoadPowerProfile

SchedulingAgent

Reload

Vshwin32EXE

McAfeeWebScanX

 

En väldig massa är det! Jag vet knappt vad hälften är för nåt!!!

Men jag såg att det var dubbelt av några. Jag vet inte vad jag ska göra så kom gärna med förslag.

 

//Kicki

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte fler program än så i Autostart??? Nåja, om jag vore du skulle jag bocka bort de flesta (i msconfig) och endast behålla de som verkligen behövs. De som behövs för själva operativsystemet är (tror jag):

 

TaskMonitor

LoadPowerProfile

ScanRegistry

SystemTray

Aktivitetsfältet

 

Kanske fler, kanske färre. Någon annan får gärna ge förslag om jag har fel. Sen finns det andra i listan som kan vara bra att ha kvar, t ex de för McAfee antivirus och säkert några till. Ett flertal av programmen är förmodligen så kallade spyware-program.

 

De som hör till McAfee kan vara (gissning) McAfeeWebScanX, Vshwin32EXE och McAfeeWebScanX.

 

Om jag vore du skulle jag bara spara de som verkligen behövs och även fylla i de som du tror (eller märker) att du behöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaren!

 

Jag har nu tagit bort ett gäng program i autostart. Men den gamla startsidan (FortureCity) är fortfarande kvar, vilket program är det som kan autostarta den? Jag vill verkligen ha bort den!!!

 

Kicki

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föreslå att du gör följande:

Bocka av alla program i Autostart i msconfig. Testa nu att öppna din webläsare och se om FortureCity ligger som startsida. Ligger den inte som startsida är det något program som jäklas i autostart.

Bocka för ett par program, starta datorn och testa se om den ligger kvar eller inte. Fortsätt så och leta systematiskt upp programmet som ändrar din startsida.

 

Lycka Till!

 

Kristoffer

 

[inlägget ändrat 2002-01-12 11:44:27 av Johan o Kristoffer]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. problemet med FortureCity som startsida så är det nog till att leta i registret. Sök tex efter den webadressen i regedit.

 

I övrigt är det bra med en så liten autostartlista som möjligt, men man ska veta vad man bockar bort. Vissa är ju som påpekats nyttiga grejor: antivirus m.m.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag kvar:

 

MSMSGS

ScanRegistry

TaskMonitor

LoadPowerProfile

zBrowser Launcher

EM_EXEC

KAZAA

ClickTheButton

LINUX32

WinampAgent

AvconsoleEXE

Vshwin32EXE

VsStatEXE

McAfeeWebScanX

Aktivitetsfältet

CreateCD

Reload

Vshwin32EXE

McAfeeWebScanX

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har delat upp programmen i olika delar (som jag tror kan stämma).

 

Program för själva operativsystemet:

ScanRegistry

TaskMonitor

LoadPowerProfile

Aktivitetsfältet

 

McAfee AV:

AvconsoleEXE

Vshwin32EXE (2 st, bort med en)

Vshwin32EXE

VsStatEXE

McAfeeWebScanX (2 st, bort med en)

McAfeeWebScanX

 

Specifika tillbehörsprogram:

EM_EXEC (logitech mus)

zBrowser Launcher (logitech tgb)

 

Ovanstående kan du behålla det mesta av. Nedanstående kan du klicka bort och senare kryssa för om du märker att du behöver dem. Annars räcker det med att du startar dem manuellt. CreateCD kanske du behöver. Vet inte vilket program som använder det.

 

Mindre specifika tillbehörsprogram:

WinampAgent

MSMSGS (MS messenger?)

LINUX32

 

Ingen aning:

Reload

CreateCD

 

Spyware:

ClickTheButton

 

Skräp:

KAZAA

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu har jag kvar:

 

ScanRegistry

TaskMonitor

LoadPowerProfile

Aktivitetsfältet

AvconsoleEXE

Vshwin32EXE

VsStatEXE

McAfeeWebScanX

EM_EXEC

zBrowser Launcher

WinampAgent

MSMSGS

CreateCD

KAZAA

 

Ms Messenger behöver jag.

 

Jag har tänkt att använda mig utav CreateCD när jag ska bränna musik.

Och jag använder Kazaa när jag laddar ner musik o.d.

Rekommenderar du några andra program än CreateCD och Kazaa???

Jag vet att Kazaa har förstör datorer så de programmet borde jag ju inte ens ha kvar.

 

Kicki

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort WinampAgent och KAZAA. Även om du använder Winamp för att spela mp3 och Kazaa för att ladda ned filer behöver du inte ladda dem varje gång du startar datorn. Det är bättre att du startar programmen själv när du verkligen behöver dem.

 

Förmodligen gäller samma sak CreateCD och MS messenger. Det kanske räcker med att du laddar programmen när du verkligen behöver dem. Men gör som du vill med dem.

 

I övrigt har du nog fått ner antalet hyfsat mycket.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!

 

Då tar jag bort dem me då. Lika bra.

 

Men jag inte bort FortureCity som startsida. Jag testade att ta bort allt i autostart, men den kom upp ändå.

Vart kan den där sidan ligga och gömma sig nånstans???

 

Kicki

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att gå till FortureCity-sidan och titta om det där finns en länk till hur du tar bort sidan som startsida. Det gjorde jag tidigare med en annan sida. Läs det finstilta och det som står längst ner.

Hur är adressen till den sidan? (Kanske jag går dit och försöker hitta)

En sista lösning är förståss att formatera/ominstallera. Men det ska du förhoppningsvis inte behöva göra.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även öppna registereditorn (regedit) och söka efter FortureCity. Mycket möjligt att inställningen finns i registret.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp stämmer. Och i Startsida (eller Start Page om du har engelsk version) kan du ändra till valfri sida. Ta dock inte bort hela Main.

 

För säkerhets skull kan du söka igenom hela registret för att se om det finns fler länkar till FortuneCity.

[inlägget ändrat 2002-01-12 20:57:11 av paramoz]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...