Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Tropez Plus & WinXP

resq

Recommended Posts

Kanske kan finna ett svar här...

Jag har precis installerat Win XP och det bekräftades då, vad jag tidigare anade, att Win XP inte stöder mitt ljudkort, ett Turtle Bech Tropez Plus. Efter kontakt med såväl tillverkaren som svenska generalagenten så har de inga drivrutiner som funkar med WinXP. Min fråga är således om det här finns någon som sitter på dylika drivrutiner. Det gäller framför allt MIDI-delen då jag köpte kortet en gång i tiden för att skapa musik.

Taxam för svar!

Det är ju ett jättegammalt kort, från 95. Räkna inte med tur. Jag hade nyligen enorma problem att installera ett AWE64 i en Windows 2000 burk, jag fick det att fungera sporadiskt med diverse "hemmasnickrade" drivrutiner, men det dög inte. Jag fick "defaulta" till den integrerade ljudkretsen på den datorn(vilken fungerade mkt bättre under Win2k, även om den dessvärre är av låg kvalitet).

Under Windows XP lär det knappast bli lättare med så gammal hårdvara, den är helt enkelt gjord för DOS/Windows3.11/Windows 95. That's it.

Som tur är finns det jättebilliga ljudkort nuförtiden, även med riktigt bra midiljudkvalitet förutom rena waveljud då. Dessutom är nyare kort alltid PCI, vilket för det första *i stort sett alltid* fungerar med XP och för det andra belastar datorn mindre och allmänt fungerar bättre(mkt snabbare buss). Finns från 200kr till hurmycketsomhelst...

/PaleRider

Powered by Mandrake Linux 8.2(Cooker)

Oki. Jag befarade detta... Har då någon något bra tips vad gäller ett bra ljudkort för musikskapande via MIDI? Videologic Sonic Fury sägs vara bra, men vågar inte lägga pengarna om man inte vet att det blir bra...

Fördelen med Tropez+ var just att wavetable-ljuden med effektprocessorn var MYCKET bra med tanke på när kortet kom. I princip lika bra som en extern ljudmodul (exv Roland's SoundCanvas).

Tips emottages tacksamt!

Jag är dessvärre inte så insatt i proffsljudkorten, men själv har jag precis köpt ett Soundblaster Audigy till min "vanliga" dator. Jag vill oxå använda midi, och jag köpte det just för att det verkade ha helt ok ljudegenskaper för att vara ett amatörkort.

Jag har oxå ett Soundblaster Live! sen tidigare och ljudkvalitetsskillnaden till Audigys fördel är väldigt stor när man lyssnar på wav/mp3/CD i högkvalitativa hörlurar. I billiga datorhögtalare är troligen skillnaden inte ens märkbar.

För mig är största fördelen med Audigy kortet dess superba stöd för mångkanals hårddiskaudioinspelning med hårdvaruacceleration för hela 64 ljudkanaler, och fullt ASIO-stöd vilket innebär att man kan spela in ljud i tex Cubase VST med bara 2ms fördröjning mellan kanalerna. Nackdelen jmfrt ett proffskort är att, även om Audigy är ett 24-bitars/96KHz ljudkort för avspelning så kan det "bara" spela in i 16-bitar/48KHz vilket diskvalificerar det för semiproffsbruk i ljudsammanhang. Men för en amatör är det ändå helt ok.

När man sen tittar på mididelen, så är den mycket bra; i Platinum och Platinum eX versionerna får man dessutom med en extern kopplingsbox med bla midi in/out och rca mic/line-ingångar med nivåkontroller. Det finns även optisk in/ut liksom firewire för tex dv-överföring. Själva midiljuden genereras i 2st inbyggda synthmoduler med 64 rösters polyfoni och 1024 kanaler. Midiljuden i sig är uppbyggda av "soundfonts", ljudfonter, varav dom som följer med är hyfsat ok men finessen är att det går att ladda in egna/kommersiella/gratis ljudfonter av mkt högre kvalitet. Man kan utnyttja ända upp till 1GB av sytemminnet för att lagra massor av olika banker av ljudfonter redo att använda i sin låt.

Just i midi får man dessutom återigen användning för ASIO-stödet eftersom man då kan använda sig av mjukvaruemulerade synthesizers för sina synthpatcher, utan att återigen drabbas av den "hemska" tidsfördröjningen som plågar vanliga ljudkort.

Kort sagt; är du glad amatör, köp Audigy, du kommer inte att tröttna på lång tid framöver.

Är du proffs/semiproffs, ja då kan det vara värt att titta på andra (proffs)lösningar.

Hur gick det med de problem som Soundblaster Live-korten hade med PCI-bussen, och har Audigy har det också?

Du menar missljud, knäppar och knaster med moderkort med via-kretsar ? Jag har läst massor av tester, ingenstans verkar dom ha stött på dom problemen(dom har nämnt just det, så man har kollat efter den saken). Jag har inget via-kort själv, jag har sis735, och jag har inte funnit något problem ännu under Windows XP. Men jag är iofs inte 100% klar med testandet, återkommer när jag provat ALLT :-)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...