Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konflikt efter ljudkortsbyte


stepp

Rekommendera Poster

När jag böt ut mitt sb pci 128 mot sb live 5.1 slutade datorn att fungera vid uppstart.konflikt uppstod tydligen när drivrutinen för ljudkortet skulle laddas.Datorn gick ej att starta upp förrän ljudkortet hade tagits bort helt.Datorn laddar tydligen in en gammal drivrutin som borde tas bort.HUR??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tog bort kortet helt och startade upp. Enhetshanteraren svarade att ingen enhet hade tilldelats spel och ljudenheten.Kanske gamla kortet skulle ha suttit kvar när man avinstaller i enhetshanteraren??

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst att avinstallera i enhetshanteraren först och sedan fysiskt byta ljudkort.

 

 

Voodoo chile (slight return)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Soundblaster 5.1 använder 2 IRQ varav ett används för Soundblaster16-emuleringen i DOS. Om du inte är av behov av DOS-stöd kan du helt enkelt inaktivera det genom att editera bort aktuella rader i autoexec.bat

 

Du kan också prova och montera kortet i en annan PCI-slot, detta kan hjälpa vid IRQ-konflikter.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Efter avintallation i enhetshanteraren och byte av ljudkort skedde då uppstart.Under uppstarten dyker medellandet "Windows skyddsfel datorn måste startas om" upp.Efter uppstart i felsäkert läge och bort-tagning i enhetshanteraren av det nya ljudkortet fungerar datorn utan problem

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...