Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Zonealarm


admin

Rekommendera Poster

Tjena, jag kör delad internet i mitt nät, men när zonealarm är aktiverat så släpper den inte fram internet till den andra datorn, men stänger jag av det så funkar det....något förslag på vilken inställning jag missat?

 

ThAnX

 

 

____________________________________________

Vadå Mac? Är inte det hamburgare.......?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna ZoneAlarm och sen:

Security/advanced/local zone contents

Add ip-adress sen skriver du in ip-numret för den andra datorn där, så bör det funka.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har provat men det hjälper inte??

 

____________________________________________

Vadå Mac? Är inte det hamburgare.......?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så här på gatewayen, dvs datorn som kör ZoneAlarm och är ansluten till internet och sköter internetdelningen.

 

1. Öppna ZoneAlarm och gå till Security-Advanced->Local Zone -fliken

 

2. Klicka i "This computer is an

ICS gateway" och markera 192.168.0.1 i rullgardingsmenyn som heter "Local Address".

 

3.Klicka i "Suppress alerts locally if forwarded to clients".

Tryck på Apply.

 

Om inte subnätet som används är inkluderat som Local Zone kommer inte ICS (Internet Connection Sharing) att fungera. Detta görs under samma flik som ovan under Adapter subnets.

 

Hoppas det funkar. Jag körde själv ZoneAlarm ett tag och det fungerade bra med ICS efter lite inställningar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men den inställningen finns väl bara Zonealarm pro...

 

 

____________________________________________

Vadå Mac? Är inte det hamburgare.......?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen beror det på vilken version av Zonealarm man har, om han har Pro versionen ska man göra ungefär som du skrev. Det är tom lättare än så, eftersom den frågar under installationen om datorn är en Gateway i ett hemmaLAN och isåfall ber om ipadressen(192.168.0.1). Har han gratisversionen måste han förutom att manuellt gå in under "advanced" och lägga till 192.168.0.1 dessutom välja "medium" säkerhet på Internet och "low" på LAN. I Pro kan man köra "high" mot Internet och "medium" i LAN. I dom äldre versionerna av Zonealarm var det inte så, då var det exakt som du beskrev. Dessvärre bör man juh alltid köra senaste versionen med tanke på buggar och "exploits". Nuförtiden har alltså Zonelabs infört ett tydligt mervärde i Proversionen om man vill ha ICS...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...