Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nokia Mediaterminal med Linux!


AndyK

Rekommendera Poster

Spana in de tekniska specarna på denna:

http://www.nokia.se/digitaltv/produkter/510s.html

 

Mycket intressant tycker jag och ett par frågor uppstår ju genast:

 

1.

Hur svårt tror ni att det kommer att vara att uppgradera till en större disk?

 

Kan man plocka över disken i sin vanliga dator och sedan spegla den till en ny större disk samt ändra storleken på befintliga partioner?

 

2.

I dokumentationen så antyder ju Nokia att det möjligen kommer att gå att ladda ner befintliga Linux spel och spela på denna box. Om det nu går att ladda ner spel till den så borde det väl åxå gå att köra egna program på den eller?? Tänkte mig att kunna köra igång en ftp-server på den och på så sätt dela med mig av inspelnigar till andra samt att ladda hem filmer från andra och kanske div-x filmer från nätet... Vad tror ni om detta?

 

3. Om man nu kan lägga in egna program så kanske man kan pula in en variant av http://www.videolan.org/ och på så sätt kunna koppla ihop burken med datorn och kunna se tv-programen och inspelningarna direkt på datorn?

 

4. Borde man inte kunna göra sin egen dator till en sån här burk med rätt mjukvara och ett tv-kort? Det kräver kanske special hårdvara eller? Är inte så insatt i hur digital-tv fungerar rent tekniskt.

 

// Andreas

 

[inlägget ändrat 2002-01-03 08:52:33 av AndyK]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gunnar Slott

1: Huruvuda det går att uppgradera disken vet jag inte, men Nokia har sagt att varje disk är matchad mot "sin" box, d.v.s du kommer inte ens att kunna byta disk mellan två boxar.

 

2: Möjligheten att få tag i videofilerna är nog små. Rättighetsskäl. Dessutom är det ju så att du inte kommer åt linuxskalet, så skall det installeras något måste det vara gjort för medieterminalen.

Däremot finns det en mozilla läsare i boxen som fungerar hyfsat på en tv-skärm, och alla som kört en dator på en tv-skärm vet hur det brukar se ut.

 

3: Se 2.

 

4: Tja om du har mycket tid och ork och är en hejare på programmering;-). Det räcker inte med ett vanligt tv-kort för att kunna se digital-tv i datorn. Signalen är digital, mpeg-kodad och i de allra flesta fall krypterad. Man kan ju dock tänka sig att det dyker upp kort till PC. Borde kunna vara billigare än boxar tycker jag.

 

/Gunnar

 

[inlägget ändrat 2002-01-03 09:24:41 av Gunnar Slott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hu! det var ju inga roliga svar ;)

 

Vad tror ni om spel funktionen då?

X-Box alternativ?

Det står ju tyvärr inte vad det är för 3D-kort i den så 3d-spel kan man ju glömma änsålänge. CPU:n är ju bara en Celeron-566 och den har ju bara 64Mb minne så resurserna är ju lite begränsade om man säger så...

Vilka spel tror ni att man kommer kunna spela på denna låda?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh, det är INTE en spelmaskin du köper.

 

Enkla spel kan tänkas dyka upp. Patienser, pusselspel, enkla shootemup spel osv. Spel där man kan tävla mot varandra enkelt, dock ej multiplayer, utan spel som de kan ta en liten avgift av dig för och sedan ge dig ett pris när du vunnit månadstävlingen.

 

Till dina första frågor...

Du kan ganska enkelt få din dator att fungera som inspelningapparat, ersättning för VHS. Dock med liknande begränsingar. Datorn (grafikkortet) har bara en Videoin signal, ingen kanalväljare. Du kan med andra ord ej titta på ngn annan kanal än den du spelar in.

 

Det kräver även att du har en tillräckligt snabb processor, stor hårddisk och rätt grafikkort. Sedan kan du självklar bygga på systemet med fjärrkontroll, analog TV-tuner osv

 

Titta ex.v. på Matrox hemsida.

http://www.matrox.com

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo att man kan spela in analog TV det visste jag. Tror att ATI har ganska kompletta lösningar med sina All in wonder kort. Frågan är hur man spelar in Digital-TV?

 

Att det inte är en spelmaskin är ju självklart. Men det kommer ju att gå att spela mycket mer avancerade spel ärn vad det är på de andra vanliga set-top-boxarna.

 

Om Nokia vill så skulle de ju ganska lätt kunna släppa en version med en vassare processor & grafik kort, skriva några avtal med spelutgivare om att släppa några linux spel & vips så blir det en spelmaskin!

 

Inte för att jag tror det kommer att hända men visst hade det kunnat bli en riktigt trevlig maskin särskilt om man kombinerar den med en DVD-läsare åxå!

 

// Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det har du helt rätt i, tänkte inte på det.

 

Fast jag har nu hört talas om en annan intressantare box från Humax med 120GB disk och TVÅ! mottagare. Man kan alltså spela in en kanal och titta på en annan, eller spela in 2 kanaler sammtidigt!

 

Sorry! nu handlar denna tråd helt plötsligt om set-top-boxar istället för linux...

 

// Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Själv har jag ett gammalt Hauppage!-kort (tv-tuner NICAM med composit och s-videoingångar) från 1998 inkopplat i datorn (Duron 1100 med 137 /274 MHz buss 512 i minne). Använder en "gammal" 20 GB-are som videodisk. (OS och program ligger på IBM 40GB-are)

 

Spelar in upp till 100 timmar MPEG4 på dessa 20 GB. (Ja, det går utmärkt att koda i realtid med divx 4.12 och duron!)

