Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

3 datorer utan hub ...


Iorized

Rekommendera Poster

Om jag vill koppla ihop 3 datorer med hjälp av 4 nätverskort. går det?

2 nätverskort i ena datorn som sedan kopplas till de två andra datorerna. Kan man få detta att fungera??? Datorn med 2 nätverskort kör win200pro.

Säg inte att jag ska köpa en HUB!!!

Med koax vet jag att de går ... de e inte heller aktuellt...=P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rikard Nilsson

Om du har nån form av brygg-mjukvara så bör det väl gå tycker jag.

 

Inte säker på om du måste ha datorerna på olika subnät dock.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu e jag rätt ny på det här så vad ska man använda för brygg-mjukvara?

Vad menar du med attt ha dom på olika subnät?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara för att du sa det så tipsar jag dig om att köpa en hubb...kostar ju typ lika mycket som alla dina nätverkskort

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen e den att jag redan har alla nätverkskort och allt som behövs UTAN hub...Jag skulle spara 400:- att inte köpa en hub...OK?

Dessutom är det inget permanent lan (ok en anledning till att köpa hub) och vi kopplar inte upp oss så ofta heller (en anledning till att inte lägga ut 400:- på en hub)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men åter, det allra enklaste är att skaffa en billig hub, tyvärr. Alternativet är att köra någon form av ehternetbrygga i mjukvaruform, och det kan svårligen kallas en bra lösning i ditt fall. Du skulle möjligen spara kronorna, men skapa dig massa problem. Tag rådet att ändå köpa en hub, tro mig, du ångrar inte det.

(Möjligen kommer du om något år ångra att du inte köpte en switch eller en kombinerad router/switch istället men det är en anna historia)

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-11 13:35:52 av pellefant]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som INTE funkar när du kopplar in det som du vill? Torde väl bara vara att slå på ip-routing? *försöker minnas win2k pro's routingmöjligheter*

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är den att jag frågat massa folk om man kan göra som jag vill och de har sagt "DU måste köpa en hub ...bla bla..."

Vi ska koppla upp en helg o de skulle va tråkigt om man stod där utan att de funka när man ska köra så jag ville ta reda på om de gick först. OK?

 

Är du från Weyland Yutani?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du MÅSTE inte ha hub, men det är så otroligt mycket enklare! Kan du inte låna en hub för ett enstaka tillfälle istället? Väldigt många har en liggande...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, vad störda alla blir av min snålhet =P. grejen e den att man har annat att lägga pengarna på som fattig student...får väl låna en hub-jäkel...

Men om man ska ha två datorer att dela en internetanslutning(bonet) måste man väl göra nåt liknande...med 2 nätverkskort...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm. Ok..Nu kommer några totalt okontrollerade förslag från mig, och naturligt vis tar jag inget som hellst ansvar för ev personskador...

 

1. Köp WinXP för där finns detta redan

 

2. Gå till nån som har XP och låna hans network wisard, för den går tydligen att använda till Win9x-Me (inte 95/Nt/2000) och lägg den på en diskett..för det går

 

 

3. Kolla om XP "Bridge" kanske kan användas på win2k. Om så är fallet så kan du sno den, och köra in den på din burk. (men du har troligen fått med den när du lånade net wiz i punkt 2)

Det enda igentligen som du bör kolla på är att din "bridge" hammnar på samma subnät som dina andra burkar...!!)

 

3. Skaffa hmm. kommer inte ihåg vad det heter men det är nått i stil med "winvare"?(gäller samma där..samma subnät som resterande klienter).

 

4. Kör som weyland sa RIP...och lägg till ditt "routing table"

 

5. Börja med Internet trollkaren, och testa om det går att ansluta till en burk som redan finns, om det går så är det bara att dela ut dennes anslutning. typ som en "gateway"

 

6. Testa rakt upponer en gateway...

 

7. Köp en hubb :)

 

 

Hmm "winroute" den routar ju hejvillt...

 

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2002-01-11 15:53:26 av Dreben]

[inlägget ändrat 2002-01-11 16:35:47 av Dreben]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är nog inte störda av din snålhet, bara det faktum att du är beredd att lägga en avsevärd mängd tid på en krånglig lösning än att ordna en idiotsäker lösning på kort tid ;)

 

Det beror juh lite på hur man värderar sin tid iofs...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 datorer utan hub går utmärkt men du måste köpa "korsad kabel"(crossover-kabel)

 

Det är nämligen så att en vanlig nätverkskabel består egentligen av 8 smala kablar och om alla datorer skickar på nummer 2 och lyssnar på nummer 6 så kommer ingen dator att kunna ta emot vad de andra skickar.

 

Hursomhellst är det bara att gå till din lokala datorbutik och be om korsad nätverkskabel, eller beskriva problemet så hjälper de dig.

 

Tänk bara på att du måste byta tillbaka till rak(okorsad) kabel om du ska koppla datorn till något annat ex. en hub eller bredband.

 

[inlägget ändrat 2002-01-11 20:28:12 av jockeboy]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, men om det är som du säger, hur får du då dem på samma subnät. För om du bara lägger dom genom kabeln, och "bryggar" inte korten..

 

Har inte testat det du säger, så jag skulle finna din lösning mycket undrlättande..

 

Mvh Dreben...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det bara är de 3 datorerna som du vill koppla ihop så behöver du inte bry dig om det där.

Det är bara att installera protokollen "NetBEUI" och "Klient för microsoft nätverk" på alla datorer och se till att de har samma arbetsgrupp.

 

Vet dock inte hur man gör om "mittendatorn" är avstängd

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska ni bara dela filer och inte spela några spel funkar kanske ovan...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tor-Björn Wiktorsson

Glöm det mitten datorn måste routa....... och en korsad kabel kostar oftast dubbelt så mycket som en vanlig så du kommer till det klassiska...

Det du tjänar i ören förlorar du i kronor!!!!!

 

Jag bor i THN kom hit och hämta en hubf*n gratis! Eller leta på tippen, där kan du hitta tiofaldigt mot vad du behöver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan en korsad kosta mer än en vanlig? Dumt påhitt! Det är bara att köpa en rakkopplad, sprätta upp den, och ändra på två trådar!

 

/Ex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

THN????

ok jag e inte med här...

3 raka kablar + hub = 2 korsade kablar???

dessutom har jag två korsade redan...

förresten måste man ha raka kablar till en hub??

[inlägget ändrat 2002-01-12 19:10:59 av Iorized]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bertil Johansson

Faktiskt inget påhitt. På Siba och liknande sätter dem dubbla priser på korsade eftersom dem är cp.

 

Men du har rätt, korsa själv är ingen match.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...