Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur omvandla Quark till webb?


TommySundström

Rekommendera Poster

TommySundström

Jag behöver en plug-in som exporterar Quark-sidor till html-sidor.

 

Jag behöver inte bevara layouten så den liknar tidningen, utan det är viktigare att det går enkelt och snabbt.

 

För ett par år sedan fanns ett program som hette HexWeb. Finns det kvar? Eller finns det andra program som är bättre?

 

Tacksam för tips.

 

Tommy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr finns det ingen plug in eller X-tension till Quarken som löser just ditt problem. Det är nackdelen med Quark X-press att de inte samarbetar fullt ut med t ex microsoft eller adobe. Mitt råd till dig är att gå under Arkiv/Spara sidan som EPS. Då får du sidan som en bild du kan montera in i andra program. Eller ta en 'screenshot' på ditt dokument och kopiera/klistra in där du vill ha den.

 

Om någon annan vet att Quark X-press kommit med en annan lösning till detta - hör av er.

 

Mvh Yvonne

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Jag har för mig att Quark släppte en plug-in/app som hette Beyond Press lr BeyondXpress. Jag vet inte om det var tillräckligt bra för att fortsätta utvecklingen, men det skulle inte förvåna mig om det finns kvar...

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TommySundström

Detta har jag kommit fram till hittills:

 

Quark har en gratisplugin som heter "HTML Text Export". Som namnet antyder exporterar den BARA text (inte bilder, layout etc) till html.

 

Det finns också WebXPress från www.gluon.com för $190-300. Av beskrivningen att döma är det ok, men jag har inte haft tillfälle att prova det.

 

Vidare skall det finnas HexWeb XT (som åtminstone för några år sedan var populär på svenska dagstidningar) från www.hexmac.com, men den sajten är på tyska och råddigt organiserad, så där har jag inte hittat någon mer information.

 

Beyond Press (som för några år sedan hade ganska gott rykte) tycks vara nedlagt. Åtminstone hittar jag ingen som säljer det.

 

På Quarks support säger de att Quark 6 kommer att ha ganska avancerade funktioner för html-export inbyggt i sig.

 

Vidare finns det ganska många plugins etc för export till XML. Det är möjligt att en del av dem kan exportera till XHTML och att man från det skulle kunna bygga sidorna med hjälp av stylesheets eller XSL (se t.ex. http://www-106.ibm.com/developerworks/xml/library/x-wxxm/index.html)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NumeriusNegidius

Min erfarenhet säger mig att det inte blir speciellt bra att exportera sidor fr program som XPress eller Freehand och så... men det är ju klart att det kan fylla viss funktion. Jag skulle dock rekomendera t ex Dreamweaver, eller om man är mer van vid Adobes produkter köra GoLive. Sen fanns det för nåt år sen ett program som hette Freeway, som tydligen skulle kännas lite QuarkXPress.

 

Att XPress 6 ska ha html-export är känns ju som en klen tröst när inte ens 5:an landat i CD-pressen ;)

 

/Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror den bästa lösningen är att helt och fult ut gå över till Adobees InDesign som har det mesta som webben kräver. Kan vara lite svårt för dem som arbetar inom den grafiska industrin som fortfarande håller hår i sin Quark. Men så småningom kan jag tänka mig att InDesign tar över alla trycksaks moment. Quarken är skitbra, men tyvärr så dyr och kompliserad när det rör webben.

 

/Yvonne

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TommySundström

Jag tror att du har rätt, om man har ambitionen att göra snygga sidor.

 

I mitt fall är vi dock huvudsyftet ett annat: tidningen vill ha ett sökbart arkiv över gamla texter på webben. Eftersom bilderna inte skall sparas (pga att det kostar för mycket att köpa också webbpubliceringsrättigheter), så har vi inga ambitioner att bevara layouten.

 

Däremot är det viktigt att arbetet går smidigt och snabbt.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, där ser man, tack för att du tagit dig tid. Nog har de allt sina lösningar Quark men ack så dyrt. 3000:- för ett enda x-tension. Nä, man får inte ens lust att tanka hem ett gratisprogramm.

 

/Yvonne

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...