Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förhindra kopiering

ag

Rekommendera Poster

Går det att hindra att en bild som man lägger ut

på en hemsida inte kan kopieras?

(Att ta en skärmdump kan man väl dock aldrig förhindra men ....)

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns activex kontroller som blankar om du försöker skriva ut eller göra skärmdump.

Hur de funkar och hur det blir med olika system samt olika browsers är en annan fråga.

Här är en variant iallafall:

http://www.artistscope.net/copysafe/

Sen finns det ju enklare metoder som att med ett script hindra högrklick save och sådant men det är ju lite meningslöst.

Länk till inlägg

Nej, som du skrev själv så går det inte att hindra. Det är bara att acceptera att om man lägger ut någonting på internet så kan vem som helst kopiera det. Vill man inte att det ska vara så får helt enkelt låta bli att lägga ut det på internet.

Länk till inlägg

Du kan lägga in ett vattenmärke så att om personen använder bilden och kanske skriver ut den så syns detta vattenmärke. Ett bra sätt att förhindra att andra använder bilden och låtsas att den är gjord av dem istället av dig.

Däremot är det svårt att förhindra att nån laddar ner en snygg bild osv. Det man kan göra är ju att se till att den inte finns som högupplöst version så att den kan vidareförädlas på något sätt (tryck, redigering osv).

Upptäcker du att någon använder din bild så kan du alltid hävda din upphovsrätt och kräva ersättning. Upphovsrätten gäller över hela världen och man behöver inte skriva ett © som många luras tro. Så länge du kan bevisa att det är din kreation gäller upphovsrätten.

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

Länk till inlägg

Bara bluff. Som vanligt. Det var inga problem att ta en skärmdump på deras "skyddade" bilder.

Dessutom funkar deras påstådda skydd för text bara i Internet Explorer.

Bilderna går visserligen bara att titta på i Internet Explorer, men det var som sagt inga problem att ta en skärmdump där, så det kvittar ju.

Vad jag blir trött på såna här blufföretag. Att de aldrig kan lära sig...

Länk till inlägg

Det enda den kan försöka skydda, är bilderna, resten är ju "normalt" om man bara struntar i att ladda hem activex-kontrollen.

Sedan, det är klart att det går att ta en screencapture även OM man laddar activex-kontrollen.

Ciao,

Anders

Länk till inlägg

Jasså, ja jag testade inte.

Jag förstår dock inte varför det inte skulle gå att göra en sådan plugin, så fort du trycker ned print scrn kan den ju blanka bilden.

Testade du verkligen deras demos ? Det är en plugin som laddas ned.

Länk till inlägg

> Sedan, det är klart att det går att ta en

> screencapture även OM man laddar activex-

> kontrollen.

Men, ni missar poängen, om den ska funka ska den inte bara visa bilder utan ochså fånga upp de event som indikerar att någon försöker stjäla bilden och sedan blanka den.

Rent teoretiskt borde detta inte vara omöjligt, jag tänker dock inte slösa någon tid på att försöka skapa något sådant.

Det var det jag troddde detta var men säger ni att det inte funkar får jag väl tro på det, förstår inte varför det inte skulle funka.

[inlägget ändrat 2002-01-06 13:14:06 av Nibbler]

Länk till inlägg

Ja, jag laddade ner deras plugin och installerade och körde det. Vad som hände sedan var att en bild laddades ner från deras hemsida, krypterat så den inte ska gå att sniffa, och därefter tog pluginet hand om avkrypteringen och visade den riktiga bilden på skärmen. Sen var det bara att ta en skärmdump.

Anledningen till att det inte går att skydda är att pluginet körs på min dator och inte på deras server.

Dessutom trycker jag inte på Print Screen för att ta en skärmdump. Jag använder CreateDC.

Länk till inlägg

Ahh.. bra.. då slapp jag.. Hade precis startat den bärbara för att testa där.. Jag installerar inga "okända" plugins på min stationära. :)

Ciao,

Anders

PS: Jag använder CreateCompatibleDC :)

[inlägget ändrat 2002-01-06 13:25:18 av Anders Nilsson]

Länk till inlägg

Den hade dock en väldig massa fuffens för sig. Den inaktiverade menyraden och högerklick i IE och inaktiverade också startknappen och genvägarna på startraden. Dock inaktiverade den inte kortkommandon med windows-tangenten (Win+R) så jag slapp bygga in tidsinställning i mitt skärmdumpsprogram, vilket i och för sig givetvis inte hade varit några som helst problem annars...

Länk till inlägg

Kan juh tillägga att bruket med © mest är för att vissa asiatiska (?) länder har betydligt lägre respekt för upphovsrätten och rippar allt utan symbolen dom kommer över och printar å säljer vidare typ. Det är iaf den saga jag har hört ;)

--

.Weyland

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

Länk till inlägg

Troligen använder man © bara för att visa att detta är © skyddad. För jag tror att de som tar och kopierar och säljer vidare bryr sig nog inte om att det finns en © ellr inte.

/Johnny

http://johnnyronnberg.cjb.net

"Men who have worked together to reach the stars are not likely to descend together into the depths of war and desolation".

