Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Mixat nätverk (Win 95/98/2000)

Maria

Recommended Posts

Jag försöker installera en ny dator med Win 2000 i mitt nätverk (Win NT). Det mesta verkar fungera förutom att jag inte kan komma åt den nya burken från de andra datorerna, som har Win 98. Jag har delat ut enheter C etc. Den syns i nätverket man kräver lösenord för att ngn ska komma åt den.

Dessutom under jag varför jag blir inloggad som administratör när jag vill bli inloggad som ngn annan. Jag har lagt in den nya profilen. Kan man göra om Administratör till en vanlig användare, som har åtkomst och rättigheter till allt.

Hjälp!

Kontrollpanelen -> Användare och lösnord

sätt kryss i rutan "Användare måste ange användarnamn och lösenord för denna dator" så får du upp inloggningsrutan när du startar datorn.

För att Win95/98 ska komma åt Win2k krävs att de använder ett användarnamn som är inlagt på Win2K datorn. Enklast är att du lägger in en användare med samma namn som det som du använder för att logga in på Win95/98 datorerna.

Jag funderar på att helt enkelt installera Win 98 på den burken som jag nu har Win 2000 på. Då vet jag iallafall att jag kan få det att funka. Finns det ngt jag bör tänka på i samband med detta?

Jag antar att alla inställningar, installerade program dokument etc försvinner men det känns som om det är värt det iallafall, tar nog längre tid för mig att försöka fixa de problem som jag har nu...

Men jag vill inte att det ska vara ngn ny användare på datorn... jag vill bara att andra klienter på nätverket ska komma åt filer som ligger på win2000 burken. Måste jag lägga in alla andra klienter på nätverket som användare då, verkar ju inte helt klokt...

Nä, frågar igen: problem med att installera Win 98 över Win 2000?

att aktivera "gäst" kontot på 2000 burken borde lösa ditt probb med utdelade mappar.....

att installera win98 över 2000, det går inte......

När du lägger in 98 så kommer alla "progg" inställningar att förloras.

Så den enda är kör in 98, och när det är ´klart så är det bara att deleta din \winnt mapp. Sen är 2000 borta...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...