Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Boota på cd vid inst.

Richard Tapper

Recommended Posts

Richard Tapper

Hur gör jag om jag vill installera om Win2000?

Har provat att boota på CD men det vill den inte. Har även provat att försöka boota diskett, alla 4 som man ska ha. Men detta går inte heller.

Det jag vill är att ta bort hela den installationen jag har idag, med andra ord formatera om hela disken.

Ska det behövas att boota på en Win98 diskett, köra F-disk och plocka bort alla partioner samt skapa en ny för att sedan installera Win98 och uppgradera denna?

Tycker att det verkar lite omständigt.

Jag har kollat BIOS inställningarna och den bootar i följande ordning: CD, Floppy, H-disk.

Någon som har ett bra tips??

M.v.h

Richard

.................................................

[GUBBE] Nothing changes, everything is new

[inlägget ändrat 2002-01-04 17:20:33 av Richard]

Här hittar du bra verktyg för att boota upp din dator via dos och initiera installationen:

http://www.bootdisk.com/

Jag använde precis "XP startidsk sets PRO" för att starta igång installationen av XP Pro. Gick inte heller att starta från skivan och c partitionen hade jag redan hunnit formatera.

Fungerade mycket bra.

• 2 weeks later...

Ladda ner ett litet program som heter "delpart.exe" och boota på Win98 diskett eller Dos diskett och kör det lilla programmet som du har sparat på en diskett.

Sen är dina problem ur vägen ;)

Om BIOS är rätt inställt bootar du på CD'n och kör igång installationen därifrån och skapar dina partition den vägen.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...