Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

NAT på NT4


Suede

Rekommendera Poster

Jag hade tänkt sätta upp en NT4 server som gateway mot internet, på insidan kör jag ett svartnät och har nu till min förskräckelse upptänkt att NT inte NATar själv...

 

Så min fråga är, finns det någon bra service som man kan komma över (gratis?) för att få NT att NATa? Vill helst undvika att köpa in något....

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*hmm* Nog går det väl att fån NT4 att "nata" ? Annars så föreslår jag att du laddar hem "smoothwall" www.smoothwall.org och sätter upp som brandvägg med dubbla nätverkskort. Det "svarta" kortet anger du som default gateway på NT burken.

 

Misstänket att du förr eller senare (läs förr) får in en massa skit om du "skyltar" med en NT burk mot internet.

 

[inlägget ändrat 2002-01-10 17:19:28 av Fnul]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat smoothwall och den fungerar jättebra på den HW jag har...

 

Tyvärr så kommer jag att behöva NT för vissa andra funktioner som medför att jag måste få NT burken att NATa på ett snyggt sätt..

 

Tyvärr är maskinen för klen för att köra win2000 server på något vettigt sätt.

 

Jag vet att det kanske är tid att uppgradera, men det vore väldigt bra om jag klarade mig ett tag till

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...och du har ingen annan burk att undvara ? En 486/66 med sisådar 16-24 i RAM och köra smoothwall på ? Påstår helt fråckt att det är dumt att "skylta" med NT, men tidigare så körde jag med en NT 4 server på samma sätt som jag gör med smoothwall idag. Två nätverkskort, det ena med adress tilldelad från Telia och det andra mot mitt nät. Hade MS proxy 2 som kräver IIS, bara det är "living on the wild side". IC login + srvany löste inloggningen.

 

Installation och konfigurering läste jag mig till på microsofts supportsidor, ganska klockrent faktiskt.

 

Fnul, the one and only !!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...