Länk till inlägg

Sådär, nu har jag skickat e-mail till de där filurerna på Artistscope. Vi får se om jag får nåt svar. Jag bifogade för övrigt den där "skyddade" bilden på deras hemsida samt ett litet program jag gjort för att ta skärmdumpar.

---8<---

Hello!

I have got a couple of questions for you:

1. At http://www.artistscope.net/copysafe/demos.html there is a picture of something that looks like a man who is part machine. I attached the picture to this e-mail so there will be no doubt of which one I mean. The question is: Is this picture proctected by CopySafe on that page?

2. At http://www.artistscope.net/protection.html CopySafe is said to have "protection from screen capture". Question: Why is not the picture referred to in question 1 protected from screen capture?

3. At http://www.artistscope.net/copysafe/index.html you say that "CopySafe will protect images and other content, making them safe from all avenues of saving, printing and capture." which obviously is false since I can capture and save your protected picture. Were you unaware of the fact that your protection can be easily circumvented?

4. Are you unaware of the fact that your claims from question 3 are simply impossible to achieve?

I have also attached a small screen capturing utility so you can see for yourself how easy it is to copy images. The program has a 30 second delay after which it automatically takes a copy of whatever is on the screen, so you simply doubleclick on the program and then go to a web page where a protected image is and then wait. When the 30 seconds have passed the contents of the screen is saved to disk to c:\screencap.bmp and can be freely modified in Microsoft Paint.

Regards,

Thomas Tydal

---8<---

Länk till inlägg

Capture devices are being pumped out by the hundreds. Why anyone needs them when they have a printscreen button

is perhaps an indication of the naievety of the public, who are merely victims if they pay for such things.

Subsequently, we are flat out trying to keep on top of it.

Netscape 6 which has too many flaws as a browser to even list was another problem as naivetes adapt its use

because it's "new". Similarly, IE6 was a disaster and a half. As well as the usual MS manipulative tricks in

dropping plugin support and making it a chore for users to install java, some of its flaws are similar to

Netscape 6. When a browser fails to display html as they all have done for years... well enough said of that lot.

Our aim is as it has always been, to give the artists a chance. It's a thankless task, but rest assured that we

do know where all the holes lay, both in today's technology and the users who abuse it :-)

--

The ArtistScope Team

Länk till inlägg

lägg in bilden i en flash fil..

du kan ju bara se hur flashen ser ut, men inte spara det som finns i.

Skärm dumpar funkar till det mesta UTOM till sk. Overlay som t ex används då du spelar upp en video, DVD och liknande

om nån vet hur man får en bild att hamna i overlay läge (om det i över huvud taget går)så är det väldigt svårt att kopiera.

Har även provat program som sägs ska kunna lyckas med det, men icke så nicke för det funkar aldrig. Det blir bara en svart ruta..:)

Länk till inlägg

Har läst edra inlägg nu, och får hålla med dom flesta att det är svårt att förhindra att folk "stjäl" bilder och gör om dessa om dom kan lite om datorer, men jag har själv lagt in några script som i alla fall hindrar "den vanliga" männískan att "knycka" någonting, det går inte att högerklicka, det går inte att gå via arkiv-spara som och använda cashen,och det går inte att köra en vanlig printscreen, och detta gäller både Internet Explorer och Netscape, har inte testat andra webbläsare.

OBS!! Detta gäller som sagt bara oss vanliga dödliga som har allmän kunskap om datorer, dom riktiga"hackarna"som verkligen vill "knycka" har antagligen programvarorna/kunskapen som behövs för att gå in djupare och kan då fixa det ändå.

Länk till inlägg
det går inte att högerklicka, det går inte att gå via arkiv-spara som och använda cashen,och det går inte att köra en vanlig printscreen,

Å fy fan - jag skulle fly ifrån din webbsida snabbare än blixten! Jag tämligen avskyr folk som fångar upp högerklick - jag NAVIGERAR med högerklicksmenyn för h-e ;) Jag antar att du fångar upp alla kombinationer av högerklick också - typ högerklick+space osv? :]

[inlägget ändrat 2002-01-07 10:34:57 av Weyland]

Länk till inlägg

Jag har lite bildmaterial som jag vill ha ute på nätet, men har råkat ur för att "illvilliga" har kopierat mina bilder och sedan manipulerat dom och sagt att det varit deras, för att sedan lägga ut dom igen som sina egna, därför har jag blivit tvingad att göra så, annars är det ingen idé att jag har något ute alls, det är min synpunkt tyvärr, inte roligt när man råkar ut för sådana personer som "skiter i" copyright-lagen, när man vill ha något ute på webben.

Länk till inlägg

hmmm....Skulle man kanske kunna få se på denna sajt? Är faktiskt intressant att se vad folk så gärna kopierar och stjäl... =)

För övrigt håller jag med weyland om högerklicket. Det är en av de viktigaste grejerna som irriterar när de tas bort.

[it is only my humble opinion]

//yaz

"Yes! That's right, you got a point there!"

[inlägget ändrat 2002-01-07 12:43:20 av yaz]

Länk till inlägg

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...