Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

vilken kamera ska jag köpa?


Shine

Rekommendera Poster

Hej!

Jag tänkte höra med er som kanske kan lite om digitalkameror. Jag hade tänkt att ha den mest för att knäppa bilder som ska ligga på nätet sen. Jag hade en Olympus Camedia C-2040 på jobbet och den återgav underbara färger. Men min sambo har en Canon power shot s20 som jag tycker suger. Oskarp och dåliga färger.

Jag har varit och tittat ute på nätet och fastnat för Olympus Camedia E-20 och kostar 19610:-. Är det någon som vet något om den kameran? Jag vet inte mycket om kameror och det är runt den prislappen som jag är villig att lägga ut.

Är det någon som är duktig och har lust att ge mig lite tips?

 

Mvh

Sofia

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du mest ska ha den till att publicera bilderna på nätet med tycker jag 19610:- är aningen "overkill".

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde duga med en fin liten Digital Ixus tycker jag...

 

--

.Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

E-10:an har lägre antal megapixlar men är i övrigt en bra kamera. Titta även på Canon Ixus och Nikon Coolpix (de har flera modeller i flera prisklasser).

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har fått många tips på olika kamera märken men ingen riktigt svar varför just det märket osv!

Jag skulle vilja ha lite mer motiverat!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Kan det vara för att man köpt en viss kamera och rekomenderar den?

 

Jag köpte en Nikon Coolpix 990 och den gör väldigt bra bilder. Dessutom har man möjlighet att ställa in allting manuellt, vilket är ett måste om man ska använda kameran till mer än semesterbilder.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en liten "Spypen", 640 x 480 , 8 Mb minne, 50 gram lätt. Ryms i bröstfickan, webbkamera som man kan ta med sig, duger för visning på skärmen iaf.

Kostar runt lusentappen!

Ta en titt på www.spypen.com

 

 

Fråga: Vilka är det mest synd om på nätet?

 

Svar: ...IP-stackarna förstås!!! =)

 

[inlägget ändrat 2002-01-06 21:05:23 av Anders]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kommer att få miljoner (nåja) olika svar på vilket märke som är bäst. Det är ungefär som att säga att Saab är enda bilen att köpa om man är i marknaden för en ny bil. Men nu gillar ju alla inte Saab utan de gillar Volvo, Toyota, Ford osv osv. Alla bilar gör ju samma sak, dvs tar dig till det mål du vill (såvida bilen inte rullar förstås av nån anledning).

 

Jag föredrar Nikon Coolpix, det är mitt märke som jag håller mig trogen till för tillfället. Detta för att jag gillar det vridbara linshuvudet och för att den är lagomt kompakt. Nu säljer många ut Nikon Coolpix 995 billigt och det kan vara ett bra köp till ett bra pris. Annars är den nyare modellen Nikon Coolpix 5000 inte så tokig heller.

 

Men Sony modeller i samma prisklass är heller inte dåliga, eller Canons G2:a eller varför inte Olympus. Som sagt, det är en smaksak och beslutet är ditt.

 

Jag föreslog att du skulle titta på E-10:an då du gillar E-20:an men tyckte den var för dyr. E-10:an är billigare, har 1 megapixles mindre men det är i princip samma kamera, av ypperlig klass. Då du uttryckt att du gillar Olympus så föreslår jag dig en annan Olympus. Skulle jag föreslå dig en Nikon så kanske du skulle bli besviken (eller glatt överraskad).

 

Jag gillar Nikon Coolpixmodellerna för att de har ypperlig macrofunktion, men många har inte behov av det så för dem kanske det är mer viktigt med en jätteljuskänslig lins istället.

 

För att förvirra dig ännu mer. Här kommer ett gäng länkar till sajter som recenserar och jämför olika digitalkameror i olika prisklasser (och gör jämförelser med kameror i samma prisklass).

 

http://www.dpreview.com/

http://www.steves-digicams.com/

http://www.imaging-resource.com/

http://www.pcphotoreview.com/

 

Lycka till!

 

[redigerade så att länkarna blir klickbara]

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

[inlägget ändrat 2002-01-06 21:41:17 av CyberPet]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
AndersThunholm

Tack för länkarna!

 

Jag funderar på att köpa en digital filmkamera och blivit tipsad om Panasonic som ett bra och prisvärt märke, får se hur det blir.

 

MVH

 

Anders

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...