 

Kvaliteten är varierande beroende på bitrate. Alltifrån DVD till "LP-VHS".

 

Fattar inte varför NOKIA inte valt MPEG4 istället för MPEG2. Iofs. måste man väl omvandla MPEG2-signalen till MPEG4 först, och MPEG4 drar mer processorkraft än en ynklig Celeron566 kan leverera, men ändå..

 

Jag skulle inte köpa någon sådan box förrän de klarar mpeg4.

Tycker att de kunde ha slängt in en DVD-spelare oxå, förresten. (+brännare)

 

Undrar om man skulle börja skruva ihop sådana burkar och börja sälja förresten?

:-)

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis min tanke, bygga egna burkar som kan allt som deras burk kan fast mer och bättre! Det svåra är hur man får in digital-tv i datorn...

 

Sådana kort kanske kommer snart om inte TV-bolagen lyckas stoppa dem på grund av nån copyrightlag eller nåt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

 

Jag får in digitaltv:n genom s-vhs-kontakten. (Fristående NOKIA-burk +Philipsburk som tar ner VIASAT:s respektive CanalDigitals kanalpaket)

 

En liten nödlösning, men signalen konverteras ju ändå mellan MPEG2>MPEG4, så det gör nästan ingenting att det är lite analogt emellan..

 

Jag kan säga att det är MYCKET roligare att titta på en inspelad långfilm i MPEG4 med hög bitrate än det är att titta på VHS.. Tyvärr väsnas datorn en del..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så går ju att göra som en nödlösning, fast det är ju inget roligt. Det viktiga är ju att kunna skifta kanaler osv. direkt i datorn så att man kan programmera den till att spela in olika kanaler när man inte är hemma... Helst skulle man åxå vilja ha två dekodrar så att man kan titta på en kanal och spela in en annan...

 

// Andreas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ATI har ju ett all-in-wonder kort med digitaltv-dekoder.

 

 

-------------------------------

It's not a bug, it's a feature.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var som tusan! Det har jag missat.

Då finns ju alla förutsättningar till att bygga min drömmaskin!!!

 

Nu skall det börja planeras ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter lite otroligt om det skulle finnas ett kort till datorn som stöder digital-tv. Vilken digital-tv stöder den då? Satellit eller marksänd? Viasat eller Canaldigital. Och var stoppar man in programkortet som öppnar kanalerna. Eller är det pirat? Hos en stor tillverkare. Vilket företag skulel godta en sånt här enkelt hjälpmedel för piratmarknaden?

 

Nja, tvivlar.

 

Men om ngn har en länk...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Intressant! Men det finns inte på deras hemsida? Var hittar jag det?

 

Dom har ett antal kort som klarar digital video, det är inte det du menar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...
Oskar Hansson

Eftersom jag hittade en passande tråd återupplivar jag denna...

 

Jag har på sista tiden fått samma reklam-mail två gånger. I brevet står:

 

Nu har du chans att ge dig själv, eller någon annan,

årets bästa julklapp!

 

Med vårt kort för Digital-TV får du tillgång till alla kanaler inklusive alla PPV/Ticket filmer och evenemang helt utan månadskostnad.Nu har du chans att ge dig själv, eller någon annan,

årets bästa julklapp!

 

Med vårt kort för Digital-TV får du tillgång till alla kanaler inklusive alla PPV/Ticket filmer och evenemang helt utan månadskostnad.

 

Och de hänvisar till en internetadress: http://www.pirat.tv/

 

Min undran är givetvis om det här är lagligt. Får man sälja sådana kort/tjänster? Får man köpa och inneha dessa kort?

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - ”Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful”

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessa är olagligt att sälja o du bör absolut inte skicka pengar till sånt, de kan ju lura...o är dyra.

Däremot är det lagligt att inneha sånt...så om du vill ha "free tv" så kan du fixa själv bättre det ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter lite otroligt om det skulle finnas ett kort till datorn som stöder digital-tv. Vilken digital-tv stöder den då? Satellit eller marksänd? Viasat eller Canaldigital. Och var stoppar man in programkortet som öppnar kanalerna. Eller är det pirat? Hos en stor tillverkare. Vilket företag skulel godta en sånt här enkelt hjälpmedel för piratmarknaden?

 

Hehe, de heter DVB-kort och finns för marksänd, satellitsänd och kabelsänd digitaltv (-T, -S, -C) - bland annat kan man köra comhem digitaltv med ett sådant kort och tillhörande modul (som kan emuleras i mjukvara om man inte är så brydd om lagen). Med en kortläsare har man i princip en dekoder i datorn :)

 

http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=56717&forum=17

 

Dustin säljer dessa kort bland annat.

 

Det tuffa är att man tar in dataströmmen rakt av i datorn - så vill man 'spela in' är det bara att spara ner den rakt av utan någon som helst konvertering (ok då, tar lite diskspace ;)

 

--

.Wey

 

..I’m the king of all time, nothing is impossible in my all powerful mind.

 

[inlägget ändrat 2002-11-28 21:36:18 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oskar Hansson

Ungefär som jag trodde. Konstigt att det sker såpass öppet ändå. Men det står väl förmodligen ingen kontaktinformation på hemsidan (har inte orkat läsa den). Undrar hur länge sidan kommer att finns kvar? Och undrar om man får något kort om man betalar?

 

Jag föredrar dock datorn framför att sitta o zappa mellan alla kanaler...

 

/Oskar

__________________________________________________

 

Laozi - ”Truthful words are not beautiful; beautiful words are not truthful”

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...